Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Falconer
    Hahaha okej. Jag tänkte på Nanochromisen. kongocikliden.
    Verkar finnas 3 nanochromis som är hyggligt vanliga som jag sett. Nudiceps, parilus och transvetitus. Har du någon aning om vilken som är lättast att hålla? Har ett tomt 60 liters som jag måste hitta på något med.
    Varför gick det inte bra för dig att hålla dom själva förresten?
    Nudiceps och parilus är samma - det är därför jag sätter nudiceps inom parantes när jag visar dom på offentliga sidor (förutom zoopet).
    Transvestitus är en mycket lik variant - vrålfin! Kolla mina transvestitus här; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=129287
    Båda dessa "nästan palettciklider" är oerhört känsliga för miljö - får dom inte ett gytter av ställen att välja revirplatser i så blir det omedelbart fajter mellan hanarna - och i förlängningen så tar hanarna, eller den dominanta hanen över totalt och jagar även bort presumtiva honor - hur lekvilliga de än är. ( Det var detta som hände i det mindre kar jag hade de tre "paren" parilus initialt). Nu går alla sex i 540-karet och trivs fint därför att det finns så vansinnigt mycket spejs för dom att etablera revir).
    Rent allmänt skulle jag säga att parilus verkar vara mer "tjänstvilliga", alltså lite lättare att ha att göra med - transvestitus en aning stingsligare - lite mer aggressiva. Detta är helt makalösa ciklider om man bara ger dom en möjlighet att blomma ut, bilda revir och komma till sin rätt!

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      Kanske 60 liter eller det kanske snarare är 54 när jag tänker efter är för litet då? :/
      Jättesnygga iaf!!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Falconer
        Kanske 60 liter eller det kanske snarare är 54 när jag tänker efter är för litet då? :/
        Jättesnygga iaf!!
        Ja, i 60-liter skulle jag gjort såhär; först en grupp på fyra till sex som får para ut sig i ett något störe kar - runt 300 till 500-liter. När ett par bildats kanske man skulle kunna låta dessa två gå i ett mindre kar och kanske, kanske, kanske skulle detta par kunna etableras sig i karet och leka. Grejen är att Nanochromisgruppen - parilus och tansvestitus inte är parbildande - förutom vid lek. Därefter går hanar och honor fritt igen för att bilda nya par, och att bibehålla parbeteende i ett mindre kar är ganska svårt - om inte omöjligt.
        Falconer! Så här är det; - denna typ av ciklider kräver stora utrymmen - stora revirplatser och massor av "gömställen" för att komma till sin rätt. Jag skulle satsat på en annan grupp av ciklider i 54 liter - det finns alternativ!

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          Okej jo jag förstår. Har även ett 240 liter med bolivianska fjärilar i, Skulle dom funka ihop med opaler lr transvestitus tror du? Eller kanske vanlig palett..? Har mycket gömstellen för övrigt. Bolivianerna ska bli ett par snart. Dom är 4 nu. I karet går också ett stim rubintetror.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Halloj Falconer! Du får nog specifiera "de små liven"... I nuläget har jag romvaktande Flaggciklider, romvaktande parilus, romvaktande discusar, romvaktande N. gracilis - en helt ny batch J. dickfeldiyngel - ett par hundra sulawesiräklingar som är på uppväxt och ungefär 10-12 gula sakuraräkor som går med rom, i ett alldeles nystartat kar... Och "tiger-endlers" som bara blir fler och fler... även en hop Vampyr-krabblingar i krabbkaret... Phuuu!
            Pick your poison - så skall jag berätta!
            Så underbart det låter hos mig är stendött på yngelfronten...
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Så underbart det låter hos mig är stendött på yngelfronten...
              Det kommer snart igång - det är jag säker på!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Falconer
                Okej jo jag förstår. Har även ett 240 liter med bolivianska fjärilar i, Skulle dom funka ihop med opaler lr transvestitus tror du? Eller kanske vanlig palett..? Har mycket gömstellen för övrigt. Bolivianerna ska bli ett par snart. Dom är 4 nu. I karet går också ett stim rubintetror.
                Ja, det kan nog funka. Det man måste stanna upp och tänka på är dels att bolivianerna och nanochromisarna är från två olika världsdelar. Men har man inte personligen "ont av" att blanda lite i sitt kar så är det väl ok. Sedan måste man titta på hur stora områden bolivianerna vill ha som revir - skall du ta bort 2 stycken när de parat ut? Nanochromisarna är främst artfientliga, så har man flera av dessa (vilket man kan behöva i början) så blir det lite fajta av.
                Nu har jag lite "soppa" för tillfället i mitt 540-kar, men jag märker inte att det är några problem med att mina parilus håller på. Det är två etablerade par nu - och en hane och hona går lite planlöst.
                Schackbrädor och discusyngel får i lugn och ro sköta sitt, men blir bortmotade om de kommer för nära.

