Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    EBJD:arna var skitsnygga ju!
    tycker nästan dom är för blåa

    jag har bara sett JD:s en gång och dom hade en ganska mystisk färgprakt. även om dom inte lyser med sina färger så är dom väldigt vackra.

    Kommentar

    • hult87
      • February 2010
      • 1287

      riktigt blå och riktigt snygga!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Tycker det ser ut som att de (i alla fall hanarna) får längre/större fenspetsar än de vanliga, hur kommer det sig?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Animaniac
          Tycker det ser ut som att de (i alla fall hanarna) får längre/större fenspetsar än de vanliga, hur kommer det sig?
          Ja, jag har sett detta också - speciellt på lite större exemplar. Även kroppsformen tycks vara mer utdragen och inte så spolformad som på nomala JD:s i högre ålder. Vet inte varför det blir så.

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            Väntar med spänning
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Yes yes yes & no no no

              Nu har jag läst ikapp, med andr aord lusläst alla sidor sedan starten av tråden varav den senare 3:e delen nu de 2 senaste dagarna. Yes för att jag får vara med och kommenetra och no för att jag inte har något i just denna tråd att läsa för tillfället...

              Är ju en så fuktansvärt grym tråd, lagom fakta, observationer, bilder, filmer, beskrivningar, OT, tips, trix & bra respons på frågor en snygg blandning som flyter åt rätt håll.


              Hade jag inte läst ikapp hade jag vetat om detta med krabborna, och inte heller vad jag skulle göra mitt trasiga CA. 160 L kar. Men nu vet jag, limma dit en ny sida på det som kan bli torr/landdelen för små krabbor sedan checka om resten ser vattentätt ut, gör det det så blir det en härmapa här, med endlers i ena hörnan, faktiskt den högra här också


              MVH Nicke
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                hoppas att vi får ett sånt där långt, jädrigt roligt innlägg a´la Mats Bryzell om hur allt var snart, och en massa bilder från resan

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ja, det är ju utan att en ann, som varit lite anti oxå går å sucktar
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Halloj!
                    Jag har haft så in i Helgoland fullt upp så att klockorna både stannat och gått baklänges, och inte hunnit med att uppdatera här med text och bilder - men, jag lovar, det kommer!

                    Jag har köpt en jädrans massa tillbehör - ytterfilter, pumpar, mat och en vanvettig räcka prylar som kan vara bra att ha. Det blev inte så mycket djur denna gången, men 6 krabbor - tre Vampyrkrabbor och tre (jag tror de kallas) Djävulskrabbor. Djävlarna är mycket snygga; rödorangea med gula ögon. Det blev en hona och två hanar av varje sort - vi blev rekommenderade att välja på det sättet, då det är honorna som slåss, inom sin art.
                    Den Vampyrhona som jag fick med hade ett tiotal små krabblingar som satt och klamrade sig fast på kroppen, och de for iväg som små snabba spindlar när hon kom ner i krabbkaret - man får väl se om dessa överlever.

                    Jag köpte också tre par mycket snygga "Tiger"-Endlers, med härlig teckning. De går i ett litet Dennerlenano nu, för sig själva.

                    I någon tråd för ett tag sedan nämnde jag att om tillfälle någonsin dök upp så skulle jag gärna lägga vantarna på en speciell Palettciklid; Enigmatochromis lucanusi, en palett med blå ryggfena (honan) och en djup turkos färg på buken. Dessa har jag enbart sett på bild innan, men varit vrålsugen på länge. Det var inte utan att jag nästan fick ståndis när jag såg två par i Aqua-House (hette dom så..?) -montern. Dessa klippte jag givetvis omedelbart. De går i en kickstartad 50-kub just nu, och det ser finfint ut!

                    En annan vrålfin ciklid är Nanochromis parilus (nudiceps). Jag köpte tre par av dessa också, och de går i den andra kickstartade 50-kuben - det ser bra ut där också.

                    Sedan höll man ju på att svimma ihjäl sig på Apistogramma-utställningen. Där var väl ett 20-30-tal varianter man inte sett förut. Vissa var till salu sista dagen, men jag orkade liksom inte trängas med dom som ville köpa - och jag hade inte haft någon plats för dom ändå. Däremot har vi fått jättefina inredningstips från Ap-show-karen (och jag har haft rätt hela tiden...).

                    Så, när allt har lugnat ner sig en aning skall jag fota och filma i burkarna och lägga upp här - som vanligt!
                    Ni som vill titta på lite bilder från mässan kan kolla i mitt fotoalbum (länk nedan i signaturen); Duisburg 2011.

                    Och, ja, vi flabbade en hel del dessa dagar i Tyskland. Bilen höll på att åka av vägen när vi körde hem... jag råkade berätta en (egenupplevd) story om vitlöksklyftor i rôven... skall man kanske återge den här vid tillfälle..?

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Hahahaha, servera vitlöken Mats

                      Är så avundsjuk på att jag missade resan, men jag säger som jag gjort i över ett år: nästa gång, nästa år då är jag med

                      Nicke


                      ---
                      I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.426520,15.785587
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Puhh, du är återkommen, som vanligt
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Den där Nanochromis parilus verkar vara en riktig juvel!

                          Fungerar det med tre par i en kub?

                          Verkar vara aggressiva små rackare
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Okej, då är vi på banan igen! Det blir uppdateringar snarast - men nu skall det släckas - det är ju en fredag imorgon, mycket att göra!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Den där Nanochromis parilus verkar vara en riktig juvel!

                              Fungerar det med tre par i en kub?

                              Verkar vara aggressiva små rackare
                              Ja, det blir nog hårt... men de får para ut sig bäst de vill, och så får de som "blir över" flytta till en annan burk!

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Okej, då är vi på banan igen! Det blir uppdateringar snarast - men nu skall det släckas - det är ju en fredag imorgon, mycket att göra!
                                Å jag har tagit en semesterdag i morgon, mitt hösten!

                                En dag helt ensam, som jag får göra precis vad jag vill med
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...