Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slade
    • May 2010
    • 159

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Hoppas någon mer vattenkemikunnig kan svara på detta - jag mäter eller kollar aldrig vattnet, så jag har inte den blekaste... tyvärr!
    ok, du får det uppenbarligen att fungera ändå . Vi får se om någon annan har koll på detta.
    450 L SA
    80 L SA

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Jag vet vad jag inte skall köpa iallafall...diskusar och monsterfiskar (monsterfiskar är allt över 10 cm )
      Där håller jag med dig till 1000%, inga monsterfiskar kommer innanför mina väggar heller!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Mats, har du kvar några elefantsnäckor?
        Japp!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av slade
          ok, du får det uppenbarligen att fungera ändå . Vi får se om någon annan har koll på detta.
          Ja, det är just det där med nitrat (det var inte nitrit du menade..?) som du frågade om...där går jag bet! Men, annars tror jag bara att det handlar om god och stabil balans i vattnet (no nitrit), så skall "brädorna" trivas!
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 September 2011, 22:12.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Jag vet vad jag inte skall köpa iallafall...diskusar och monsterfiskar (monsterfiskar är allt över 10 cm )
            Ursprungligen postat av ansjo
            Där håller jag med dig till 1000%, inga monsterfiskar kommer innanför mina väggar heller!
            Inte för min del heller! Här blir inga mo... vänta nu, snackar ni om fisk över 10 cm? Fan, då har jag ju redan monster dubbelt upp...

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Nja, jag menar nog monster som just monster, inte fisk över 10 cm...
              Nu är det bara 9 dagar kvar!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ansjo
                Nja, jag menar nog monster som just monster, inte fisk över 10 cm...
                Nu är det bara 9 dagar kvar!
                Jag fattade det! Du älskar ju mina blå "monster"!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Jepp, dina små smurfar är inte dumma alls...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Jag är mycket förvånad över att ingen har velat kommentera de senaste inläggen - jag menar; de inlägg jag och Ansjo gjort här måste ju vara några av de viktigaste i zoopets historia - fulla av insikt, med nyttig och intressant information... Ja, jag säger då det!

                    Nä, skämt åsido; imorgon skall jag hämta hela 10 kg. soil till krabbkaret - antagligen har jag varit svårt på fyllan när jag beställt grejerna på nätet för så många kilo kommer jag inte ihåg att jag beställde - men det känns fint ändå, nu har man ju grejer så att det klarar sig.

                    Något som är helt enastående är de "trädgårdsmossor" som jag testat att lägga i krabbkaret. Jag har bara tagit små nypor av dessa mossor och lagt ut på olika ställen i karet - och bara efter ett par dagar verkar det som att mossorna sprider sig något alldeles otroligt. De växer upp på bakgrunden och tycks trivas riktigt bra. En liten mossplätt, stor som en ärta, lade jag bara på den rot som står dels i vattendelen - den har har spridit sig rejält bara på tre dagar... "Erect-mossan" verkar också vilja dra sig upp ur vattnet... Ja, jag vet inte vad jag skall säga - men kul är det!
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • slade
                      • May 2010
                      • 159

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ja, det är just det där med nitrat (det var inte nitrit du menade..?) som du frågade om...där går jag bet! Men, annars tror jag bara att det handlar om god och stabil balans i vattnet (no nitrit), så skall "brädorna" trivas!
                      Det var nitrat jag menade. Nitriten är noll, men sedan såg jag att ph bör ligga runt 6-6.5 och det är lite lägre än jag har i dagsläget. Ligger du så lågt?

                      Läste artikel om brädor i allmänhet på denna länk http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200302&lopnr=7 . Här nämns känslighet för både nitrit och även att nitratnivån bör hållas låg.
                      450 L SA
                      80 L SA

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av slade
                        Det var nitrat jag menade. Nitriten är noll, men sedan såg jag att ph bör ligga runt 6-6.5 och det är lite lägre än jag har i dagsläget. Ligger du så lågt?

