Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Riktigt bra tips med espei där - hade faktiskt inte tänkt på denna!
    Kollade upp espei, en riktigt fin liten smygare som man blir nyfiken på.

    Gillar de där som inte skulle uppträda på idol, typ...
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Salamader
      • August 2010
      • 99

      Riktigt fina kar och fiskar du har!

      Mats, vilken styrka och hur många spots har du i 50 burken ?

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        mats, när du skriver "forsande vatten" hur kraftigt menar du då? har du någon ide på hur du ska "bygga" eller vad man nu gör för att få en fors?

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          Ursprungligen postat av c90368
          Kollade upp espei, en riktigt fin liten smygare som man blir nyfiken på.

          Gillar de där som inte skulle uppträda på idol, typ...
          Kloka ord, som vanligt. Gillar också fiskar med mer subtil skönhet. Tycker om när fisken smälter in på ett naturligt sätt i omgivningen, "färgklickar" fångar ögat initialt men blir bara störigt i längden.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av freddi36
            mats, när du skriver "forsande vatten" hur kraftigt menar du då? har du någon ide på hur du ska "bygga" eller vad man nu gör för att få en fors?
            Jepp Mats!

            Här har du en nöt att knäcka, inte helt lätt, många har försökt och lika många har misslyckats, nästan!

            Jag har en högst amatörmässig ritning liggandes på min hårdisk någonstans, som är några år gammal. Kanske den kan ge lite inspiration, om jag hittar den?
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av Moving Waves
              Kloka ord, som vanligt. Gillar också fiskar med mer subtil skönhet. Tycker om när fisken smälter in på ett naturligt sätt i omgivningen, "färgklickar" fångar ögat initialt men blir bara störigt i längden.
              Härligt vi tycker lika, typ!

              Är generellt nyfiken på bottentittar släktet, även de större. Jag gillar dem på något oförklarligt sätt?
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Hittade min gamla ritning, vet inte om jag förstår den riktigt nu, men jag tänkte hårt innan jag skapade den

                Hoppas den kan vara till någon nytta för att få fart på de grå...
                Bifogade filer
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Japp, Boys! Det är fyra led-lampor på kuben, tror dessa är på 1w (eller vad det nu heter) styck - får kollas detta. 8 stycken på discuskaret. Jag kanske har ruggat upp "försförhoppningarna" lite väl mycket (tack för ritningen) - men jag har en lite mer "naturlig" bild i skallen.
                  Karet blir blir styvt 120 långt, 45 högt och 60 djupt - eller någonstans runt där. Jag hade tänkt att lägga en stengrund av ganska runda "forsslipade" stenar på bottnen. Insprängt bland stenarna en hel del ganska kraftiga avlånga rötter - så att det ser ut som att dessa rötter en gång har vuxit fram bland stenarna. Denna grund skulle kunna göra ett utmärkt tillhåll för exempelvis lejonskallar.
                  Nu kommer steg två; ovanpå detta kalas tänkte jag mig stora, platta avlånga stenar, kanske skiffer, eller något liknande, som kommer att helt täcka underlagret. Här tänker jag mig ytterligare en blandning av "skifferstenar" och rötter som mer eller mindre sträcker sig ända upp till karets övre gräns och som är placerade "i vattnets riktning".
                  Jag har en Eheim 2252:a (som pumpar 1200 liter i timmen - helt käfttyst dessutom) som jag tänkte sätta på ena kortsidan. På utblåset sätter jag en kort slang, med några större hål i, eller ett uppborrat strilrör, och fäster upp detta så att strålarna pekar snett ner genom ytan och driver vattnet från kortsidan ner i karet och över de översta lagret av stenar och rötter. Här skulle man ju kunna tänka sig ett gäng sådana där - vad heter de nu...? Borneo suckers?, kanske runt 10 stycken som ligger och surfar i draget. Under det övre lagret tror jag att det bildas ganska fina vattenvirvlar - "på väg tillbaka" till filtret, så att säga. Bland det undre lagrets runda stenar med rötter insprängda kan man nog ha ett litet gäng lejonskallar, som får gräva ur grottor och håligheter mellan stenarna.
                  Det här är bara en bild jag har i skallen just nu - och jag skall experimentera lite när karet väl är på plats. Så, det är alltså inte en "fors" i miniatyr jag är ute efter, utan bara ett brottsycke i en bit av en fors - eller vad man nu skall kalla det. Vet inte om jag förklarade så bra - men jag skall visa hur jag bygger detta senare!

