Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av freddi36
    Mats, får jag bara fråga, vilka mått är det på ditt krabbkar? och vilka mått har landdelen?
    bara så jag kan få en uppfattning om hur mycket plats allt tar
    Det är ett litet kar, endast 112-liter. Måtten på själva karet är: 80x40x35 cm.
    Måtten på landdelen är 30 cm djupt (från framrutan och bak till vattenspalten), längden är 55 cm - och tjockleken eller höjden på landdelen är cirka 13 cm - men här finns ju läge att bygga på höjden. Själva soilen med lecakulor på några centimeter i botten och en blandning av olika barkkross ovanpå är ungefär 13 cm. Inte speciellt stort med andra ord - men det blir nog en bra början, bara för att testa!

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Det är ett litet kar, endast 112-liter. Måtten på själva karet är: 80x40x35 cm.
      Måtten på landdelen är 30 cm djupt (från framrutan och bak till vattenspalten), längden är 55 cm - och tjockleken eller höjden på landdelen är cirka 13 cm - men här finns ju läge att bygga på höjden. Själva soilen med lecakulor på några centimeter i botten och en blandning av olika barkkross ovanpå är ungefär 13 cm. Inte speciellt stort med andra ord - men det blir nog en bra början, bara för att testa!
      det ser större ut
      är 35 cm höjden på karet?

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av freddi36
        det ser större ut
        är 35 cm höjden på karet?
        Nej, karet är något högre än det är djupt, så; 80 cm långt, 40 cm högt och 35 cm djupt.

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          Max my love!
          Du som är inredningsproffs!
          Hade det varit snyggt att inreda krabbkaret i en kub??
          ska ge mitt 225 liters till en polare, men han har sen innan fått en 110 liters kub av mej.
          Jag vet att han inte kommer ha plats för den så man kanske ska "reclaima" den.
          Och hälla ner allt i den - vad tror du?
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av karrokaja
            Max my love!
            Du som är inredningsproffs!
            Hade det varit snyggt att inreda krabbkaret i en kub??
            ska ge mitt 225 liters till en polare, men han har sen innan fått en 110 liters kub av mej.
            Jag vet att han inte kommer ha plats för den så man kanske ska "reclaima" den.
            Och hälla ner allt i den - vad tror du?
            Nja, inredningsproffs vill jag väl inte kalla mig - men det är smickrande, så tack för det!
            Nu har jag ju inte alls haft krabbor innan så mina inredningsförsök i 112-litaret är enbart tester som får utveckla sig med tiden. Jag vet inte hur stor yta de egentligen behöver - men just kubformatet blir ju alltid lite trängre bottenyta-mässigt. Vad är det för mått på ditt kub-kar? Fördelen med en kub är väl kanske att man kan bygga lite mer på höjden - med rötter och grejer som krabborna kan klättra omkring i/på - de gillar ju uppenbarligen att göra så.
            Om bara krabborna får tillräckligt med "soil" att vara på/i så är väl en kub helt ok... skulle jag tro. När det gäller krabbor och dess inredningsmiljö är jag totalrookie - så jag vågar inte svara helt säkert!

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              Jodå max, du är proffs
              Om det är till DJ (när ska du på dessa igen??), fjärilar, räkor, krabbor eller diskus - det spelar ingen roll, det blir alltid snyggt! och då är man proffs
              tänkte att det kunde bli snyggt med växterna... det lilla jag har nu blir trångt på höjden (och det nya som jag ska fixa till - hur nu det går?) är lika lågt.
              Man låter höga växter växa upp och sen bygger man etapper med rötter och bark typ.
              Skulle nog gilla en sluttande vägg med olika grönsaker på ganska mkt. inte som nu där man inte kan bygga på höjden alls.
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av karrokaja
                Jodå max, du är proffs
                Om det är till DJ (när ska du på dessa igen??), fjärilar, räkor, krabbor eller diskus - det spelar ingen roll, det blir alltid snyggt! och då är man proffs
                tänkte att det kunde bli snyggt med växterna... det lilla jag har nu blir trångt på höjden (och det nya som jag ska fixa till - hur nu det går?) är lika lågt.
                Man låter höga växter växa upp och sen bygger man etapper med rötter och bark typ.
                Skulle nog gilla en sluttande vägg med olika grönsaker på ganska mkt. inte som nu där man inte kan bygga på höjden alls.
                Det där låter väl som goda idéer tycker jag - testa!

                Vad är DJ? Är det JD - Jack Dempsey du menar?

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                  Vad är DJ? Är det JD - Jack Dempsey du menar?
                  correct my dear abbeylainen holmes

                  Jag saknar du utomjordiskt snygga electric blue-JD akvarium!!
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    correct my dear abbeylainen holmes

                    Jag saknar du utomjordiskt snygga electric blue-JD akvarium!!
                    Ja, ett EBJD-kar är inte otänkbart lite längre fram! Jag kan sakna de blå grisarna jag också!
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • tommy_g
                      • February 2010
                      • 473

                      Shit vad fina de var!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av tommy_g
                        Shit vad fina de var!
                        Ja, dom här var hur sköna som helst. Tyvärr fick jag göra mig av med dom då jag flyttade till kåken - jag visste ju inte hur det skulle bli med karen o.s.v.
                        Så, EBJD är något jag kan tänka mig igen framledes.

                        Här är en liten tråd om de jag hade;

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ja, ett EBJD-kar är inte otänkbart lite längre fram! Jag kan sakna de blå grisarna jag också!
                          ahhhh!! så snygga!!
                          Men som jag har fattat det som var dom inte ens fullvuxna när du gjorde dej av med dom, stämmer det?
                          Iofs är ju dessa en vanlig JD i beteendet, men jag tycker nog du ska skaffa dessa igen och låta dom växa upp och para ut - eller hur dom nu gör

                          jag har också varit ägare till JD, aka NJD (Normal Jack Dempsey) fast bara en vecka och dom bodde i mitt badkar
                          Nåt mellanting mellan monster och de gamla vanliga - om du förstår... brutala på en acceptabel nivå
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9197.jpg
Visningar: 2
Storlek: 105,8 KB
ID: 2135886
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Nej jösses, det var pluttgrisar - ungdjur på runt 6-7 cm bara. Det var grymt att behöva lämna ifrån sig dessa - några av mina absoluta favoriter!
                            Skall jag ha EBJD igen, så skall de blandas med NJD - så att de kan få ordentlig avkomma!!


                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              Se där! så nu måste du på dom igen

                              Nu blir det krångligt också
                              EBJDMWNJD (Electric Blue Jack Dempsey Mixed With Normal Jack Dempsey)

                              Men ja... det tycker jag att du ska göra!
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av karrokaja
                                Se där! så nu måste du på dom igen

                                Nu blir det krångligt också
                                EBJDMWNJD (Electric Blue Jack Dempsey Mixed With Normal Jack Dempsey)

                                Men ja... det tycker jag att du ska göra!
                                Ja, i nuläget är det inte aktuellt - men någon gång så...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...