Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Här är några bilder på de gyppys som inhandlades i tyskland.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jag tror att de föredrar lite skuggigare platser. De kryper gärna in under rotgrenarna, och främst kryper de in i det långa korkrör som jag köpte i tyskland till dom - sedan är det inga djur som direkt irrar runt och visar upp någon direkt action, det går ganska sävligt till. Detta är något jag gillar, för det blir desto mer spännande att se dom när de visar sig. Det kan ju vara så att de är lite skygga nu i början.
      Det verkar gå bra med dessa två arter ihop - inga bråk vad jag kan se. Tanten som sålde dom sa att det främst är honorna som slåss... det är en hona och två hanar av varje sort.
      nä, det är inga djur som springer runt precis. det jag menade var att det är ju inte så kul om man måste leta igenom hela karet för att få se dom.

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Håhåjaja, ingen rast - ingen ro!
      Nog fan hade Flaggcikliderna frisimmare idag. Jag satte mig ner och kollade, och så såg jag att hanens fenor var alldeles trasiga. Yngelsvärmen var inte speciellt stor heller. Jävlar, tänkte jag, vad händer här nu. Jo, adoketorna igen - det var en jädra fight och till slut hade adoketorna käkat upp alla yngel.
      Jädra synd - så jag tog ett litet beslut; fångade upp adoketaparet och satte dom i en egen 50-kub. Där får dom gå lite själva ett tag - jag vill se Flaggorna med sina yngel nästa gång! Nu är det över för Flaggorna denna gången - men de leker nog snart igen!

      Här är ett par (mycket dåliga) bilder på adoketornas nya tillvist.
      hur tusan fångade du dom ur (förlåt Mats) den soppan med en massa grenar och anna fisk??
      (det är en jättefin soppa du har )

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Här är några bilder på de gyppys som inhandlades i tyskland.
      snygga! vad kallade du dom nu igen? minns att du skrev det men har helt glömmt det.
      det bästa med guppys är att dom blir fler och fler och fler...

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Det där karet passar nog adoketerna perfekt, tror jag

        Jag hade glömt av hur fina guppysar du köpte, jag hade ju fullt upp med att köpa mina samtidigt
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av freddi36
          nä, det är inga djur som springer runt precis. det jag menade var att det är ju inte så kul om man måste leta igenom hela karet för att få se dom.
          hur tusan fångade du dom ur (förlåt Mats) den soppan med en massa grenar och anna fisk??
          (det är en jättefin soppa du har )
          snygga! vad kallade du dom nu igen? minns att du skrev det men har helt glömmt det.
          det bästa med guppys är att dom blir fler och fler och fler...
          Grejen är att jag inte letar efter dom, utan bara sitter framför stilla och glor - så efter ett tag dyker dom upp. Det kommer lite bilder på dom om en stund, skall göra ett par andra grejer nu.

          Adoketorna var så upptagna med att terra Flaggorna att de inte ens märkte när jag kom med håven - två drag så var dom i det andra karet! Swiips!

          Jag tror att gyppyna hette någonting i stil med "Tiger Endlers" - det är väl nån framavlad variant.

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            Fräsiga gyppys. Tiger något hette de ja.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Det där karet passar nog adoketerna perfekt, tror jag

              Jag hade glömt av hur fina guppysar du köpte, jag hade ju fullt upp med att köpa mina samtidigt
              Ja, det verkar inte som att adoketorna är ledsna direkt, det verkar funka fint - och de gick ju i ett annat kar ensamna innan de hamnade i 540-karet.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av lillfrasse
                Fräsiga gyppys.
                Ja, de är riktigt fina - skall se om jag kan filma dom lite!

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Inga problem! Det är bara att gagga på i tråden - feel free!

                  Jo, Kjelle fick väl in 1-0 där, men jag tycker att det vore roligare att ta en träff lite längre fram då jag har fått iordning några fler burkar så det blir lite mer att titta på!

