Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av karrokaja
    Tack för din lektion max! seriöst, mkt bra!
    Ni som glömmer slangen i akvariet när ni tar en kopp kaffe, ta tid!
    Det har jag gjort, så har jag skrivit på akvariet hur lång tid det tar för vattnet att nå en viss nivå, sen sätter jag alarm på nallen.
    Då kan jag smutta kaffe hur mkt jag vill - tills luren ringer. Problem - näää
    (för inte så längesedan såg jag ordet "Juste" stavas "kysst" det är sant... då skrattade jag faktiskt ganska hjärtligt!)
    Ja, jag har också sett den stavningen ett fåtal gånger! Det är faktiskt lite lurigt med svenskans sje-ljud - men väldigt bra att kunna! Anledningen till att folk stavar så illa när det gäller dessa ljud är ofta att man använder talspråk när man skriver - och det är dialektalt också - ett lysande exempel är ordet "kex", som uttalas olika beroende på var man bor. Ibland kan det knasigt nog bli så att vissa sätter ett rent "K" som ett sje-ljud, fast det är ovanligt. Ofta ser man ordet; diskussion stavas med t - "diskution" - vilket är enkelt att härleda från ordet diskutera... Ja, som sagt, klurigt med svensk grammatik - men roligt!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 16 September 2011, 11:26.

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Oh-lala! Man lär sig något nytt varje dag. Nu blev det ju lite skönt vattenbytarsnack här - helt Ok för min del, jag har ju gaggat grammatik innan, så det får väl vara ålrajt!
      Jag såg ordet "spannar" - alltså spann i flertal och det högg till i mina grammatiska nerver. En spann, flera spänner har man ju fått lära sig. Så jag fick titta i mitt vältummade exemplar av Svenska Akademiens ordlista och se på Fan; spänner är korrekt, men även spannar - "där ser man, sa Woody Herman" (gammalt musikerskämt).
      Jag kommer aldrig att säga eller skriva "spannar" men det är alltså ok att göra det... ändå.

      Appropå vattenbyten - om det är pyttelite vatten som skall bytas kör jag med spann också - men annars; Slang ur - slang i!
      Spannar kändes rätt för mig så då blev det så, kul att få lära sig lite mer av orden
      I 600 litaren är det 10 spannar ut och 10 spannar in men som sagt lite workout är aldrig fel. anledningen varför jag använder spannar är att det går att rädda en massa räkor och yngel och andra fiskar när jag rengör bottenfiltret,jag häller allt genom en håv och ibland när jag orkar går jag ut och drar in slangen men vintertid har jag ingen slang ute och då är det att arbeta upp värmen som gäller
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av solis
        Spannar kändes rätt för mig så då blev det så, kul att få lära sig lite mer av orden
        I 600 litaren är det 10 spannar ut och 10 spannar in men som sagt lite workout är aldrig fel. anledningen varför jag använder spannar är att det går att rädda en massa räkor och yngel och andra fiskar när jag rengör bottenfiltret,jag häller allt genom en håv och ibland när jag orkar går jag ut och drar in slangen men vintertid har jag ingen slang ute och då är det att arbeta upp värmen som gäller
        Visst! Man skall arbeta på det sätt som passar en själv - och jag kör också spanna... spänner, menar jag, då det är läge för detta!

        Kommentar

        • Anki L
          • August 2011
          • 606

          Kaffet dricker man framför akvariet medan det töms och fylls. Bra musik kan man också ha strömmande ur högtalarna
          350 l

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Avions
            Kaffet dricker man framför akvariet medan det töms och fylls. Bra musik kan man också ha strömmande ur högtalarna
            Japp, huvudet på spiken!
            Jag brukar också sitta framför karen och kolla när de töms och fylls. Ibland tömmer jag en öl eller två också - och fyller på så sätt mig själv på samma gång!

            Kommentar

            • esoxlucius74
              • October 2009
              • 493

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Japp, huvudet på spiken!
              Jag brukar också sitta framför karen och kolla när de töms och fylls. Ibland tömmer jag en öl eller två också - och fyller på så sätt mig själv på samma gång!
              Klokt!! Det är viktigt med vätskebalansen!
              360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
              16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av esoxlucius74
                Klokt!! Det är viktigt med vätskebalansen!
                Precis! Man får inte gå torr!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Japp, huvudet på spiken!
                  Jag brukar också sitta framför karen och kolla när de töms och fylls. Ibland tömmer jag en öl eller två också - och fyller på så sätt mig själv på samma gång!
                  Japp, helt rätt.

                  Fast idag blir det rödtjut i glaset när man tar sig en vilopaus när man kommer hem från jobbet, Härligt
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Mats, kan du inte slänga upp lite bilder eller filmer på mina favvisar, schackbrädena
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Japp, helt rätt.

                      Fast idag blir det rödtjut i glaset när man tar sig en vilopaus när man kommer hem från jobbet, Härligt
                      Ja, lite rött blir det garanterat idag/kväll! Jag skall testa krabbkaret lite lätt, så då måste man ha lite dryckjom i kroppen!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Mats, kan du inte slänga upp lite bilder eller filmer på mina favvisar, schackbrädena
                        Jo, de går ju i ny skön miljö i 540-karet nu - så det kan nog bli en trevlig film, och lite bilder! Jag återkommer med detta så fort något bra har fastnat i kameran!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Härligt, då väntar jag med spänning.

                          Har du nått med Adoketorna med?
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Härligt, då väntar jag med spänning.
                            Har du nått med Adoketorna med?
                            Dom går också i det karet - så de kanske hamnar på samma film!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av karrokaja
                              Har ni kanske blivit uppfostrade av hästar? eller giftiga sälar? Har ni måhända ätit för mycket stark mat i era dagar?
                              Eller är det så att ni helt enkelt kommer från västsverige? Detta ska jag grunna på
                              Hästar och sälar är inget för mig, däremot stark mat från frugan och att vi kommer från västsverige stämmer bättre....
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                ska bara fråga; ni som gör era vattenbyten med slang, är det akvarieslang då eller är det trädgårdsslang?
                                kan tänka mig att trädgårdsslang är preparerad med antimögelmedel eller liknande?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...