Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Trädgårdsslang har jag alltid kört med, och jag har inte märkt något negativt ännu iaf.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      vad bra det hade blivit lite dyrt att köpa akvarieslang för 35kr/metern, 10 meter är det nog från närmaste avlopp till mitt bortersta akvarie på åvanvåningen

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Japp, jag kör också vanlig trädgårdsslang och kopplingar så att man lätt kan klicka fast slangen på kranen. Det har aldrig varit några problem (som jag har märkt) med vattnet!

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          då ska detta inhandlas

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Gör en liten snabbis här med en uppdatering på krabbkaret - nu har det liksom startats upp... pyttelite iallafall.
            Inget läck och skvätt, slimlinebitarna håller tätt och fint!

            Nu skall jag ladda upp Pias filmsnutt på YT.
            Hej så länge!


            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              väldigt finurlig lösning där med vattnet. ser ju riktigt trevligt ut so far
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av MrH
                väldigt finurlig lösning där med vattnet. ser ju riktigt trevligt ut so far
                Jomän - det är riktigt mysigt att kolla på det - redan!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Här är en liten snutt på "brädorna" och adoketorna som Pia ville se!

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    riktigt nice!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Skall vi börja med Juste - sjysst - schysst o.s.v. Vad är det för ett ord egentligen?
                      Jo, det kommer från engelskans; juste - som betyder; rätt, riktigt, rättvist - och liknande synonymer. När vi använder engelskans; juste, så uttalar vi det med ett dj-ljud: djust. Detta blir snabbt omvandlat till svenska med ett she-ljud; shust. Nu ser vi att att u-ljudet blir obekvämt - vi sätter gärna ett y-ljud här istället (lite beroende på dialektik) och får sålunda; shyst. Detta shyst uttalas med ett hårt s-ljud och därför blir y-ljudet kort (yhh) - vi får alltså shysst - med två S.
                      Det är inte nog med detta - svensken uttalar inte gärna shysst med ett "sh"-ljud - som i; "shhhh, nu skall du vara tyst" - utan hellre med ett che-ljud - som i skönt, sju, stjärna, skjorta o.s.v. Därav stavningen schysst - som nog ändå får anses vara gångbart i skrift - men man ser oftast "juste" i de flesta sammahang. Ibland ser man sjysst - men det blir väldigt nära svenskans "kysst" - och det betyder ju en helt annan sak.
                      Ni kan väl er sj-grammatik och de olika stavningarna på detta unikt svenska ljud, boys and girls? Annars kan ni fråga mig! ... (Ahh morsning - kommer ju aldrig att ske)
                      Du slutar aldrig att förvåna mig Mats!

                      Edit: När jag läste ifatt tråden så var inte spannar och slangar så intressanta
                      Senast redigerad av c90368; 16 September 2011, 22:48.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ja, jag har också sett den stavningen ett fåtal gånger! Det är faktiskt lite lurigt med svenskans sje-ljud - men väldigt bra att kunna! Anledningen till att folk stavar så illa när det gäller dessa ljud är ofta att man använder talspråk när man skriver - och det är dialektalt också - ett lysande exempel är ordet "kex", som uttalas olika beroende på var man bor. Ibland kan det knasigt nog bli så att vissa sätter ett rent "K" som ett sje-ljud, fast det är ovanligt. Ofta ser man ordet; diskussion stavas med t - "diskution" - vilket är enkelt att härleda från ordet diskutera... Ja, som sagt, klurigt med svensk grammatik - men roligt!
                        En gång till
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Här är en liten snutt på "brädorna" och adoketorna som Pia ville se!

                          http://www.youtube.com/watch?v=1fUXn_Ndo6Q
                          Olalal, inte ofta jag får krusningar i ryggraden när jag ser på YT filmer numera, men nu är det JAG VILL HA!

                          Vad har du för vattenvärden i det karet nu. Ja, jag vet att det är fel fråga till dig, men det kan ju vara intressant att veta pH värdet. Dina spermagrenar kanske sänker det mer än vad du vet om?
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Jäklens vad trevligt det ser ut med grenar i karet, en närbild säger mer än tusen ord!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Jäklens vad trevligt det ser ut med grenar i karet, en närbild säger mer än tusen ord!
                              När det dessutom är spermagrenar så blir det liksom 200%
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Får nog börja ta med vattnet från Göteborg nästa gång jag hälsar på...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...