Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av MrLogic
    Bara två tomma! Du kommer nog ångra dig när du efter en dag hittat invånare till de båda karen och sen lallar runt utan plats för mer, så kommer du hitta precis det du egentligen vill ha .
    Sant, så sant! Men det skall beställas två 325-liters också! Sedan går det alltid att stoppa i något i 540-karet sålänge - där blir ju hyfsat tomt framöver - förutom 15-20 discusyngel.
    Det är också på det viset att man har blivit luttrad när det gäller planering av kar - visst, tankarna är lika högtflygande som när man var rookie, men man lär sig liksom att ta det lite piano - och så är det ju också så att man går på mässan flera dagar i sträck och kan i lugn och ro gå med penna och papper - skriva upp vilka "grejer" man blir sugen på - och planera därefter.
    Men, jag hajar precis vad du menar - man går alltid och tänker; Fan, om jag bara hade 10 tomma kar nu - det är livsfarligt på de här mässorna...

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Sant, så sant! Men det skall beställas två 325-liters också!
      Lite troffar igen kanske?

      Hade varit kul att se fler tanganyika-kar. Dina kar är alltid perfekt inspiration.
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Nasso
        Lite troffar igen kanske?
        Hade varit kul att se fler tanganyika-kar. Dina kar är alltid perfekt inspiration.
        Jag får tacka för de värmande orden, Emil! Det kan eventuellt bli lite mer Tanganyika (jag återvänder ju alltid till dessa ciklider...) men kanske i mindre kar - typ lite snäckskalslekare. Men, Troffar... nja, de skall ha rejäla baljor tycker jag - och stugan tillåter inte detta. Jag får drömma mig tillbaka några år - då jag hade troffar i 960-karet.
        Någon gång i framtiden kanske...

        Kommentar

        • Fredrik Metcalf
          • January 2007
          • 512

          Finns bara en lösning, bygg ut stugan!
          Fredrik Metcalf (MrLogic)
          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av MrLogic
            Finns bara en lösning, bygg ut stugan!
            ...och faktum är att det finns lite lösa planer på det, men kanske inte just i nuläget. Det fina med en utbyggnad är att man skulle kunna låta en proffsfirma limma upp ett jävla gôtt kar på plats - rätt in från gatan bara!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Japp, då åkte kopparbarberna, eller vad de nu heter ur 540-baljan idag. De går nu med den ensamma Rosentetran i kuben där discusynglen gick - och skall få flytta vid tillfälle. Jag kunde inte hålla mig, och gjorde en lätt makeover i 540-karet - alltså inte så avancerat utan väldigt enkelt så att det snabbt går att ändra om igen, jag vet ju inte vad som kan finnas i Tyskland.
              Jag valde medvetet öppna ytor - speciellt på högersidan där jag planerar en javaormbunke - modell stor! Jag tog ur den stora hasselrgrenen och ersatte den med en mindre som jag hade liggandes. Nu går Discusynglen, ett gäng Platy och adoketaparet i 540-karet - och det verkar funka fint!
              Här är några bilder på hur det ser ut (inga fiskar i dock, vid fototillfället). Tyvärr är det lite utomhusreflexer i rutan - men jag skall filma ordentligt, typ imorgon!
              Bifogade filer

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                lika snyggt som alltid !

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av freddi36
                  lika snyggt som alltid !
                  Ja, det ser hyfsat ut - men lite platt på fotona... jag skall filma lite ikväll, så ser man nog mer av "3D-feelingen". Och, som sagt, den här enkla inredningen är gjord för att eventuellt göras om, beroende på vad som skall i karet. Nu är det mest ett "fisksoppkar" i väntan på att discusarna skall växa upp lite - och vad som man kanske kan hitta i Tyskland, så jag har gjort det lätt för mig denna gången!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Sedär ja, då var det inte mycket kvar av det vi snackade om sist! Bara den stora kuben kvar...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Sedär ja, då var det inte mycket kvar av det vi snackade om sist! Bara den stora kuben kvar...
                      Just precis - och är det inte typiskt att de skall gå med en jädra yngelsvärm nu också? Precis när det kliar i fingrarna för att flytta 70-kuben. Jag funderar även på att dra ner schackbrädorna och stimmet med kolglödstetrorna i 540-litaret - så friställer man även den kuben för annat spexigt!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Ah, där sa du något som kan vara ganska trevligt att se på...och utöka kolglöden till 14 miljoner st....Gör slag i den funderingen, den tror jag starkt på!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Ah, där sa du något som kan vara ganska trevligt att se på...och utöka kolglöden till 14 miljoner st....Gör slag i den funderingen, den tror jag starkt på!
                          Ja, "brädorna" kan få gå där och lufsa och visst, det blir ju en rejäl ökning på kolglödarna, 100 stycken kan väl vara lagom - de är ju så jädra snygga. Fasen, då har jag ytterligare en "jobbkväll" i stugan då... filmar när allt är klart!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Då har du väl 3 tomma kar om jag räknat rätt? Där lär du få in lite nya grejer om en månad...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Då har du väl 3 tomma kar om jag räknat rätt? Där lär du få in lite nya grejer om en månad...
                              Ja, det stämmer. Jag såg att Karro har fräna krabbor och att du var lite sugen på detta också - fan, jag skulle kunna tänka mig att göra t.ex. 112-karet till ett krabbkar. Kör dom både i vatten och på land? Då skulle man ju dessutom kunna ha lite fräna "luft"-mossor... hmm...

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Man bör ha en vattendel så de kan gå ner i vattnet, och jag tänkte ha sand i botten och sedan inreda landdelen med lite växter, mossor, rötter och grenar. Lite oflyt att inte Slimline Amazonas har kommit ut ännu...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...