Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    har inget att säga - tappade hakan i början av denna tråden
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av karrokaja
      har inget att säga - tappade hakan i början av denna tråden
      Illa, då har du sett ut som en fågelholk senaste året
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Här är en liten snutt på "brädorna" och adoketorna som Pia ville se!

        http://www.youtube.com/watch?v=1fUXn_Ndo6Q
        Har bara två (tre) ord...Underbart och vill ha
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ahh, ni har varit riktiga Busy Bees här i tråden ser jag - härligt!
          Maths, jag vet banne mig inte vad det är för värden i karet (ja, du visste ju vad jag skulle svara). Faktum är att när jag flyttade till kåken så fick jag en avskedspresent av den lokale zoohandlaren - jag flyttade ju liksom även ifrån z-shopen - och det var en stor, fin portfölj full med ett helt doktors-kit av flaskor som man mäter vattenvärden med. Jag kan tänka mig att detta "den lille kemisten"-kitet var ganska dyrbart. Portföljen har stått orörd tills för någon vecka sedan då Anders var här - han fick med sig den hem. Jag hade ju aldrig tänkt att använda stuffet ändå...
          Vattnet i det här karet byter jag styvt 30% på, en gång i månaden ungefär. Oftast går det nog cirka 5 veckor mellan bytena - men det varierar lite på vad det är för "feeling" jag får när jag tittar på vattnet...
          Det skall också sägas att vattnet i området har en väldigt god smak och jag vill påstå att det är mjukt. Detta styrker jag med "hårtvättstesten".
          Jag minns min gamle kemilärare på gymnasiet när vi gick igenom vattens hård- och mjukhet. Han sa, om det gnisslar om håret och schampoot snabbt sköljs ur håret - då är vattnet hårt. Om det däremot tar lite längre tid att skölja ur schampoot och håret inte känns sådär gnissligt när man tar i det, utan snarare lite segt, när det är blött - då är vattnet mjukt.
          Ja, här är vattnet isåfall rejält mjukt - kanske kvaliteten på vattnet här har en bidragande god effekt till att det tycks fungera så bra, vad vet jag?

          Flaggcikliderna har kvar all rom - inte ett enda romkorn är vitt, och de turas om riktigt fint med att vakta och fläkta. En liten smolk i bägaren är att honan har fått ett litet utslag på ena gällocket - får se hur det utvecklar sig. Hon tycks inte ha ont av det - men det sticker lite i ögonen på mig ändå. Tålamod... igen!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Rätt skall vara rätt!
            Jag fick ett mycket intressant PM från Jenmad - ang. ordet "Juste" - och den långa utläggning jag hade om härledning till engelskan.
            Jenmad pekar på ett franskt ursprung istället - de använder ju också ordet juste.
            Min utläggning tidigare är helt ovetenskaplig och baserar sig mer på samtal jag haft med språkintresserade här på västkusten - där vi har så otroligt många låneord från just engelskan. Ett intressant västkustskt dialektalt uttryck är; "Tyken" - som det diskuterats mycket kring.
            Franska var ju nästan ett andra språk i sverige för ett par hundra år sedan - så att vi använder ordet juste - kan mycket väl ha franskt ursprung. Läser man på nätet verkar det som att det franska ursprunget är vedertaget - så jag vill tacka Jenmad för påpekandet!

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Gör en liten snabbis här med en uppdatering på krabbkaret - nu har det liksom startats upp... pyttelite iallafall.
              Inget läck och skvätt, slimlinebitarna håller tätt och fint!

              Nu skall jag ladda upp Pias filmsnutt på YT.
              Hej så länge!


              http://www.youtube.com/watch?v=riXaPohbsB8
              Oj, detta hade jag missat! Det är mycket mycket mycket intressant.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                ...och här kommer några uppdateringar till;

                I. adoketahonan åt upp Flaggciklidernas rom idag. De kämpade tappert, men det gick inte att hålla tillbaka adoketahonan - hon åt upp kakan på 10-15 sekunder. Jaja, flaggorna får leka igen!

                Jag har provat att lägga lite "javamossa" (namnet, Anders, på den tussen som du hade med dig - kommer inte ihåg) på bakgrunden i krabbkaret. Det var som om denna mossa var gjord för att sitta såhär - den limmade fast sig direkt, mitt i vattenflödet, och tycks vilja sitta så. Jag testade också att applicera en tuss på en rot som jag lagt i vattendelen. Vi får se om det funkar!
                Bifogade filer

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Kan det vara "erect moss" ?
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Oj, detta hade jag missat! Det är mycket mycket mycket intressant.
                    Ja, jag är rookie på detta - så jag tycket det är intressant och spännande jag också! Det skall bli kul att se hur det hela utvecklar sig.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Kan det vara "erect moss" ?
                      Ja, så har jag för mig att Anders kallade den! Bra!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ja, så har jag för mig att Anders kallade den! Bra!
                        "Kallade den" - du är kul du Mats. Synd på rommen, men å andra sidan är du ju lite trött på yngel...eller?

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av gullefjun
                          "Kallade den" - du är kul du Mats. Synd på rommen, men å andra sidan är du ju lite trött på yngel...eller?
                          //Inger
                          Ja, det där med "yngeltrötthet" är en sanning med modifikation. Jag är trött på att dra upp yngel - men jag tycker det är kul när något ciklidpar leker och kanske går med en svärm i karet, det där är alltid en skön syn - och det får de gärna dona med.
                          Jag vred mig faktiskt som en mask på en krok när den lilla tuffa adoketatjejen nafsade i sig en kaviarmacka - men detta är ju naturens gång. Jag tror att när flaggorna är lite maffigare, så sätter de nog hårt mot hårt. De kämpade på bra men de fick ge sig denna gången. Flagghonan snurrar fortfarande kvar vid sin lekpinne och ser "upprörd" ut. Det är synd men det går fler tåg.
                          Så ciklidlekar och yngelsvärmar är välkommet i karen - alltid lika kul!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ja, det där med "yngeltrötthet" är en sanning med modifikation. Jag är trött på att dra upp yngel - men jag tycker det är kul när något ciklidpar leker och kanske går med en svärm i karet, det där är alltid en skön syn - och det får de gärna dona med.
                            Jag vred mig faktiskt som en mask på en krok när den lilla tuffa adoketatjejen nafsade i sig en kaviarmacka - men detta är ju naturens gång. Jag tror att när flaggorna är lite maffigare, så sätter de nog hårt mot hårt. De kämpade på bra men de fick ge sig denna gången. Flagghonan snurrar fortfarande kvar vid sin lekpinne och ser "upprörd" ut. Det är synd men det går fler tåg.
                            Så ciklidlekar och yngelsvärmar är välkommet i karen - alltid lika kul!
                            Skulle inte vara så dumt med en liten film på dina största discusyngel...också. Fast det kanske inte har hänt så mycket sen senaste filmsnutten?

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av gullefjun
                              Skulle inte vara så dumt med en liten film på dina största discusyngel...också. Fast det kanske inte har hänt så mycket sen senaste filmsnutten?
                              //Inger
                              Jag sätter upp en notering på min "to do-lista"!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Jag sätter upp en notering på min "to do-lista"!
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...