Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Har du beställt karen ännu, Mats?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av ansjo
      Har du beställt karen ännu, Mats?
      Nej... Men jag tänkte göra det imorgon när jag är hemma på dagen - så att man kan snacka i lugn och ro!
      Enantiopus - du vet, de där lite större sandlekarna, ligger risigt till för ett inköp nu! Dessa skulle man ju kunna ha i någon av kuberna tills de stora karen kommer. Extremt fin sand kan man ju iallafall köpa innan!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jag hade dessa fyra 1+3 i en 50 cm-kub ett tag - nu går de i 540-L. I kuben funkade det hur bra som helst - men jag tror vi måste titta lite på hur "schackbrädesciklider" uppträder i sin miljö. Det är inte så att man generellt kan säga att; "ett par passar i si och så stort kar", som man ofta gör med t.ex. Apistogramma.
        De "brädor" vi är vana vid, och oftast ser i handeln - alltså Dicrossus maculatus och D. filamentosus, har ett lite annorlunda beteende än nämnda Apistogramma - de strövar runt i karet och har mycket "lösare" revir. Oftast ser man revirhävdning enbart när honan - för det är hon som bestämmer - har bestämt sig för att leka och därmed väljer ut en lekplats som för perioden blir ett revir.
        Med andra ord är det svårt att säga hur många som skulle funka i ett 100-liters - men säkerligen en grupp med en, kanske två hanar - och tre, fyra honor. Dessa skulle gå en tid och dona i karet - och har man lite tur parar de ut och leker. Om så sker blir det givetvis så att honan som leker kommer att jaga undan de andra intensivt - inklusive hanen.
        Jag skulle testa med en hane och två, tre honor initialt - bara för att se hur de utvecklar sig, i exempelvis 100-liter.

        Jag har inte sett någon lek på de Dicrossus fiorni (nu har vi ju äntligen rett ut vad de skall heta) som jag har men jag håller dessa under uppsikt för att studera beteendet. Däremot har jag sett klara lektendenser - men, som sagt, ingen lek ännu. Hittar jag fler D. fiorni tänker jag sannerligen fylla på min grupp med åtminstone en hane, och några honor till. Vi får se vad som finns i tyskland!
        Tack för all info, skall läsa på lite
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Tack för all info, skall läsa på lite
          ...och vi hinner ju gagga plenty i bilen ner också! Sedan har vi massor att kika på när vi kommer fram!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            ...och vi hinner ju gagga plenty i bilen ner också! Sedan har vi massor att kika på när vi kommer fram!
            jaa, och sen kommer det allra svåraste...vad skall jag köpa, kan ju inte köpa allt som är fint
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              jaa, och sen kommer det allra svåraste...vad skall jag köpa, kan ju inte köpa allt som är fint
              Nu har jag bara varit med ner en gång innan - men det är just de där sköna diskussionerna som är så kul. Vi kommer ju se tokstolligt mycket som vi vill ha med oss hem, och det härliga gaggandet när vi står där och dividerar om vad vi har för burkar och vad som kan passa i dom är en stor del av tjusningen!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Låter mycket roligt och inspirerande
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  asså man blir såå avudsjuk på er!
                  hoppas man får hänga på om nåt år

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Låter mycket roligt och inspirerande
                    Ja, och ofta är det så att någon pekar på någon fisk man inte riktigt har tänkt på, så får man nya idéer och funderar i nya banor - går runt på mässan varv efter varv och myser. Jag skall ha papper och penna med mig och notera det jag ser och blir sugen på!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ja, och ofta är det så att någon pekar på någon fisk man inte riktigt har tänkt på, så får man nya idéer och funderar i nya banor - går runt på mässan varv efter varv och myser. Jag skall ha papper och penna med mig och notera det jag ser och blir sugen på!
                      papper och penna, nu är det tillagt på packningslistan
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • slade
                        • May 2010
                        • 159

                        Otroligt fina dina dicrossus fornoi. En liten allmän fråga om Dicrossus-arterna.

                        På de artbeskrivning som finns här på zoopet nämns att de känsliga och kräver bra vattenvärden. Hur pass känsliga är de för höga nitratvärden? Är det någon som vet/har erfarenhet?
                        450 L SA
                        80 L SA

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          jaa, och sen kommer det allra svåraste...vad skall jag köpa, kan ju inte köpa allt som är fint
                          Frågan är vad man inte ska köpa....
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Frågan är vad man inte ska köpa....
                            Jag vet vad jag inte skall köpa iallafall...diskusar och monsterfiskar (monsterfiskar är allt över 10 cm )
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av slade
                              Otroligt fina dina dicrossus fornoi. En liten allmän fråga om Dicrossus-arterna.

                              På de artbeskrivning som finns här på zoopet nämns att de känsliga och kräver bra vattenvärden. Hur pass känsliga är de för höga nitratvärden? Är det någon som vet/har erfarenhet?
                              Hoppas någon mer vattenkemikunnig kan svara på detta - jag mäter eller kollar aldrig vattnet, så jag har inte den blekaste... tyvärr!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Mats, har du kvar några elefantsnäckor?
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...