Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Inte riktigt än, men kanske, kanske imorgon onsdag vid denna tiden.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ja, jag förstår att stugtråden inte är så "hot" just nu - ingen som har kikat in på fyra-fem dagar. Det är dock fullt förståeligt!
      Men, min vana trogen så tycker jag det kan vara trevligt med lite fredagsmys så jag knôr in en bild och en filmsnutt från i tisdags kväll.
      Det är parilusarna som tagit fram en liten skön yngelsvärm från kokosnöten. Deras första lek, och de är riktigt bra föräldrar! Härligt att se, tycker iallafall jag!

      Bifogade filer

      Kommentar

      • pereli

        • March 2005
        • 269

        Rackans vilken koll hon har på sina småttingar Inte lätt att smita ut där inte
        Min fotoblogg

        http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av pereli
          Rackans vilken koll hon har på sina småttingar Inte lätt att smita ut där inte
          Nej, det är verkligen facinerande att kolla på hur duktiga de är båda två! Ett problem som både dom och jag har nu är den där jädrans L-malen som är redigt intresserad av ynglen och är framme och stör hela tiden. Just nu finns föräldrarna bakom en rot längst inne i karet - jag vet inte riktigt om dom har ynglena kvar, men på deras beteende verkar det finnas yngel kvar - de är mycket ihärdiga och gör framstötar mot andra fiskar hela tiden. Den malen skall ur karet så fort jag ser att parilusarna och Flaggcikliderna är klara med sina yngel. Det får väl bli en jävla makeover igen för att få ur den rackarn!

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            så duktiga, tror knappt det är första gången.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Det är bara såå himla häftigt att se - när honan plockar in sina små i munnen - när "faran" är på väg. Dom är luriga dom här malarna - även om det "bara" är ancitrus, som jag har - man kan inte alls lita på dom rackarna.
              Hoppas att några yngel blir kvar!
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av freddi36
                så duktiga, tror knappt det är första gången.
                Ursprungligen postat av gullefjun
                Det är bara såå himla häftigt att se - när honan plockar in sina små i munnen - när "faran" är på väg. Dom är luriga dom här malarna - även om det "bara" är ancitrus, som jag har - man kan inte alls lita på dom rackarna.
                Hoppas att några yngel blir kvar!

                Jo, det här är ungdjur och de är plockade ur en hög med säkert 25-30 individer som gick i en "hög" - det är inte alla ciklider som är "kinkiga" med yngelvården, precis som det brukar vara med "paletter", som ju dessa någonstans långsökt långtbortifrån tillhör.
                Nej, det är ingen Ancistrus utan en grisk L-mal av något slag (kan fan aldrig lära mig vad den heter - men den har orangea prickar på sig...).
                På tal om duktiga föräldrar, så har jag filmat och fotograferat dessa en hel del den senaste tiden, och det kan väl vara värt att lägga upp här i tråden - en mysig fredagskväll;

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  fin svärm! man kan inte fatta hur dom kan hålla redan på alla småttingar.

                  Kommentar

                  • källebacken
                    • February 2006
                    • 574

                    Fina filmer...kul att se....
                    Annica

                    Kommentar

                    • pereli

                      • March 2005
                      • 269

                      En sån här kanske http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1363

                      Att jaga malar brukar vara en tuff kamp, slutar ofta att man blir tvungen att riva ur hela inredningen
                      Min fotoblogg

                      http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av freddi36
                        fin svärm! man kan inte fatta hur dom kan hålla redan på alla småttingar.
                        Ursprungligen postat av källebacken
                        Fina filmer...kul att se....
                        Ursprungligen postat av pereli
                        En sån här kanske http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1363
                        Att jaga malar brukar vara en tuff kamp, slutar ofta att man blir tvungen att riva ur hela inredningen
                        Kul att ni gillar bilder och filmer - det värmer, som alltid! Ja, det är den malen!
                        Och.. ja... jag återkommer väl med fler bilder och filmer framgent...
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 November 2011, 01:47.

                        Kommentar

                        • skoda-15
                          • August 2010
                          • 456

                          mycket snyggt
                          375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                          180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                          35 liters cocon kub med guppy och black molly

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            har malen någon grotta den brukar va i? isåfal skulle det inte förvåna mig om du skulle kunna ta upp grottan/stenen den sitter på (och tror är gömd) utan att den simmar iväg. lägg sedan grottan i en håv och så har du fångat den. så gjorde jag med min ancistrus. han satt kvar på roten från hans grotta så jag kunde bara lyfta upp honom ner i en håv.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Vilken härlig svärm med yngel, denna film fick bli mitt lördagsmorron mys
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Ja jäklar här har det varit lugnt, men fina updates ändå. Nyfiken på krabborna också

                                Nicke
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...