Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Det var värt att vänta på dessa filmer!

    Men jag hade en orsak till att jag "beställde" filmen på Schakbrädena.

    Jag har haft Dicrossus filamentosus i flera omgångar och även Dicrossus maculatus bägge dessa arter skulle i ditt akvarium startat totalt inbördeskrig!

    Framför allt om det hade funnits två hannar så hade en av dem inte överlevt i 48 timmar.

    Med en hanne och resten honor så skulle hanen gå bärsärk bland honorna och alla utom en förmodligen trycka uppe i något av de övre hörnen i karet.

    Så helt klart är denna art av Schackbräden betydligt mer timid och lugnare.

    Ville se dem när de hade bott in sig, det är då de visar sitt rätt jag!
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av c90368
      Det var värt att vänta på dessa filmer!

      Men jag hade en orsak till att jag "beställde" filmen på Schakbrädena.

      Jag har haft Dicrossus filamentosus i flera omgångar och även Dicrossus maculatus bägge dessa arter skulle i ditt akvarium startat totalt inbördeskrig!

      Framför allt om det hade funnits två hannar så hade en av dem inte överlevt i 48 timmar.

      Med en hanne och resten honor så skulle hanen gå bärsärk bland honorna och alla utom en förmodligen trycka uppe i något av de övre hörnen i karet.

      Så helt klart är denna art av Schackbräden betydligt mer timid och lugnare.

      Ville se dem när de hade bott in sig, det är då de visar sitt rätt jag!
      Ja, de här är klart mer timida än de arter vi haft tidigare - jag ser detta tydligt. Nu syns det inte på filmen så tydligt, men honorna har små skärmytslingar mellan sig, och ibland kan en av honorna ta en gren eller ett blad i besittning och hålla platsen någon timma och verkligen jaga bort de andra (inklusive hanen). Men, jag skall inreda ett helt nytt kar till de här figurerna - med massor av blad, rötter och småväxter - då tror jag att de kommer mer till sin rätt. Det sketkaret de går i nu blir väl nåt yngletillhåll framöver kan jag tänka mig - eller kanske kulfiskar, eller kanske levadefödare, eller kanske... o.s.v. - o.s.v.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        eller kanske kulfiskar
        Har haft funderingar flera gånger åt det hållet, men inte ansett mig ha tid.

        Skaffar du dem så får jag en bra rapport från en "trovärdig källa" som kanske knuffar även mig över kanten
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Men, jag skall inreda ett helt nytt kar till de här figurerna - med massor av blad, rötter och småväxter - då tror jag att de kommer mer till sin rätt.
          Låter lovande, du beskriver precis det de vill ha!

          Hänger på följetongen, oavsett antal avsnitt
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av c90368
            Har haft funderingar flera gånger åt det hållet, men inte ansett mig ha tid.

            Skaffar du dem så får jag en bra rapport från en "trovärdig källa" som kanske knuffar även mig över kanten
            Ursprungligen postat av c90368
            Låter lovande, du beskriver precis det de vill ha!

            Hänger på följetongen, oavsett antal avsnitt

            Med helt nya ställningar och "hyllor" i stugan kommer det bli en hel del nya och större kar. Det blir plats för både brädor och kulor - som sagt, de här 50-kuberna får bli "skräpkar" en tid framöver - nu gäller längd och djup, vilket skall bli mycket intressant. Det bådar ju även för kar med lite fart på vattnet - vilka fiskar gillar det Maths, hmmmm?

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Nähääää... inget svar på den frågan från C90-Maths... Jaja, då får ni ha det så kul - det finns mycket att fundera på här på zoopet, intressanta ämnen som filter, malawiciklider och gravida Platys...
              Vi syns här vid ett annat tillfälle!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Aha! Ny sida! Då lägger jag filmerna här en gång till!
                Ser att det är fler tittare på pt. 1. Kolla gärna pt. 2 också - där kan man se honornas beteende mot varandra ganska bra.





                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  Sköna firrar. Är också en sån som uppskattar lite mer timida "luriga" fiskar som har lite mer subtila rörelsemönster, så dessa uppskattas.
                  Påminner faktiskt väldigt mycket om mina badis badis, förvisso inga ciklider men med liknande beteende. Kanske något för herren att överväga när det nu blir fler kar?
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Moving Waves
                    Sköna firrar. Är också en sån som uppskattar lite mer timida "luriga" fiskar som har lite mer subtila rörelsemönster, så dessa uppskattas.
                    Påminner faktiskt väldigt mycket om mina badis badis, förvisso inga ciklider men med liknande beteende. Kanske något för herren att överväga när det nu blir fler kar?
                    Ja, badis badis är fräna!
                    Det blir antagligen tre nya kar i 325-litersklassen, ganska låga, långa och djupa. Har lite funderingar på ett växtkar, något sandlekar-kar, Tanganyika - och något lite forsliknande. Men, det är ju som alltid annars, idéerna hinner att ändras tusen gånger innan karen är på plats, så vi får se vad det blir!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Nähääää... inget svar på den frågan från C90-Maths... Jaja, då får ni ha det så kul - det finns mycket att fundera på här på zoopet, intressanta ämnen som filter, malawiciklider och gravida Platys...
                      Vi syns här vid ett annat tillfälle!
                      Orkar inte med sena kvällar när det väntar jobb dagen efter...

                      Blinkningen kan ju tydas som att Lejonen får ett återtåg, de använder ju inte vattenpelaren särskillt mycket, minst sagt.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        He he jo idéer till olika kar brukar inte vara några problem att kläcka.
                        Växtkar tycker jag absolut du ska stå fast vid, du har ju känslan för att inreda så det blir kul att se vad du knåpar ihop. Vilka fiskar lutar du åt i ett sånt i så fall?
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Orkar inte med sena kvällar när det väntar jobb dagen efter...

                          Blinkningen kan ju tydas som att Lejonen får ett återtåg, de använder ju inte vattenpelaren särskillt mycket, minst sagt.
                          Nä, jag hajar det!
                          Ja, lite lejon vore kul att ha igen - men denna gången i lite forsande vatten och med stenar och rötter placerade så att de kan hitta ställen "under strömmen" så att säga, men ändå röra sig i det forsande vattnet då och då. Fasen, jag har en jädra läcker bild i skallen på hur detta kan komma att se ut...

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Moving Waves
                            He he jo idéer till olika kar brukar inte vara några problem att kläcka.
                            Växtkar tycker jag absolut du ska stå fast vid, du har ju känslan för att inreda så det blir kul att se vad du knåpar ihop. Vilka fiskar lutar du åt i ett sånt i så fall?
                            Ja, jag fick ju ett vanvettigt habegär när jag såg Ansjos nya växtkar - så jag blev sugen på att starta upp ett liknande - med Co2 och hela serven. Mitt kar kommer dock inte att bli med stenar, utan med rötter som bas istället. Fiskar i ett sådant kar blir nog till att börja med någon spännande levandefödare - jag är inne på väldigt små fiskar. Eventuellt skulle "brädorna" kunna få gå i det karet också - de gör ju inte en fluga förnär!

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              Låter bra det, kanske några schyssta pennfiskar? De borde ju göra sig ypperligt bland växter och schackbräden. Såg att espei finns på listorna, borde ju matcha schackisarna perfekt!
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Moving Waves
                                Låter bra det, kanske några schyssta pennfiskar? De borde ju göra sig ypperligt bland växter och schackbräden. Såg att espei finns på listorna, borde ju matcha schackisarna perfekt!
                                Riktigt bra tips med espei där - hade faktiskt inte tänkt på denna!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...