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    bra idé mats, men jag tror du får ha lite starkara pumpar för att få en forsliknande effekt över hela karet. jag har en pump som pumpar 1000liter/H i mitt clownhotell (saltvatten) med ett strilrör. när jag byter vatten och låter pumpen gå endå så får jag visserligen en ganska så kraftig ström och turbulens eftersom strilröret då är åvanför vattnet men jag tror inte den kan hålla i sig mer än någon halvmeter eller så.

                    du kan ju skaffa några streamers att fästa på glaset längs med karets bakre långsida. dom ger ett brett flöde med inte så stark strömm, men kan flytta mycket vatten. om du har dom på den hälften som du inte har din eheim så kan det ju bli ett bra flöde där för lejonen
                    rikta dom "neråt" i forsen och ner mot botten så kan dom nog bli riktigt bra

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      Klicka på bilden för större version

Namn: fors.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,9 KB
ID: 2135084 en liten ritning på hur jag menar
                      3 streamers blir kanske för mycket men det får man ju se vad som behövs

                      en annan idé
                      om du vill ha lite större stenar men ingen tyngd så kan du ju ha BTN moduler istället för vissa stenar på botten.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Bra Freddi! Mycket intressant!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Det låter som om shoppinglistan blir lite längre nu, Mats! Dessa streamers finns till bra pris nere i Tyskland, och det är ingen dum idé alls, de flyttar jäkligt mycket vatten till lite watt, nackdelen är att de kostar några euro i inköp. Även lejonskallarna kan du hålla ögonen öppna efter när vi drar ner, om du har någonstans att stoppa dem dvs...

                          Jaja, nu på tisdag kommer det förhoppningsvis att hända lite grejer med stugan, ställningar ska byggas, IKEA-skåp ska inhandlas och monteras samt det ska måttas upp nya kar!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Det låter som om shoppinglistan blir lite längre nu, Mats! Dessa streamers finns till bra pris nere i Tyskland, och det är ingen dum idé alls, de flyttar jäkligt mycket vatten till lite watt, nackdelen är att de kostar några euro i inköp. Även lejonskallarna kan du hålla ögonen öppna efter när vi drar ner, om du har någonstans att stoppa dem dvs...

                            Jaja, nu på tisdag kommer det förhoppningsvis att hända lite grejer med stugan, ställningar ska byggas, IKEA-skåp ska inhandlas och monteras samt det ska måttas upp nya kar!
                            Japps! ...Och så skall ju karen flyttas runt, logistik som jag funderar en hel del på... Men, det skall bli bra!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ja, idag har "Byggare Bob" (Ansjo) varit här med 20 st. Yellow Sakura - fantastiskt fina räkor, som går i Dennerlekuben nu med rasbororna. Så har vi även fått till vägg nummer ett idag, en rejäl ställning som ger plats för ett långt, lågt och djupt 325-litare. Ovanför det utrymmet har jag placerat Dennerle 60-kuben och det tomma 112-litaret - och så hade jag sådan sviniös tur att det lilla Dennerlenanot fick plats på gaveln bakom 112-litaret! Nöjd med det, kan man säga! Snart bygger vi vägg nummer två!
                              Här är några bilder!
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                Ser riktigt trevligt ut - fast det blir lite trångt därinne va
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...