Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Ursprungligen postat av bossep
    Beror inte det lite på var i sjön man tittar?
    Absolut - i regel finns det inte så mycket vattenväxter i Malawisjön, men ändock mer än vad det genomsnittligt förekommer i Amazonas.

    Men som sagt - strunt samma - smaken är som baken - delad. Och tur är väl det det vore ju en jäkligt tråkig hobby om man alla gillade samma fiskar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      Ok vi lägger locket på M eftersom det nu inte finns sådana i stugan!
      Jag är totalt enig med er. Det finns inget rätt och fel och det är tur att vi har lite olika smaker.
      Det enda jag vill trycka på är att man skall försöka få så bra miljö man kan för sina fiskar sedan spelar det ingen roll hur man gör och vad det är för sort. Här tycker jag du gör ett kanonjobb Mats!

      Med dina fina bilder och filmer inspirerar du andra att göra rätt och om folk ger sig tid att läsa vad du skriver så finns det massor med matnyttigt i det. Inte bara vad det gäller specifika fiskar utan hobbyn i sin helhet.

      Vad jag villa få fram med M diskussionen är att det spelar ingen roll vad för fisk man ger sig på. Applicerar man bara sunt förnuft, kunskap och intresse så går det oftast riktigt bra. Detta gäller fler inom hobbyn.
      Att jag inte nämner Kjell i sammanhanget är nog att det liksom blivit en norm. Han bara gör eller inte gör saker och det funkar. Men grundprinciperna är de samma.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Japp! Vad vi än väljer - medvetet eller omedvetet - för slags fiskar eller "biotoper", så tycker också jag att det häftigaste är att efterlikna någon sorts naturlighet, eller gemensam nämnare för naturlighet så som vi kan se eller läsa oss till om det område där de fiskar som vi vill ha kommer ifrån. Om det finns växter eller inte i Amazonasflödena, om det finns växter i Malawisjön eller inte spelar inte så stor roll, men någon typ av "efterapning" av miljön i fråga kan vara ett bra sätt att starta sin (och fiskarnas) akvarieresa på.


        Det blev lite konstig fokus på Malawiciklider ett tag här nu - det är mitt fel, jag hade en tyken inställning till dessa ciklider. Det handlar helt och hållet om oerfarenhet - visst fattar jag att M-ciklider har intressant beteende och antagligen är jättespännande om man ger sig själv tid att studera dom - precis som med de flesta andra akvariefiskar. Jag tycker inte illa om M-ciklider, jag har bara ingen lust att hålla dessa själv - lika lite lust som med ett stort antal andra typer av fiskar... och, åter igen - det finns ingen som helst värdering i detta. Lätt som en plätt!


        Nu när jag sitter här mitt i natten kan jag lika gärna skriva på lite... jag gillar ju det. Folk i allmänhet, tror jag, har lite svårt för, eller tycker det är trist med långa "textiga" inlägg och orkar kanske inte alltid läsa igenom ett mastigare stycke. Det här är en naturlig forum-egenskap - det skall vara kort och koncist och som Bosse skriver; det kan finnas lite matnyttigheter i en del inlägg som går förlorade i detta.


        En sak som förvånar mig är det "förmänskligande" många applicerar på sina fiskar; det snackas om; vad man "skall göra" för att få ciklider att leka, kan hanen lugna ner sig om han får en "fru" till?, lägger man en sten i mitten av karet så delas revir upp och stridande ciklider håller sig på var sin sida o.s.v. Alltså, en massa vardagliga, mänskliga regler som helt enkelt inte fungerar i en fisks värld och tvådimensionella uppfattning av "verkligheten" (läs P.D. Ouspenskys - Tertium Organum för lite djuplodande i detta ämne).
        Däremot måste vi våga fråga varandra - och ge svar när vi tror oss ha en lösning på en problemställning, och våga prova olika sätt att få våra fiskar att trivas på ett optimalt sätt.
        När en fråga ställs, i ett ämne som jag tycker att jag kan svara hyfsat säkert på, så kan jag oftast inte bränna av ett kort svar utan vill ge ett så utförligt svar som möjligt. I detta ingår att det egentligen inte finns fasta regler för hur fiskar beter sig, och att man inte kan sätta mänskliga förtecken på fiskens beteende. Här handlar det om att "sänka sig" till fiskarnas nivå och med sunt förnuft inse att det fiskarna kräver kanske inte passar den bild vi vill uppnå med akvariet - inredning, blandning av fisk o.s.v.


