Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    Fina bilder där. Du vet hur man ska ta vara på plats med akvarium^^.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Tack skall ni ha, ALLA! Kul att ni diggar stuffet!

      Ja, nu är jag inte insmord i honung direkt, utan silicon!
      Såhär; Krabbkaret som vi har gaggat om i Karros krabbtråd har fått sig en liten makeover. Jag riggade ett strilande på bakgrunden - den idén ville jag inte släppa, så jag och Anders spånade lite och vi kör nog på liknande grejer.
      För att behålla strilet på bakgrunden och inte "soaka" ner hela landdelen så har jag gjort en spalt där strilvattnet kan åka ner, utan att det kommer på landdelen. Vattnet hamnar istället i en avskild vattendel som dessutom blir ett litet miniakvarium med ett bottenfilter.
      Vattnet leds under bottenfiltret och upp i en sluten kammare där pumpskallen sitter. På så sätt blir det ett litet slutet vattensysten som porlar och då blir det nog fuktig och bra miljö i baljan också - det blir en vacker strilbakgrund där mossor kan växa uppåt - och ja... det blir bra helt enkelt.
      Här är några bilder så kanske ni lättare ser vad jag menar!
      Bifogade filer

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        smart
        kommer bli jättebra tror jag

        ska jag va helt ärlig så vet jag inte hur jag ska göra. ena dagen vill man ha vattendel andra inte..
        det blir kanske bara någon liten pöl med en minimal pump som kan röra runt det lite.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Sedär ja, kattsingen vad du har jobbat på i kväll då...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • hult87
            • February 2010
            • 1287

            ser ju grymt bra ut många som blev sugna på krabbor efter den tråden

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ansjo
              Sedär ja, kattsingen vad du har jobbat på i kväll då...
              Jaaaa... jag jobbade ju inte så mycket under dagen, såå... att smo in sig i silicon kändes som en bra grej.
              Nej, jag fick sådan jävlans feeling bara av att vara i stugan, så jag tyckte krabbkaret kunde få sig en omgång! Det är ju bara ett par veckor kvar tills vi åker till tyskland och krabbjävlarna skall ha det gôtt när de anländer - så det är bara att löda på!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av hult87
                ser ju grymt bra ut många som blev sugna på krabbor efter den tråden
                Visst - och jag blev ju sugen själv... av bara farten!
                Om jag skall vara helt ärlig så är jag mest sugen på att skejpa - att krabborna går där (och de skall ha det bäst) är bara en bonus!
                I akvariedelen kan det få gå lite små Endlers eller liknande, så kanske krabborna nyper till sig en och annan måltid då och då.

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  Ser bra ut! En liten reflektion/ide bara, varför inte snedställa den bit btn som delar av vatten och landdelen i djuplep. På så sätt att du får den att fejsa frontglaset, då får du effekten av synlig bakgrund och en upplevd större vattendel och undkommer ett fyrkantigt intryck. Bara en ide..?
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Moving Waves
                    Ser bra ut! En liten reflektion/ide bara, varför inte snedställa den bit btn som delar av vatten och landdelen i djuplep. På så sätt att du får den att fejsa frontglaset, då får du effekten av synlig bakgrund och en upplevd större vattendel och undkommer ett fyrkantigt intryck. Bara en ide..?
                    Jag förstår precis hur du menar... Men, karet är på 112-liter, och jag vill ge krabborna så stor landdel som det bara är möjligt. På det sätt jag gjort nu bildas ett (lite fyrkantigt måhända) miniakvarium, där krabborna kan bada, om de känner för det, och kanske sno åt sig en fisk.
                    Hade det inte varit för att det ser så tjusigt ut med strilande vatten på bakgrunden (och, som jag har fått för mig, fuktigheten i själva karet) så hade jag skippat vattendelen helt! Nu bildas en lten bassäng - som åtminstone jag kan vrida på huvudet en aning för att inte uppleva som direkt fyrkantig! Är du med mig, Moving?

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      Jo jag är helt med, har ju följt tråden så jag hajar din ambition. Tänkte mig bara en vinkling på, låt säga, 5-10cm skillnad från front till bak för att få till effekten. Men som alltid är det svårt att få en känsla för ett kar utifrån bilder, du ser det i verkligheten så kör på vad du gillar. Ville bara lufta iden.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Moving Waves
                        Jo jag är helt med, har ju följt tråden så jag hajar din ambition. Tänkte mig bara en vinkling på, låt säga, 5-10cm skillnad från front till bak för att få till effekten. Men som alltid är det svårt att få en känsla för ett kar utifrån bilder, du ser det i verkligheten så kör på vad du gillar. Ville bara lufta iden.
                        Ja, åter igen - jag hajar exakt vad du menar! Vattendelen är trots allt bara en bonus, en liten del där vatten kan filtreras och "strilas" på bakgrunden. Jag vill ge krabborna så stor landdel som möjligt - vattnet, förutom strilandet på bakgrunden, är inte så viktigt. Visualisera också senare när det går rötter mellan de olika delarna, växer mossor över kanterna och hela miljön utjämnas och man faktiskt inte kommer att se var "land- och vattendel" börjar eller slutar.
                        Haha, fan, knepigt med projekt ibland!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Aaahhh, här var det dött och skönt!
                          Då får jag väl liva upp med en liten Flaggciklidlek. Det tog en vecka för dom i karet och ja... nu är ett par igång...
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            redan!?! det gick snabbt, dom är ju knappt "vuxna"

                            kul iallafall, du lyckas med allt

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Det var som fasen, jag trodde knappt de småskitarna var könsmogna...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av freddi36
                                redan!?! det gick snabbt, dom är ju knappt "vuxna"
                                kul iallafall, du lyckas med allt
                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Det var som fasen, jag trodde knappt de småskitarna var könsmogna...
                                Nej, de är inte större än typ 6 cm - bara barnen ännu. Men, jag vill inte hindra se små liven - vill de pöka så får de hålla på. De har valt en "toppenplats" i karet också... Mitt i - kommer säkert att bli frisimmande där - morsning!
                                Men, det spelar ingen roll överhuvudtaget - kul att de vill hålla på!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...