Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Ja jäklar här har det varit lugnt, men fina updates ändå. Nyfiken på krabborna också

    Nicke
    Javisst! Det blir så efter ett tag när trådarna blir långa och gamla - folk blir liksom mätta och skippar att kolla! Men, det gör inget, jag bloggar på med nya grejer om det är nåt häftigt att kolla på!

    Det är två nya 325-litare på gång, men när de blir färdiga för "publicering" är svårt att säga - tror inte det blir förrän efter nyår. Sedan skall J. dickfeldigruppen få flytta till ett större kar - Anders jobbkar, som skall bli ett Tanganyika. Det 112-litaret som dickfeldi-figurerna går i nu skall med andra ord göras om. Jag skall ut i skogen idag och plocka eklöv... ja, då vet ni vad det blir där - "svartvatten" med tillhörande smågott!

    Sedan är ju N. gracilisarna på gång - förhoppningsvis kan det bli ett par sköna filmer på dom lite längre fram.
    Det står en nyinredd Dennerlekub med amtrasoilet och myser till sig också - det verkar som att de gula sakuraräkorna trivs bra där. Flera honor går med rom, och nu skall det bli spännande att se om räklingarna tar sig också!
    Ja, jösses det finns mer att hållla reda på - adoketorna som går i en egen 50-kub nu, det karet är också ganska läckert.
    Kardinalräkorna blir bara fler och fler - likaså de tiger-endlers som jag köpte i tyskland.
    Behöver man nämna att de blå discusarna går med yngel? Och i 540-baljan, som sagt, går Flaggcikliderna och parilusarna med yngel... fortfarande - fast ynglen bli färre för varje dag, men så är det!

    Ja, fy fasen - det finns massor av stuff att uppdatera med, men det blir nog roligare längre fram när det kommer lite nytt. Folk har ju sett samma gamla skit ett tag nu.

    Krabborna, ja! De är för jädra svåra att få på bild eller film - de är (iallfall här hos mig) ganska skygga och sitter mest still där de känner sig trygga. Men, de lever och tycks trivas - vad jag kan se, även krabblingarna. Får jag till några sköna bilder eller filmer så dunkar jag in det här på stört!

    Edit; vill bara säga att den där filmen på Flaggcikliderna blev jag mycket nöjd med, tycker själv att det är läckert med alla ynglen mot det svarta i bakgrunden!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 November 2011, 12:03.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Bästa tråden i världen!

      Snacka om att man lär sig saker!
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Bästa tråden i världen!

        Snacka om att man lär sig saker!
        Det är verkligen kul att höra! Jag tror att det blir ganska bra kvalitet i en tråd där många kikar in och delar med sig av sitt kunnande. Det finns ju flera sådana trådar här på forumet - ingen nämnd och ingen glömd!
        Men, som sagt, härligt att du gillar grejerna, Mathias!

        Kommentar

        • jenmad
          • March 2009
          • 579

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Javisst! Det blir så efter ett tag när trådarna blir långa och gamla - folk blir liksom mätta och skippar att kolla!
          Hej!

          Där har du helt fel, definitivt när det gäller mig, men jag tror att det gäller många andra också - man läser, njuter, lär sig, men har inget att tillföra. Visst skulle man kunna tjoa till med ett "vackra fiskar" eller "underbara kar" men det vet du ju själv...

          Hälsningar
          Jennifer

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av jenmad
            Hej!

            Där har du helt fel, definitivt när det gäller mig, men jag tror att det gäller många andra också - man läser, njuter, lär sig, men har inget att tillföra. Visst skulle man kunna tjoa till med ett "vackra fiskar" eller "underbara kar" men det vet du ju själv...

            Hälsningar
            Jennifer
            OK, Jennifer! Det är skönt att ha fel ibland! Kul att du gillar tråden och det som vi gemensamt pratar om här!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Javisst! Det blir så efter ett tag när trådarna blir långa och gamla - folk blir liksom mätta och skippar att kolla! Men, det gör inget, jag bloggar på med nya grejer om det är nåt häftigt att kolla på!

              Det är två nya 325-litare på gång, men när de blir färdiga för "publicering" är svårt att säga - tror inte det blir förrän efter nyår. Sedan skall J. dickfeldigruppen få flytta till ett större kar - Anders jobbkar, som skall bli ett Tanganyika. Det 112-litaret som dickfeldi-figurerna går i nu skall med andra ord göras om. Jag skall ut i skogen idag och plocka eklöv... ja, då vet ni vad det blir där - "svartvatten" med tillhörande smågott!

