Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av 127bubbel
    Ja, det är inte omöjligt att man startar ett till kar. Just nu njuter jag av mina nyinköpta pigeon blood red diskusar, som jag köpte förra veckan.

    MVH/Freddan
    Ja, du har ju feeling för Tanganyika-grejen, så kör igång bara! Det låter läskande med dina nya Discusar - ett par bilder, eller nån länk till bilder på dom?

    Kommentar

    • erkiperki
      • July 2011
      • 173

      Hej, vad är det för stenar i? (dom svarta)

      Mvh Erik
      Mvh Erik

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av erkiperki
        Hej, vad är det för stenar i? (dom svarta)

        Mvh Erik
        Det är Amtras nya soil. Den finns i fyra storlekar; small, medium, large och extra large. Det du ser i gracilis-karet är small och extra large (sedan har jag lite annan sten i också, men allt svart är Amtra.)
        Vi såg denna nya soil i ett par visningskar nere i tyskland och det var hutlöst snyggt. Dom hade grundat med small och sedan lagt medium och large-delar i olika nivåer, längst bak i karen hade de toppat med extra large-stenarna. Vi köpte ett lass av varje storlek, jag och Ansjo, och vi skall bland annat ha detta som ny soil till våra sakura-räkor, då vi tror att den soil vi använder i de karen idag drar ner ph:t en aning och därför blir det inga räklingar. Både jag och Anders har fullt med sakura-räkor som bär rom - men det blir inga räklingar, vi anar att det kan bero på ph:t - så det blir spännande att testa Amtra-soilet!
        Amtra-soilet finns även i vitt!
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 October 2011, 16:03.

        Kommentar

        • erkiperki
          • July 2011
          • 173

          tack, tror det finns i sverige. Tror jag hänger med till tysland nästa år.

          Erik
          Mvh Erik

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av erkiperki
            tack, tror det finns i sverige. Tror jag hänger med till tysland nästa år.

            Erik
            Japp, det vore fint om soilet kunde finnas i butiken i närheten snart - annars får man beställa. Det som är fränt med small-storleken är att den inte är homogent svart utan lite uppblandad med ljusare korn, vilket gör att det ser "naturligt" ut!

            Kommentar

            • erkiperki
              • July 2011
              • 173

              Vart brukar du handla fiskarl? jag själv handlar jag på Tropakvariefiskimport.
              Mvh Erik

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av erkiperki
                Vart brukar du handla fiskarl? jag själv handlar jag på Tropakvariefiskimport.
                Det är lite olika - Trop är en bra affär, men jag bor så nära Herkules att det brukar bli där allt som oftast. Ciklidhobby i Nol brukar bli av med lite fisk då och då också. Mestadels är det dock privatpersoner man har kontakt med, som man köper fisk av - och deras kontakter o.s.v.
                Jag och Anders (Ansjo) brukar åka på zoorejs med jämna mellanrum - då åker vi runt en hel dag och kollar massor av affärer i och utanför Göteborg - där det finns bra fisk, där snappar man upp dom!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Amtra-soilet finns även i vitt!
                  Och i ljusgrönskalan som heter "Mekong".
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Och i ljusgrönskalan som heter "Mekong".
                    Då vet jag exakt vilket kar som skall fyllas med detta!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Då vet jag exakt vilket kar som skall fyllas med detta!
                      Vilket då ? Vilka fiskar?
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Vilket då ? Vilka fiskar?
                        Det var så jädra knasigt, jag satt precis ute i stugan och njöt av de nya gracilisarna - och funderade på vilken av Amtra-färgerna jag skall ha i det kommande CO2-växtkaret. Där skall ju allt baseras på rötter som skall bekläs - vit eller svart soil, det var frågan det? Nu är ju den grejen bestämd; Amtra Mekong får det bli. Den ser jäkligt go' ut! Var ute på nätet å kolla!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Det var så jädra knasigt, jag satt precis ute i stugan och njöt av de nya gracilisarna - och funderade på vilken av Amtra-färgerna jag skall ha i det kommande CO2-växtkaret. Där skall ju allt baseras på rötter som skall bekläs - vit eller svart soil, det var frågan det? Nu är ju den grejen bestämd; Amtra Mekong får det bli. Den ser jäkligt go' ut! Var ute på nätet å kolla!
                          Härlig känsla när man helt plötsligt säger JA, det är ju det jag skall ha

                          Hittar ingen bra länk, vad googlade du på? Har för mig att de hade en brunare sort som skulle passa till den nya kuben..
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Härlig känsla när man helt plötsligt säger JA, det är ju det jag skall ha

                            Hittar ingen bra länk, vad googlade du på? Har för mig att de hade en brunare sort som skulle passa till den nya kuben..
                            Här;

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ojdå! Nu tror jag bestämt att det skvalade till i en plastkran på en Kicki-festis... Dags att fylla upp ett glas och ta med ut till stugan och sitta av en timme eller två! Syns senare eller nåt!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Tack

                                Öhmm...jag hittar inte det jag var ute efter...det var nog inte Amtra soil, jag vill ha så att det ser ut som utställningskaren på ett ungefär, får leta vidare...
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...