                        Läste artikel om brädor i allmänhet på denna länk http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200302&lopnr=7 . Här nämns känslighet för både nitrit och även att nitratnivån bör hållas låg.
                        Halloj Slade!
                        Som sagt, jag kollar över huvud taget aldrig vattenvärden i mina kar - jag startar dom och sedan får de gå utefter de förutsättningar som varje kar behöver. Jag tittar, "känner efter" och luktar på vattnet - det är så jag avgör om det är "rätt eller fel" vattenvärden i mina kar. Jag har mycket grenar och löv i det kar jag har "brädorna" i. Antagligen ligger nivåerna hyfsat rätt för att de skall trivas... Jag kan inte ge några värden på vattnet, tyvärr...

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jag är mycket förvånad över att ingen har velat kommentera de senaste inläggen - jag menar; de inlägg jag och Ansjo gjort här måste ju vara några av de viktigaste i zoopets historia - fulla av insikt, med nyttig och intressant information... Ja, jag säger då det!

                          Nä, skämt åsido; imorgon skall jag hämta hela 10 kg. soil till krabbkaret - antagligen har jag varit svårt på fyllan när jag beställt grejerna på nätet för så många kilo kommer jag inte ihåg att jag beställde - men det känns fint ändå, nu har man ju grejer så att det klarar sig.

                          Något som är helt enastående är de "trädgårdsmossor" som jag testat att lägga i krabbkaret. Jag har bara tagit små nypor av dessa mossor och lagt ut på olika ställen i karet - och bara efter ett par dagar verkar det som att mossorna sprider sig något alldeles otroligt. De växer upp på bakgrunden och tycks trivas riktigt bra. En liten mossplätt, stor som en ärta, lade jag bara på den rot som står dels i vattendelen - den har har spridit sig rejält bara på tre dagar... "Erect-mossan" verkar också vilja dra sig upp ur vattnet... Ja, jag vet inte vad jag skall säga - men kul är det!
                          kul att mossorna trivs!
                          jag tror 10 kg inte blir såå mycket för mycket om du ska fylla enda upp till kanten. bättre att ha för mycket så du kan fylla på när soilen blir mer "packad".

                          jag hittade också lite "trädgårdsmossa" som jag ska testa att ha i.
                          karet som jag ska ha är inte alls redo så jag börjar inte förrän om några veckor. måste tätas och locket med rampen fixas mm. får se när det blir klart. jag är inte den som hastar precis
                          det gör inte mig något om jag väntar lite för då kan jag få mer insperation av er andra

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av freddi36
                            kul att mossorna trivs!
                            jag tror 10 kg inte blir såå mycket för mycket om du ska fylla enda upp till kanten. bättre att ha för mycket så du kan fylla på när soilen blir mer "packad".

                            jag hittade också lite "trädgårdsmossa" som jag ska testa att ha i.
                            karet som jag ska ha är inte alls redo så jag börjar inte förrän om några veckor. måste tätas och locket med rampen fixas mm. får se när det blir klart. jag är inte den som hastar precis
                            det gör inte mig något om jag väntar lite för då kan jag få mer insperation av er andra

                            Det låter bra! Jag är inte den som hastar heller - det får ta låååååång tid, och då blir det oftast mycket bra resultat!

                            Kommentar

                            • slade
                              • May 2010
                              • 159

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Halloj Slade!
                              Som sagt, jag kollar över huvud taget aldrig vattenvärden i mina kar - jag startar dom och sedan får de gå utefter de förutsättningar som varje kar behöver. Jag tittar, "känner efter" och luktar på vattnet - det är så jag avgör om det är "rätt eller fel" vattenvärden i mina kar. Jag har mycket grenar och löv i det kar jag har "brädorna" i. Antagligen ligger nivåerna hyfsat rätt för att de skall trivas... Jag kan inte ge några värden på vattnet, tyvärr...
                              ok, då ska jag inte förstöra tråden med mer tjat om detta.
                              450 L SA
                              80 L SA

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av slade
                                ok, då ska jag inte förstöra tråden med mer tjat om detta.
                                Ahh - du förstör inte tråden, tvärtom! De här frågorna är hyperintressanta - det är bara det att jag själv personligen inte har "siffrorna" för vad "brädor" gillar - jag kör, som vanligt, på feeling! Är det någon som har mer exakta parametrar - så, ös på!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...