        Jahapp... detta var lite sent nattgagg från min sida - snart blir det nya foton, filmer och uppdateringar här i stugtråden!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Så är det nog, blir svaret för långt är det många som inte orkar läsa det och får då inget gensvar...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Japp! Vad vi än väljer - medvetet eller omedvetet - för slags fiskar eller "biotoper", så tycker också jag att det häftigaste är att efterlikna någon sorts naturlighet, eller gemensam nämnare för naturlighet så som vi kan se eller läsa oss till om det område där de fiskar som vi vill ha kommer ifrån. Om det finns växter eller inte i Amazonasflödena, om det finns växter i Malawisjön eller inte spelar inte så stor roll, men någon typ av "efterapning" av miljön i fråga kan vara ett bra sätt att starta sin (och fiskarnas) akvarieresa på.


            Det blev lite konstig fokus på Malawiciklider ett tag här nu - det är mitt fel, jag hade en tyken inställning till dessa ciklider. Det handlar helt och hållet om oerfarenhet - visst fattar jag att M-ciklider har intressant beteende och antagligen är jättespännande om man ger sig själv tid att studera dom - precis som med de flesta andra akvariefiskar. Jag tycker inte illa om M-ciklider, jag har bara ingen lust att hålla dessa själv - lika lite lust som med ett stort antal andra typer av fiskar... och, åter igen - det finns ingen som helst värdering i detta. Lätt som en plätt!


            Nu när jag sitter här mitt i natten kan jag lika gärna skriva på lite... jag gillar ju det. Folk i allmänhet, tror jag, har lite svårt för, eller tycker det är trist med långa "textiga" inlägg och orkar kanske inte alltid läsa igenom ett mastigare stycke. Det här är en naturlig forum-egenskap - det skall vara kort och koncist och som Bosse skriver; det kan finnas lite matnyttigheter i en del inlägg som går förlorade i detta.


            En sak som förvånar mig är det "förmänskligande" många applicerar på sina fiskar; det snackas om; vad man "skall göra" för att få ciklider att leka, kan hanen lugna ner sig om han får en "fru" till?, lägger man en sten i mitten av karet så delas revir upp och stridande ciklider håller sig på var sin sida o.s.v. Alltså, en massa vardagliga, mänskliga regler som helt enkelt inte fungerar i en fisks värld och tvådimensionella uppfattning av "verkligheten" (läs P.D. Ouspenskys - Tertium Organum för lite djuplodande i detta ämne).
            Däremot måste vi våga fråga varandra - och ge svar när vi tror oss ha en lösning på en problemställning, och våga prova olika sätt att få våra fiskar att trivas på ett optimalt sätt.
            När en fråga ställs, i ett ämne som jag tycker att jag kan svara hyfsat säkert på, så kan jag oftast inte bränna av ett kort svar utan vill ge ett så utförligt svar som möjligt. I detta ingår att det egentligen inte finns fasta regler för hur fiskar beter sig, och att man inte kan sätta mänskliga förtecken på fiskens beteende. Här handlar det om att "sänka sig" till fiskarnas nivå och med sunt förnuft inse att det fiskarna kräver kanske inte passar den bild vi vill uppnå med akvariet - inredning, blandning av fisk o.s.v.


            Jahapp... detta var lite sent nattgagg från min sida - snart blir det nya foton, filmer och uppdateringar här i stugtråden!
            jag gillar din "nattgagg" alltid lika imponerade hur din hjärna kan få till dessa inlägg vid denna tidpunkten på dygnet, min hjärna hade strejkat på bara tanken
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Fast, är man intresserad av - just vad dom långa inläggen handlar om, så gillar jag i alla fall, när dom är lååånga.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • lillfrasse
                • February 2002
                • 2228

                Helt rätt Mats alla är vi olika. Jag har mången gång mött den inte så roliga klappa på huvudet och lilla pojk attityden hos äldre medlemmar i tex akvarieföreningar för att man inte håller just discus. Det är ju natuurligtvis bara korkat att dömma någon utifrån vad för fiskar man håller. Lämpligt är väll att istället heja på och dela erfarenheter för att skapa en mångfald och kanske väcka ett intresse för varandras fiskar.

                Det här med långa och köttiga inlägg och svar det är ju naturligtvis bundet till hur pedagogisk personen som svarar är och hur mottaglig frågeställaren är. Det är tyvärr rätt vanligt att en del ställer frågor men kör på inslagen linje ändå utan att ta till sig de tankar man just kommit med då ledsnar man rätt snart på att svara.

                Vidare att männsklifiera (är det ens ett ord?) en miljö för att det ser snyggare ut är nog rätt vanligt och vi gör det nog alla då och då. Det här med eftersträvande av dess naturliga miljö har vi ju flyktigt berört i tråden redan. Och som Kjell framhärdar ser det ofta inte ut som vi föreställer oss vem vill tex ha ett sediment lager över alla löv,grenar och växter som det faktiskt är på flertalet av de biotoper vi försöker efterlikna. Naturligtvis skall man försöka inreda så att man får se så mycket av fisken naturliga beteende som möjligt även om det i de flesta fall kommer att betyda att man kommer att se fisken mindre.

