Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av slade
    Det var nitrat jag menade. Nitriten är noll, men sedan såg jag att ph bör ligga runt 6-6.5 och det är lite lägre än jag har i dagsläget. Ligger du så lågt?

    Läste artikel om brädor i allmänhet på denna länk http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200302&lopnr=7 . Här nämns känslighet för både nitrit och även att nitratnivån bör hållas låg.
    Vad är dåliga vattenvärden när nitrit = noll?

    Det enda vi kan mäta är nitrat, men när vi mäter höga värden av nitrat så finns det förmodligen betydligt mer i vattnet som fiskarna inte gillar.

    Ja, De är känsliga för dåligt vatten. De tacklar av och fenorna blir strukna till kroppen, de bara tynar bort och dör "utan anledning".
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • slade
      • May 2010
      • 159

      Ursprungligen postat av c90368
      Vad är dåliga vattenvärden när nitrit = noll?

      Det enda vi kan mäta är nitrat, men när vi mäter höga värden av nitrat så finns det förmodligen betydligt mer i vattnet som fiskarna inte gillar.

      Ja, De är känsliga för dåligt vatten. De tacklar av och fenorna blir strukna till kroppen, de bara tynar bort och dör "utan anledning".
      Om jag förstått det hela rätt så funkar det så här:

      Låga/obefintliga värden av ammonium och nitrit visar att nedbrytningsprocessen fungerar. Fiskars avföring kommer ut i form av ammonium som via nedbrytning av bakterier övergår i nitrit och sedan nitrat som är slutprodukt.

      Nitrat tas upp av växterna men i en akvariemiljö får man ofta ett överskott av nitrat. Detta är en av anledningarna till att man gör vattenbyten, dvs för att få bort nitraten.
      450 L SA
      80 L SA

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Hmm... det var inte nån som diggade mossorna i inlägg; nr. 3084...?

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          Jag älskar mossorna! På tal om "trädgårdsmossor" så har mitt andra 222l stått ute ett tag och nu när jag tog in det hade mossa tagit fäste i ramen, sniglar bodde i botten och ett par gråsuggor sprang runt som chockade när vattenslangen kom fram. Det var nästan ett helt terrarium.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            ja mossorna var jättefina

            hur länge ska ni va i Tyskland?

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av VisualDarkness
              Jag älskar mossorna! På tal om "trädgårdsmossor" så har mitt andra 222l stått ute ett tag och nu när jag tog in det hade mossa tagit fäste i ramen, sniglar bodde i botten och ett par gråsuggor sprang runt som chockade när vattenslangen kom fram. Det var nästan ett helt terrarium.
              Fränt, då är det bara att köra på det!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av freddi36
                ja mossorna var jättefina
                hur länge ska ni va i Tyskland?
                Det blir väl 5 dagar, har jag för mig.

                Kommentar

                • Fredrik Metcalf
                  • January 2007
                  • 512

                  Det är lite häftigt när man kan inreda ett kar från vad man hittar i naturen. Får se om jag kan hitta lite mossor själv när det blir dags, ganska tunt med skog i skåne.

                  Mossor är ofta ganska ljuskrävande, vad har du för ljus krabbkaret mats? Kör du med LED?
                  Fredrik Metcalf (MrLogic)
                  128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Fredrik Metcalf
                    Det är lite häftigt när man kan inreda ett kar från vad man hittar i naturen. Får se om jag kan hitta lite mossor själv när det blir dags, ganska tunt med skog i skåne.

                    Mossor är ofta ganska ljuskrävande, vad har du för ljus krabbkaret mats? Kör du med LED?
                    De mossplättarna som sitter i krabbkaret nu har jag plockat på den illa skötta stengången i trädgården - och där finns plenty att ta av. Men, jag skall upp i skogen bakom kåken ändå och kolla efter mer. Ljuset är helt enkelt en gammal ramp (för nu) med ett slött lysrör i - har inte en aning om vad det kan vara för något. Jag har funderingar på att faktiskt sätta några väl placerade led-lampor som har ett "bra" ljus, på det här karet - skall bara hinna med allt... Idag skall jag hämta 10 kg soil av olika stilar på posten och gå till blomsteraffären och se om det finns någon liten Bromelia också!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ska vi även gå ut och plocka lite blommor, lyssnandes på schlager i Iphonen och sedan gå på manikyr? Kolla in de senaste spetstygerna i tygaffären då vi syr våra egna kläder...

                      Nu jäklar Mats, en vecka kvar tills det smäller! Tyskland, here we come!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Ska vi även gå ut och plocka lite blommor, lyssnandes på schlager i Iphonen och sedan gå på manikyr? Kolla in de senaste spetstygerna i tygaffären då vi syr våra egna kläder...

                        Nu jäklar Mats, en vecka kvar tills det smäller! Tyskland, here we come!

                        YES!

                        Du, jag har hittat en helskön foundation också - sitter så mjukt och härligt på skägget! Skall även testa en flott peeling, till håren på mina knän!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Är inte det redan utslitet, håret på knäna...??
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Är inte det redan utslitet, håret på knäna...??
                            Hahaaaaah! Bra där!

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              Jag plockade en påse med en mängd olika mossor i skogen varav en är någon slags stjärnmossa och växte nästan uteslutande under vatten. De borde heller inte vara så ljuskrävande då ljusgenomsläppet där jag plockade är minimalt av alla träd.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              • VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                YES!

                                Du, jag har hittat en helskön foundation också - sitter så mjukt och härligt på skägget! Skall även testa en flott peeling, till håren på mina knän!
                                Kan jag få låna skägget om det ska bort? Jag kämpar för hårtillväxt själv men det går trögt.
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                                Kommentar

                                Arbetssätt...