Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    Pust! Nu har jag läst hela tråden... det tog ett tag
    Mycket inspiration här, så fina bilder och filmer. Kul att du ska ha mer småfisk, det är helt i min smak
    En fråga: Hur stora är egentligen Stendker-paret? Svårt att få en uppfattning på bilderna.
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      Så fina dom är
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Vilka välnärda gullegrisar - vad matar du med Mats? Kul med nya bilder på dom.
        Roligt också med bilderna när Anders jobbar i stugan - nästa gång vill vi se bilder på när du jobbar.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ToveTott
          Pust! Nu har jag läst hela tråden... det tog ett tag
          Mycket inspiration här, så fina bilder och filmer. Kul att du ska ha mer småfisk, det är helt i min smak
          En fråga: Hur stora är egentligen Stendker-paret? Svårt att få en uppfattning på bilderna.

          Wow! Har du läst rubbet? Ja, det måste ha tagit en stund!
          Jo, det blir nog så att jag koncentrerar mig på lite mindre fisk. Jag har inte haft "större" fisk innan, men jag räknar discus och liknande ciklider som stabbiga ändå - och jag har haft den här typen av ciklider i så många år att jag nu börjar bli lite trött på revirstrider och yngel. De blå discusarna skall jag givetvis ha kvar men de andra skall få nya hem!
          De blå Stendkerdiscusarna är uppemot 18-19 cm med fenor och allt, om man mäter från "topp till tå". Honan är lite rundare i kroppsformen så hon är nog någon centimeter mindre.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av freddi36
            man ser ju helt klart nu att det ska bli discus av dom nu
            dom ser välfödda och friska ut så det ska nog inte va några problem att få upp några vuxna av dom
            Ursprungligen postat av solis
            Så fina dom är
            Ursprungligen postat av gullefjun
            Vilka välnärda gullegrisar - vad matar du med Mats? Kul med nya bilder på dom.
            Roligt också med bilderna när Anders jobbar i stugan - nästa gång vill vi se bilder på när du jobbar.

            //Inger
            Javisst, dom är grymt gulliga! Dom får mestadels vanlig frusen artemia och så har jag lite olika räkmixar - där är med fisk och skalade ärtor - dessa gör jag själv. Det är mycket enkla recept - jag kör bara skalade räkor, vit fisk och skalade ärtor i mixern och fryser in, inga bindemedel och grejer.

            Vi skall väl försöka få till någon bild där jag lyfter en planka eller nåt...

            Kommentar

            • ToveTott
              • July 2007
              • 558

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              De blå Stendkerdiscusarna är uppemot 18-19 cm med fenor och allt, om man mäter från "topp till tå". Honan är lite rundare i kroppsformen så hon är nog någon centimeter mindre.
              Wow! Det var rejäla skönheter!
              Här planeras för ett akvarium med ett rejält gäng Danio margaritatus, är helt kär i de små skönheterna
              Biolog men inte allvetande

              102L
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ToveTott
                Wow! Det var rejäla skönheter!
                Här planeras för ett akvarium med ett rejält gäng Danio margaritatus, är helt kär i de små skönheterna
                Ja, "Galaxyn" är jättefin! Det finns så många härliga små danior, rasboror och andra liknande. Just nu sitter jag som förtrollad av mina 25 små Boraras urophthalmoides som går med 20 st. gula räkor i ett 60-liters Dennerle-kar. Det är den sköna, lugna stilen som jag är inne på just nu - att bara titta på/i och njuta av karet.

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  härligt när det händer nya grejer
                  En egen "handyman" har du fått tag på också... kan användas till mkt

                  själv har jag kommit fram till att jag bara ska ha 2 akvarium... 2 stora.
                  sen är det slut!
                  Men du verkar ju göra tvärtom Härligt!
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    härligt när det händer nya grejer
                    En egen "handyman" har du fått tag på också... kan användas till mkt

                    själv har jag kommit fram till att jag bara ska ha 2 akvarium... 2 stora.
                    sen är det slut!
                    Men du verkar ju göra tvärtom Härligt!
                    Visst, jag skulle gärna ha ett par burkar i uppåt 1000-litersklassen (saknar ju det gamla 960-litaret), men nu tillåter inte stugan detta så det får bli ett antal mindre istället! Ja, fyfan vad gôtt det är med polare som Anders - trevlig, hjälpsam och bra på alla sätt!