                  Jag filmade igårkväll - men det blev inte riktigt bra, filmen blev lite för mörk. Jag skall göra ett nytt försök.
                  Jag såg krabborna käka för första gången igår kväll också - mosad potatis och krossad tomat blev tydligen en festmåltid för de små rackarna. Vampyrkrabborna är ganska skygga - men Red Devilkrabborna verkar lite mer framåt och inte så blyga. Det blir nog fler av dessa framöver.
                  Flaggcikliderna hade kvar sina små "sprattlare" också - antagligen blir de frisimmande idag. Det största hotet är inte tetrorna dock, utan adoketahonan, som är förbannat intresserad av Flaggornas lek. Hon är i närheten hela tiden och stör... vi får se hur det går.
                  Nanochromis parilus-figurerna börjar para ut nu också - de är för jädra granna, men inte still en sekund - så det måste nog till en film på dom för att kunna se ordentligt!
                  Återkommer senare med fler uppdateringar!
                  Absolut känner mig rätt fri i din tråd Tackar

                  Och japp jag hajar din poäng med senare träff, ser fram emot den 1 - 0,5 till KJell om det går :P

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Här är några bilder på de gyppys som inhandlades i tyskland.
                  Vad gör du?!?!?! Nu måste jag jaga snygga endlers också :P
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Gyppys... ja. det blev ett y istället för ett u där!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jag fick tag på en korkbit som var lång och ihålig - den blev en succé för krabborna - de kilar gärna in och ut ur denna. Här är några bilder.
                      Rutan är full av kondens så bilderna är sisådär.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ålrajt, jag fortsätter att uppdatera lite...
                        Nanochromis parilus (nudiceps) -filurerna håller på att para ut sig lite lätt. Ett par har hittat en kokosnöt som de har börjat gräva ur. Honan är redigt stinn och hennes äggrör syns tydligt. Jag fick fota med blixt - så bilderna är verkligen inte så sköna... men det får duga ändå!
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          Fan vad läckert Max!!!
                          krabban på 7:e bilden var ju helt brutalt snygg!!!

                          Du! om du vill ha lite action hos krabborna så ska du köpa såna där äckliga larver som man brukar mata sin ödlor med, zoophobaslarver heter dom tror jag... (sortera ut dom små och nyömsade, så blir det lättare för krabborna)
                          Jag köpte några såna och hällde ner, fy satan vad krabborna är snabba!!
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av karrokaja
                            Fan vad läckert Max!!!
                            krabban på 7:e bilden var ju helt brutalt snygg!!!

                            Du! om du vill ha lite action hos krabborna så ska du köpa såna där äckliga larver som man brukar mata sin ödlor med, zoophobaslarver heter dom tror jag... (sortera ut dom små och nyömsade, så blir det lättare för krabborna)
                            Jag köpte några såna och hällde ner, fy satan vad krabborna är snabba!!

                            Ja, snabba är dom verkligen, det har jag sett när jag gör nån hastig rörelse framför burken - de sticker iväg som spindlar! Jag skall kolla om det går att få tag på såna där larver att ge dom! Kan man ha de där larverna i ett litet akvarium (utan vatten), där de kan föröka sig - eller hur funkar det?

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ja, snabba är dom verkligen, det har jag sett när jag gör nån hastig rörelse framför burken - de sticker iväg som spindlar! Jag skall kolla om det går att få tag på såna där larver att ge dom! Kan man ha de där larverna i ett litet akvarium (utan vatten), där de kan föröka sig - eller hur funkar det?
                              vet inte hur dom förökar sej... men dom vill ha torrt, typ bark eller torv, han i djuraffären hade dom i en liten låda, mer larver än torv.
                              kostade en spänn styck här uppe i F**T-stockholm.
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av karrokaja
                                vet inte hur dom förökar sej... men dom vill ha torrt, typ bark eller torv, han i djuraffären hade dom i en liten låda, mer larver än torv.
                                kostade en spänn styck här uppe i F**T-stockholm.
                                Hmm... bark-kross i alla de olika former har jag fullt av, och vi köpte varsin megasäck med ett finkornigt barkpuder till krabborna också. Då skulle man kanske kunna få igång en liten larvfabrik i ett torrt sketkar, om man kan få tag i de där larverna. Bra, skall kolla upp detta!

                                Vad betyder F**T? FUKT, FLAT, FIAT..?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...