Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Aa..aa...am ... baaa..a..k..
    Nädå, ingen fara här - det var gott att få rensa upp och blästra av igårkväll!
    Hoppas du hittar den soil du letar efter, Pia - jag kan inte komma ihåg vilket märke det var, kanske är det Dennerle?

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Mocklis! Jag var ute och körde moppe i en syndaflod av bibliska proportioner för en stund sedan. Sitter på kontoret - dyngsur...
      Mocklis?

      Ursprungligen postat av ApeviaX
      OT eller? Hur som: Katie Melua i lurarna, Zoopet framför näsan och lugn i hemmet oj oj oj

      EDIT: Denna dag blev sedan kass likaså denna vecka, numera singel igen :'(
      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Japp, det vore fint om soilet kunde finnas i butiken i närheten snart - annars får man beställa. Det som är fränt med small-storleken är att den inte är homogent svart utan lite uppblandad med ljusare korn, vilket gör att det ser "naturligt" ut!
      Ja vi får hoppas, mkt vackert detta Amtra soil

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Ojdå! Nu tror jag bestämt att det skvalade till i en plastkran på en Kicki-festis... Dags att fylla upp ett glas och ta med ut till stugan och sitta av en timme eller två! Syns senare eller nåt!
      Det låter inte så tokigt, kanske en Jäger on rocks senare ikväll... det märks :P

      Ursprungligen postat av ansjo
      Det tråkigaste är att soilen är såpass ny, så den finns inte till salu i någon av de kända internetbutikenra ännu. Jag har mailat även till Sverige, men de visste i princip ingenting om detta. Sedan har vare sig Amtra själva, eller ett par butiker i Tyskland svarat på mina frågor, sådant tycker jag är skitdåligt!

      Nej sånt är oartigt usch.
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ApeviaX
        Mocklis?
        Ah, sorry att jag varit oartig och inte svarat på några dagar - har lite annat att pyssla med just nu.
        Mocklis är ett västkustskt uttryck som ungefär kan översättas; "Din lyckogris" - och liknande - "turgubbe, där har du det allt gôtt" o.s.v.

        Tittar in igen när det är läge. So long!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ja... det händer inte så mycket i stugtråden just nu. Men, här kan det kanske vara något på gång, eller?

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Fasiken, vad härligt att se

            En korkad fråga från lilla jag som inte kan så mycket ..när kommer hannen till att befrukta äggen, ser man detta nån gång eller gör han det "osynligt" ?
            Senast redigerad av PiaJo; 26 October 2011, 21:08.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Fasiken, vad härligt att se

              En korkad fråga från lilla jag som inte kan så mycket ..när kommer hannen till att befrukta äggen, ser man detta nån gång eller gör han det "osynligt" ?
              Han tar sig in lätt som en plätt, och är där inne och snurrar titt som tätt!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Trevligt att se, de är jäkligt snygga, Mats!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Trevligt att se, de är jäkligt snygga, Mats!
                  Ja, dom är riktigt fräna - och verkligen kul att kolla på!
                  Jag lägger filmen i repris här, om någon vill kolla.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Är det dom som kallas kongociklid. Ännu ett roligt beteende på en dvärgciklid - himla fina firrar
                    Hur går dom ihop med andra fiskar?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Är det dom som kallas kongociklid. Ännu ett roligt beteende på en dvärgciklid - himla fina firrar
                      Hur går dom ihop med andra fiskar?

                      //Inger

                      Den brukar kallas Opalciklid - men faktum är att tyskarna kallade den "Blue Congo" - så det är nog rätt där, Inger!
                      Det här är en afrikan som jag hade tänkt att ha i ett separat kar - men det gick inte så bra, så de fick flytta över till 540-karet där det för tillfället är lite "soppa"; dicusyngel, flaggciklider, schackbrädor och så dessa parilus då.
                      Men, de är inte speciellt aggressiva utan ganska lugna - så än så länge är det inga problem. Vi får väl kolla läget senare om det skulle dyka upp några yngel.

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        det är ingen liten hög dom har grävt ut!

                        i "akvariets lexikon" "heter" dom "blå kongociklid" Nanochormis Parilus. på bilden där är dom mycket ljusare än dina, Mats. dom har även en mycket lila stjärtfena. har din a det med? lite svårt att se i det mörka ljuset. (hur nu ljus kan va mörkt )

                        Edit: det blev många sitationstecken där..

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av freddi36
                          det är ingen liten hög dom har grävt ut!

                          i "akvariets lexikon" "heter" dom "blå kongociklid" Nanochormis Parilus. på bilden där är dom mycket ljusare än dina, Mats. dom har även en mycket lila stjärtfena. har din a det med? lite svårt att se i det mörka ljuset. (hur nu ljus kan va mörkt )

                          Edit: det blev många sitationstecken där..
                          Ja, det stämmer! Jo, mina är ju rejält utfärgade (verkligen lila stjärtfena) - nu när de håller på. Sedan blir det mörkare på filmerna än vad det är i verkligheten - kontrast mellan ljus och mörker, kass filmning och och lika kass skitkvalitet på YouTube - såklart, det är ju gratis...

                          Kommentar

                          • Falconer
                            • November 2005
                            • 786

                            Är dom känsliga dom små liven?

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Falconer
                              Är dom känsliga dom små liven?
                              Halloj Falconer! Du får nog specifiera "de små liven"... I nuläget har jag romvaktande Flaggciklider, romvaktande parilus, romvaktande discusar, romvaktande N. gracilis - en helt ny batch J. dickfeldiyngel - ett par hundra sulawesiräklingar som är på uppväxt och ungefär 10-12 gula sakuraräkor som går med rom, i ett alldeles nystartat kar... Och "tiger-endlers" som bara blir fler och fler... även en hop Vampyr-krabblingar i krabbkaret... Phuuu!
                              Pick your poison - så skall jag berätta!

                              Kommentar

                              • Falconer
                                • November 2005
                                • 786

                                Hahaha okej. Jag tänkte på Nanochromisen. kongocikliden.
                                Verkar finnas 3 nanochromis som är hyggligt vanliga som jag sett. Nudiceps, parilus och transvetitus. Har du någon aning om vilken som är lättast att hålla? Har ett tomt 60 liters som jag måste hitta på något med.
                                Varför gick det inte bra för dig att hålla dom själva förresten?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...