                Jag brukar vilja ha strikt uppdelning av fisk i mina kar och inte blanda från olika världsdelar - men det är ganska skön lunk i 540-baljan just nu trots allt. Det är svårt att säga om det kommer att fungera med bolivianer och någon nanochromis - du får nog testa och se. Detta gäller även vanlig palettciklid. Det knasiga är att det ibland kan fungera hur bra som helst i "sällskapskar", och ibland går det inte alls.

                Kommentar

                • Falconer
                  • November 2005
                  • 786

                  Ja planen är att plocka bort 2 när/om dom bildar par. Vet att det är lite speciellt att bara ha fiskar från en världsdel egentligen men tycker man alltid hittar något intressant från en annan världsdel tillslut, så det slutar alltid med att jag har ett sällskapskar
                  Jag får se hur jag gör. Kommer jag över någon nanochromis testar jag säkert vartefter. Egentligen skulle jag kanske försökt hitta något sydamerikanskt att blanda i istället men vet verkligen inte vad...Vill ha något som är vackert men också ett intressant beteende. Apistogramma är ju härliga fiskar men tycker dom dör hela tiden så nåt lite tåligare hade varit att föredra.
                  Sorry att jag lånat av din tråd...alltid ett nöje att kolla igenom dina trådar

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Falconer
                    Ja planen är att plocka bort 2 när/om dom bildar par. Vet att det är lite speciellt att bara ha fiskar från en världsdel egentligen men tycker man alltid hittar något intressant från en annan världsdel tillslut, så det slutar alltid med att jag har ett sällskapskar
                    Jag får se hur jag gör. Kommer jag över någon nanochromis testar jag säkert vartefter. Egentligen skulle jag kanske försökt hitta något sydamerikanskt att blanda i istället men vet verkligen inte vad...Vill ha något som är vackert men också ett intressant beteende. Apistogramma är ju härliga fiskar men tycker dom dör hela tiden så nåt lite tåligare hade varit att föredra.
                    Sorry att jag lånat av din tråd...alltid ett nöje att kolla igenom dina trådar
                    Ja, testa med det du tror kan passa i karet och fungera bra! Inga problem att låna tråden - det är alltid kul och intressant att diskutera olika sätt och synvinklar på fiskhållning!

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ja, dom är riktigt fräna - och verkligen kul att kolla på!
                      Jag lägger filmen i repris här, om någon vill kolla.

                      http://www.youtube.com/watch?v=YqDfXwtf2YE
                      Haha, bara en pratbubbla med *glufs glufs glufs" som fattas med tanke på munrörelserna.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av VisualDarkness
                        Haha, bara en pratbubbla med *glufs glufs glufs" som fattas med tanke på munrörelserna.
                        Ja, dom är för coola de här krabaterna! Men jädrar vad dom gräver - inte konstigt att munnanrna ser ut som dom gör. Jag kan lägga in ett par bilder som visar utgrävningarna, vid tillfälle!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Jädrans vilka rejäla yngelhögar Flaggcikliderna genererar. Tog några bilder på deras två yngelgömmor. Dom har liksom delat upp ställena - eller håller på att flytta ynglen, mellan olika blad. Hoppas dom kan få ha ynglen ifred när de bli frisimmande.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Håller tummarn jag med för att det blir lite frisimmare, hade varit roligt att se dessa på film sen
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Och vilka mängder blir det senare när de är fullvuxna?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • karrokaja
                                • March 2006
                                • 5388

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Och vilka mängder blir det senare när de är fullvuxna?
                                finns det en anledning att åka till GBG och hämta några
                                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...