Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Jag har spanat in ett Neolamprologus gracilis-par... Satan också, nu blir det nog lite Tanganyika igen. Dessa skulle man ju vilja ha i 70-kuben, men där går ett fett Discuspar redan... Undrar om inte en av 50-kuberna ligger risigt till nu?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Herkules, eller?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ansjo
        Herkules, eller?
        Njaaaa... man vet aldrig!
        Nu gäller det att snabbt bygga med sten... som jag inte har. Jag slängde ju två ton sten vid flytten - kunde varit fränt med en bråkdel av dessa nu!
        Anders - i det här karet skulle man ju haft enbart det svarta soilet vi köpte i tyskland - XL-paketet!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ja, en jäkligt bra idé...Vi drar söderöver igen!
          Eftersom det verkar vara omöjligt att hitta någon som säljer Amtras bottenmaterial via nätet så kanske man får gå direkt på en affär och kolla om de kan skicka hit? Ska kolla upp läget under dagen...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ansjo
            Ja, en jäkligt bra idé...Vi drar söderöver igen!
            Eftersom det verkar vara omöjligt att hitta någon som säljer Amtras bottenmaterial via nätet så kanske man får gå direkt på en affär och kolla om de kan skicka hit? Ska kolla upp läget under dagen...
            Bra att du kollar det! Jag får helt enkelt göra så att jag bygger med "knas"-sten i bottenlagret (får la gå upp i skogen här bakom och hämta) och sedan garnera - heltäcka med Amtras svarta XL-stenar ovanpå. Tänk dig 50-kuben som har den ljusa slimlinen på tre sidor (gôtt att man vräkte på där) och den melerade svarta sanden och stenpartier helt i svart mot de bakgrunderna. I allt detta ett vitt gracilispar! Fan, det är ju så man får stålfjong när man tänker på detta!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Jepp, det låter som en jäkligt bra plan.
              Jag har mailat både Amtra direkt (för andra gången nu) och hoppas att jag får svar, och även Aquarium Wilhelmi om de kan tänka sig att skicka.
              Jag funderar i mängden 50-60 kg, det ska vi väl klara oss ett tag på? En liten laddning med den svarta, och även kanske den ljusare hade nog varit trevligt.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ansjo
                Jepp, det låter som en jäkligt bra plan.
                Jag har mailat både Amtra direkt (för andra gången nu) och hoppas att jag får svar, och även Aquarium Wilhelmi om de kan tänka sig att skicka.
                Jag funderar i mängden 50-60 kg, det ska vi väl klara oss ett tag på? En liten laddning med den svarta, och även kanske den ljusare hade nog varit trevligt.
                Ös på!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Det glädjer mig att folk har bättre vett än att gå in i den här tråden (jag menar nu - när jag kollar läget så här sent en fredagskväll...). Men det var lite läskande att se om ändå... utifall att... Men, nej - inte denna kväll...

                  Så, nu får ni sova gott - och bekymra er om diverse PH-värden, revirstrider, inredningsdetaljer och dylikt, så syns vi en annan dag, eller så...

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Godnatt
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Godnatt
                      Haha! Ja, det fick bli godnatt fastän det var mer go'kväll för min del.

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552



                        Mitt första inlägg i tråden i alla fall. Otroligt inspirerande.

                        Tanken var mer att visa att även jag läser tråden minutiöst, det finns alltid fina tips till oss andra på forumet och jag upplever att jag blir lite klokare varje gång jag går igenom tråden.

                        Tack för det!
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Bra att du kollar det! Jag får helt enkelt göra så att jag bygger med "knas"-sten i bottenlagret (får la gå upp i skogen här bakom och hämta) och sedan garnera - heltäcka med Amtras svarta XL-stenar ovanpå. Tänk dig 50-kuben som har den ljusa slimlinen på tre sidor (gôtt att man vräkte på där) och den melerade svarta sanden och stenpartier helt i svart mot de bakgrunderna. I allt detta ett vitt gracilispar! Fan, det är ju så man får stålfjong när man tänker på detta!
                          Oh hohohoooo Do IT

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Det glädjer mig att folk har bättre vett än att gå in i den här tråden (jag menar nu - när jag kollar läget så här sent en fredagskväll...). Men det var lite läskande att se om ändå... utifall att... Men, nej - inte denna kväll...

                          Så, nu får ni sova gott - och bekymra er om diverse PH-värden, revirstrider, inredningsdetaljer och dylikt, så syns vi en annan dag, eller så...
                          Ja, eller i alla fall att min PMDD Micro+ inte verkar gör någon direkt nytta? hmmm, inte ens javamossan verkar dra igång, algerna på rutan börjar så sakteliga återkomma men inte grön prickar utan mer en brun mkt utnn "hårig" hinna?


                          Som sagt nice kör på den tanganyika setupen om du kan


                          Nicke
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Fasen, man har ju legat däckad här nu ett par dagar - Riksförkyld! Men, jag var ute igår och hittade lite sten, så idag skall det nog börjas att pussla ihop ett litet Tanga-kar i en av 50-kuberna! Lägger upp bilder senare - om det blir något resultat.
                            Resultat har det dock blivit bland de "Tiger"-Endlers som jag köpte i tyskland - runt cirka 10 yngel kunde jag se. Det skall bli spännande att se om ynglen kommer att bli likadana som föräldrarna - i teckning och så! De är svåra att få på bild - så tyvärr har jag inga foton på ynglen - men här är en av hanarna iallafall;
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              Riktigt snygg guppys! På arken zoo i Halmstad så tror jag att man kunde få tag på endlers "Zebra" guppy tror jag den heter. Något i den stilen tror jag det var.
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av macke_fisk
                                Riktigt snygg guppys! På arken zoo i Halmstad så tror jag att man kunde få tag på endlers "Zebra" guppy tror jag den heter. Något i den stilen tror jag det var.
                                Ja, det finns ju väldigt många vackra varianter - och det skall bli kul att se om man kan få igång en större grupp av dessa!
                                Jag köpte dom på Zoozajac i Duisburg - man kan jämföra den affären med ett IKEA för husdjursartiklar, det som inte finns där, behöver man inte!
                                Jag köpte bara fyra par av dessa Endlers - men skulle såklart ha rensat hela karet!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...