Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av c90368
    Ja, jag vet!
    Filmen återspeglade något annat än det som är verkligheten!
    Helheten är suverän och är det minsta man kan kalla fisksoppa, du får läsa mina tankar ibland Mats
    Gullefjun-Inger ville ju se discusynglen - hur får man ihop dom på film om de inte käkar..?

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jag kan hålla ett öga öppet!
      Vore kul Hur är de? Känsliga? Lekbeteende?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Gullefjun-Inger ville ju se discusynglen - hur får man ihop dom på film om de inte käkar..?
        Ja det har du helt rätt i

        Jag har nog blivit för mycket YT orienterad, tittar på många filmer där man matar fisken och det är en soppa. Ägaren till karet är stolt för han/hon har ju fått med alla sina fiskar på film.

        Själv sitter jag och funderar på hur stort karet är och hur det ter sig i vardagen, för det är ju det vill vi se på filmerna.

        Nio av tio filmer från dig är just sådana filmer på helheten eller på en art i lugn miljö. När du sen gör en "best off" film där alla fiskar söker mat på samma ställe så kan den o invigde få intrycket av att det är en fisksoppa.

        Så min kommentar är nog mer att härleda till mina egna tankar om hur man filmar akvarium och hur ett "felfilmat" akvarium kan bli mycket missledande för den som tittar.

        Känner att vi har ett nytt ämne att rota runt lite i

        Vi har kört det här med vinklar och rötter i botten för några år sedan, så nu kanske det är dags för hur man filmar akvarium istället
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Lite info om Flaggciklider.

          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            Ursprungligen postat av c90368
            Vet inte om du tänker på min fråga om cikliden nu, men det är Ivanacara adoketa jag menar i så fall
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Här är en liten film från ikväll, så får Inger se lite discusyngel.
              Nja, jag är inte trött på yngel - bara att dra upp dom och hålla på - fiskarna får ha så mycket yngel de orkar!
              Japp, Maths - jag kör på instinkt, så får det bära eller brista!



              http://www.youtube.com/watch?v=G9TglorufBA
              Tack för filmen Mats. Kul att se att dom små diskusarna inte bryr sig speciellt mycket, när dom blir bortjagade av adoketahannen - utan kommer tillbaka och äter glatt vidare. Tänk vilken bra mentalitet dom kommer att ha med sig i bagaget, när dom ska ut i stora vida världen. Inte dumt med fisksoppa ibland.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Anki L
                • August 2011
                • 606

                Tack för filmen Mats. Kul att se att dom små diskusarna inte bryr sig speciellt mycket, när dom blir bortjagade av adoketahannen - utan kommer tillbaka och äter glatt vidare. Tänk vilken bra mentalitet dom kommer att ha med sig i bagaget, när dom ska ut i stora vida världen. Inte dumt med fisksoppa ibland.

                //Inger
                Tänkte samma sak! Gott gry i de små
                350 l

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Aha - nu knäcktes sidan så jag lägger upp filmen här igen (det är ingen som går bakåt och kollar).
                  Det där är en Ivanacara adoketa-hane. Samma kille som jag har på min avatar! Han är lite grumpy för kärringen hans "löper" - då blir det alltid lite surt i baljan. Dom brukar vara ganska snälla och beskedliga annars!

                  http://www.youtube.com/watch?v=G9TglorufBA
                  vad är det för mal?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    LDA-31. En av de snyggaste malarna i mina ögon...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ja, där hann Ansjo före! Då svarar jag på Animaniacs fråga istället!
                      Nja, jag skulle väl inte säga att adoketorna är känsliga - inte vad jag märkt iallafall. Däremot har jag upptäckt att de kan ta små perioder då de äter sämre. Varierad kost är nyckeln här - får de frusen artemia varje dag i ett par veckor så verkar de kräva något annat för att börja käka ordentligt igen.
                      Deras kroppsspråk är lite likt vissa Tanganyikaciklider faktiskt - med ett "krypande" simsätt. När de uppvaktar varandra spänner de inte ut fenorna utan drar ihop dom istället - ganska likt Julidochromis. Hanen står också "på huvudet" och blir nästan helt vit (tappar all färg) och omväxlande kolsvart, när han uppvaktar honan - väldigt annorlunda beteende som jag inte har sett hos någon annan ciklid innan. Annars går själva romläggandet till på ungefär sedvanligt ciklidvis - de turas om att lägga rom och befrukta.
                      Det finns bilder och filmer, lååååååååångt tillbaka i tråden på detta!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av gullefjun
                        Tack för filmen Mats. Kul att se att dom små diskusarna inte bryr sig speciellt mycket, när dom blir bortjagade av adoketahannen - utan kommer tillbaka och äter glatt vidare. Tänk vilken bra mentalitet dom kommer att ha med sig i bagaget, när dom ska ut i stora vida världen. Inte dumt med fisksoppa ibland.

                        //Inger

                        Kul att du gillade filmen Inger - det var faktiskt för din skull jag filmade, så att du (och alla andra givetvis) skulle få se ynglen lite tillsammans och de olika storlekarna på dom. Det är tre olika kullar har jag för mig.

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          Skrev ett inlägg angående dina Dicrossus på ciklid.org. Tänkte att du kunde vara intresserad: http://www.ciklid.org/forum/showpost...&postcount=333

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av oaken
                            Skrev ett inlägg angående dina Dicrossus på ciklid.org. Tänkte att du kunde vara intresserad: http://www.ciklid.org/forum/showpost...&postcount=333
                            Ja, jag var ju inne på D. foirni och D. warzeli också - och det är nog rätt som det står i tråd-länken. Det skall bli intressant att läsa mer där!

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              Jag tänkte följa Albins förslag och kolla med kullander, jag har en diskussiion pågående i alla fall om Ornatum.
                              Checking out...

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av DaRe
                                Jag tänkte följa Albins förslag och kolla med kullander, jag har en diskussiion pågående i alla fall om Ornatum.
                                Cichlasoma?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...