                Så det var lite tankar om Mats lilla inlägg nu är det hög tid att inmundiga morgon kaffet.
                Simma lungt..
                Lillfrasse..

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Det är gott gry, Foilks!

                  En annan grej som jag tänkte på precis är det "fel" många gör när man handlar fisk först och inreder karen efteråt. Trots att jag har ganska god vana att inte göra på det sättet så blev det exakt en sådan goof med de Nanochromis och Enigmatochromis som jag köpte i tyskland - Nanochromisarna därför att de var så snygga och Enigmatochromisarna därför att jag sett dessa på bild och varit sugen, och nu fanns dom där plötsligt. Jag hade alltså inte planerat för dessa fiskar och gjorde ett impulsköp...

                  Jag kickstartade två tomma 50-kuber till dessa ciklider när vi kom hem på natten - och, ja... det blev inte så bra resultat. Fiskarna var coola, men lite för sugna på att dra igång revir och grejer och det blev ett jädrans tumult i burkarna. Alla fick flytta över till 540-burken - så där är en redig blandning av sydamerikanskt och afrikanskt nu. Fiskarna tycks inte ha ont av det och verkar trivas fint - men en tid framöver får jag se detta kar som en ren "uppsamlingsplats" för diskusyngel, lekande flaggciklider och adoketor och några sköna afrikanska ciklider som donar omkring.

                  Vad kan man lära sig (om någonsin) av detta? Jo, det är lätt att göra oöverlagda impulsköp och "fel" trots att man har vanan inne och erfarenhet. Återigen är planering och tålamod några mycket bra saker att försöka lära sig - och behålla hela akvarielivet igenom!

                  Idag skall det bli spännande att se om Flaggcikliderna har frisimmare och om dom får behålla dom någon längre tid bland alla tetror..? Kanske kan det bli en go' film på detta om ynglen är kvar.
                  Sedan står det nu två tomma 50-kuber och väntar - med vatten och varist litet fint Eheim Ecco 130 och puttrar... gissa om jag skall planera och fundera en aning längre än näsan räcker för dessa burkar? Men, jag har ett par fina planer redan...

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Wow, snacka om fisksoppa...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Wow, snacka om fisksoppa...
                      Ja, helcrazy! Och nu har C90-Maths min välsignelse att kalla 540-burken just; Fisksoppa! Haha Men det ser ganska skönt ut ändå - Discusarna skall ju väck allteftersom och framöver kanske man gör en rejäl makeover i det här karet ändå och placerar olika sorter för sig. Inga större problem!

                      Kommentar

                      • ToveTott
                        • July 2007
                        • 558

                        Mycket tänkvärd läsning här.
                        En liten film på fisksoppan skulle inte vara fel
                        Biolog men inte allvetande

                        102L
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                        Kommentar

                        • lillfrasse
                          • February 2002
                          • 2228

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ja, helcrazy! Och nu har C90-Maths min välsignelse att kalla 540-burken just; Fisksoppa! Haha Men det ser ganska skönt ut ändå - Discusarna skall ju väck allteftersom och framöver kanske man gör en rejäl makeover i det här karet ändå och placerar olika sorter för sig. Inga större problem!
                          Rätt angenäma problem om du frågar mig.
                          Simma lungt..
                          Lillfrasse..

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            Det skall bli riktigt trevligt att komma ut och besöka dig Mats på Zoopetvästrundan senare i höst

                            Ytterligare en sak att se fram emot nu när höstdiset har lägrat sig
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Det skall bli riktigt trevligt att komma ut och besöka dig Mats på Zoopetvästrundan senare i höst

                              Ytterligare en sak att se fram emot nu när höstdiset har lägrat sig
                              Kjell, vi kan kolla läget för en titt i stugan. Jag har några nya kar 320-liters som är i planeringsstadiet - det skulle vara härligt att först få dra igång dessa burkar innan vi knôr in oss i stugan, så jag reserverar mig en aning om västträff nu i höst, men som sagt, vi kollar läget!

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Kjell, vi kan kolla läget för en titt i stugan. Jag har några nya kar 320-liters som är i planeringsstadiet - det skulle vara härligt att först få dra igång dessa burkar innan vi knôr in oss i stugan, så jag reserverar mig en aning om västträff nu i höst, men som sagt, vi kollar läget!
                                Det är bara att köra igång 320-burkarna Mats - vad vänatr du på
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...