              Sedan är ju N. gracilisarna på gång - förhoppningsvis kan det bli ett par sköna filmer på dom lite längre fram.
              Det står en nyinredd Dennerlekub med amtrasoilet och myser till sig också - det verkar som att de gula sakuraräkorna trivs bra där. Flera honor går med rom, och nu skall det bli spännande att se om räklingarna tar sig också!
              Ja, jösses det finns mer att hållla reda på - adoketorna som går i en egen 50-kub nu, det karet är också ganska läckert.
              Kardinalräkorna blir bara fler och fler - likaså de tiger-endlers som jag köpte i tyskland.
              Behöver man nämna att de blå discusarna går med yngel? Och i 540-baljan, som sagt, går Flaggcikliderna och parilusarna med yngel... fortfarande - fast ynglen bli färre för varje dag, men så är det!

              Ja, fy fasen - det finns massor av stuff att uppdatera med, men det blir nog roligare längre fram när det kommer lite nytt. Folk har ju sett samma gamla skit ett tag nu.

              Krabborna, ja! De är för jädra svåra att få på bild eller film - de är (iallfall här hos mig) ganska skygga och sitter mest still där de känner sig trygga. Men, de lever och tycks trivas - vad jag kan se, även krabblingarna. Får jag till några sköna bilder eller filmer så dunkar jag in det här på stört!

              Edit; vill bara säga att den där filmen på Flaggcikliderna blev jag mycket nöjd med, tycker själv att det är läckert med alla ynglen mot det svarta i bakgrunden!
              Gillar ditt "bloggande" och du vet att jag läser allt du skriver men det är ju ingen nyhet. Man lär sig mycket av din tråd, speciellt att man inte skall pilla för mycket med karen...bara låta dem puttra på så blir det oftast bäst.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Är det i dom två 325-litrarna du ska köra CO2 Mats?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Gillar ditt "bloggande" och du vet att jag läser allt du skriver men det är ju ingen nyhet. Man lär sig mycket av din tråd, speciellt att man inte skall pilla för mycket med karen...bara låta dem puttra på så blir det oftast bäst.
                  Japp, jag vet!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Är det i dom två 325-litrarna du ska köra CO2 Mats?

                    //Inger
                    Ja, i ett av dom är det tänkt! Har en idé där svart amtrasoil ingår samt massor av rötter och små fina växter och mossor. Vet dock inte vad det skall vara för fisk i detta, men som jag ser det nu så får de små tiger-guppysarna gå in det karet.
                    Det andra karet har jag inte riktigt funderat klart på ännu - det kan bli något "forsigt" eller kanske Tanganyika. Angenäma bekymmer trots allt!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Jag tycker nog lite synd om dig Mats, det kan inte vara lätt att ha sådana problem...ligga vaken om kvällarna och fundera ut sådant tar på krafterna...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jag tycker nog lite synd om dig Mats, det kan inte vara lätt att ha sådana problem...ligga vaken om kvällarna och fundera ut sådant tar på krafterna...
                        jaa, stackarn...
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Jag tycker nog lite synd om dig Mats, det kan inte vara lätt att ha sådana problem...ligga vaken om kvällarna och fundera ut sådant tar på krafterna...
                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          jaa, stackarn...
                          Ja, buhuhuu... visst är det synd om mig, va? Nädå, jag klagar inte - det är kul (nästan det roligaste av allt) att planera för kommande projekt!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Jo, det har vi pratat om förr och jag håller med. Det är den absolut roligaste biten att fundera och planera...
                            Har själv börjat fundera över de 30 karen som står i förrådet.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Jo, det har vi pratat om förr och jag håller med. Det är den absolut roligaste biten att fundera och planera...
                              Har själv börjat fundera över de 30 karen som står i förrådet.
                              Håller med er...planeringen är roligast!

                              Ansjo, du har lite att fundera över då..en annan är glad att fundera över ett kar men du har ju gott om tid till detta på playan i Thailand
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Jo, där kommer ett och annat att avhandlas. Även övertagandet av morsans hus lär det snackas om, och då kommer akvarieplanerna in...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...