                    Det var lite skönt när vi var på Hornbach nu senast - vi var där och handlade stuff till de nya ställningarna - och jag skulle betala i kassan. Anders var manlig och stark och lyfte av brädor och grejer från kassabandet - och jag skulle betala. Då funkade inte mitt kort helt plötsligt och det blev sådär pinsamt - tjejen i kassan fick säga till mig; dra kortet snabbt igen och slå in din kod en gång till - men det funkade ändå inte. Då klev Anders fram och betalade med sitt kort, och det funkade såklart hur bra som helst. (A fick givetvis tillbaka pengarna senare).
                    Kassatjejen tittade på oss och jag är övertygad om att hon tänkte; åh, vad gulliga dom är - han den långe med skägg är fjollan och så tar den andre manlige hand om det hela - nu skall de hem och bygga nån bänk tillsammans och smånojsa med varandra...

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Visst, jag skulle gärna ha ett par burkar i uppåt 1000-litersklassen (saknar ju det gamla 960-litaret), men nu tillåter inte stugan detta så det får bli ett antal mindre istället! Ja, fyfan vad gôtt det är med polare som Anders - trevlig, hjälpsam och bra på alla sätt!

                      Det var lite skönt när vi var på Hornbach nu senast - vi var där och handlade stuff till de nya ställningarna - och jag skulle betala i kassan. Anders var manlig och stark och lyfte av brädor och grejer från kassabandet - och jag skulle betala. Då funkade inte mitt kort helt plötsligt och det blev sådär pinsamt - tjejen i kassan fick säga till mig; dra kortet snabbt igen och slå in din kod en gång till - men det funkade ändå inte. Då klev Anders fram och betalade med sitt kort, och det funkade såklart hur bra som helst. (A fick givetvis tillbaka pengarna senare).
                      Kassatjejen tittade på oss och jag är övertygad om att hon tänkte; åh, vad gulliga dom är - han den långe med skägg är fjollan och så tar den andre manlige hand om det hela - nu skall de hem och bygga nån bänk tillsammans och smånojsa med varandra...
                      helt sant! sen kan man ju ha lite olika småsaker i små kar...att bara hälla i räkor från olika platser, små "brädor", rasboror och tetror blir ju lite plottrigt
                      Fick ju värsta lasset med grejer - men det hela var så jobbigt att frakta så jag tror jag har blivit lite skadad typ...
                      nu ska typ allt ut igen... hehe

                      Haha!! naww! va gulligt! du skulle kört lite med henne
                      alltid kul sånt!
                      Anders är ju så brutal alltså
                      Och du är så lång och feminin med ditt glittrande skägg
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        det är en story det....
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          det är en story det....
                          Jojo - och jag kan tillägga att när jag lite "kortköp medgives ej"-röd i fejset lagt undan mitt kort och Anders gick fram till kassan, så sa han till tjejen; Ingen fara, jag tar detta - han jobbar på SAAB...

                          Kommentar

                          • stigson
                            • February 2009
                            • 522

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Jojo - och jag kan tillägga att när jag lite "kortköp medgives ej"-röd i fejset lagt undan mitt kort och Anders gick fram till kassan, så sa han till tjejen; Ingen fara, jag tar detta - han jobbar på SAAB...
                            Haha! underbart

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av stigson
                              Haha! underbart
                              Ja, jädrigt bra! Han är kvick den där Varbergaren!

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Visst, jag skulle gärna ha ett par burkar i uppåt 1000-litersklassen (saknar ju det gamla 960-litaret), men nu tillåter inte stugan detta så det får bli ett antal mindre istället! Ja, fyfan vad gôtt det är med polare som Anders - trevlig, hjälpsam och bra på alla sätt!

                                Det var lite skönt när vi var på Hornbach nu senast - vi var där och handlade stuff till de nya ställningarna - och jag skulle betala i kassan. Anders var manlig och stark och lyfte av brädor och grejer från kassabandet - och jag skulle betala. Då funkade inte mitt kort helt plötsligt och det blev sådär pinsamt - tjejen i kassan fick säga till mig; dra kortet snabbt igen och slå in din kod en gång till - men det funkade ändå inte. Då klev Anders fram och betalade med sitt kort, och det funkade såklart hur bra som helst. (A fick givetvis tillbaka pengarna senare).
                                Kassatjejen tittade på oss och jag är övertygad om att hon tänkte; åh, vad gulliga dom är - han den långe med skägg är fjollan och så tar den andre manlige hand om det hela - nu skall de hem och bygga nån bänk tillsammans och smånojsa med varandra...
                                så kan det gå

                                Kommentar

                                Arbetssätt...