Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ja, man kan ju fan knappt tro det - men för lite mer än en vecka sedan så låg den blå Discushanen på bottnen, helt uträknad, med stora fula köttsår... Jag gjorde vad jag kunde för att rädda honom - nu ikväll lekte paret igen. Han är som vanligt väldigt förbannad när man kommer nära med kameran och han stryker längs frontrutan, inte still en sekund - så det är lögn i helvete att få en vettig bild på grabben.
    Jag sätter in några bilder ändå - den första är på kärringen som fläktar rom på konen, de andra två är på hanen (Jag fick ta med blixt för att han skulle fastna - kassa bilder, men ändå...)
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Broddan
      • February 2007
      • 536

      Kikar in här i tråden (på zoopet överhuvudtaget) ganska sparsamt nu för tiden men läste faktiskt din beskrivning av den sjuka när den blev dålig. Kändes som du inte riktigt trodde själv att den skulle klara sig. Och nu detta.

      Vilken comeback!
      Hälsningar

      D

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Bara att gratulera till ett bra jobb!
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Broddan
          Kikar in här i tråden (på zoopet överhuvudtaget) ganska sparsamt nu för tiden men läste faktiskt din beskrivning av den sjuka när den blev dålig. Kändes som du inte riktigt trodde själv att den skulle klara sig. Och nu detta.

          Vilken comeback!
          Ursprungligen postat av c90368
          Bara att gratulera till ett bra jobb!

          Ja, det är verkligen en finfin comeback han har gjort pojken. Jobbet har han nog mestadels skött själv faktiskt. Det jag gjorde (och som man liksom får lära sig med åren) var att lugna ner mig, analysera - eller åtminstone försöka att så noga som möjligt analysera läget och själva sjukdomen. Jag tittade på de fula utslagen - och det faktum att han inte riktigt kunde simma, bara ligga platt ner - för att sedan leta efter information på nätet. Det jag kunde lista ut själv och de beskrivningar på köttsår jag hittade vittnade om att det troligaste var bakterieangrepp. Antagligen har ynglen ätit så intensivt på hans kropp att det bildats små sår, eller öppningar, för att någon form av bakterie skulle kunna angripa - detta är bara en teori och en idé. Antagligen har han också - genom ålder och trötthet (det har varit ett intensivt lekande senaste året) fått sänkt motståndskraft och därmed öppnat för en rejäl "förkylning".
          Nåväl, han fick gå i ett sjuk-kar ett tag med medicinen "Bacterial Killer" och blev där hyfsat snabbt bättre.

          Det är kanske lite för snabbt att sätta dom här två i lek igen - men de har en så tydlig lekdrift (man ser detta på hur de rör sig och beter sig gentemot varandra) att jag nästan tyckte synd om dom när de inte fick ha sin lek-kon i karet. Så fort jag satte ner den så drog de igång. Nu är jag ju medveten om att detta antagligen är ett gammalt troget lekpar från "Stendkerfabriken" - och att tiden nog snart håller på att rinna ut. Har det börjat smyga sig in sådana här "trötthetstecken", får man nog förmoda att det kommer att hända så småningom igen...

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Så bra att han är på banan igen
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Ja, det är verkligen en finfin comeback han har gjort pojken. Jobbet har han nog mestadels skött själv faktiskt. Det jag gjorde (och som man liksom får lära sig med åren) var att lugna ner mig, analysera - eller åtminstone försöka att så noga som möjligt analysera läget och själva sjukdomen. Jag tittade på de fula utslagen - och det faktum att han inte riktigt kunde simma, bara ligga platt ner - för att sedan leta efter information på nätet. Det jag kunde lista ut själv och de beskrivningar på köttsår jag hittade vittnade om att det troligaste var bakterieangrepp. Antagligen har ynglen ätit så intensivt på hans kropp att det bildats små sår, eller öppningar, för att någon form av bakterie skulle kunna angripa - detta är bara en teori och en idé. Antagligen har han också - genom ålder och trötthet (det har varit ett intensivt lekande senaste året) fått sänkt motståndskraft och därmed öppnat för en rejäl "förkylning".
              Nåväl, han fick gå i ett sjuk-kar ett tag med medicinen "Bacterial Killer" och blev där hyfsat snabbt bättre.

              Det är kanske lite för snabbt att sätta dom här två i lek igen - men de har en så tydlig lekdrift (man ser detta på hur de rör sig och beter sig gentemot varandra) att jag nästan tyckte synd om dom när de inte fick ha sin lek-kon i karet. Så fort jag satte ner den så drog de igång. Nu är jag ju medveten om att detta antagligen är ett gammalt troget lekpar från "Stendkerfabriken" - och att tiden nog snart håller på att rinna ut. Har det börjat smyga sig in sådana här "trötthetstecken", får man nog förmoda att det kommer att hända så småningom igen...

              Då är det fina grejor om det är ett gammalt lekpar från själva Stendker .
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av macke_fisk
                Då är det fina grejor om det är ett gammalt lekpar från själva Stendker .
                Ja, dom är fina och stora! Jag köpte detta lekpar av Jörg Stendker i Tyskland förra hösten!

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  Vad var det du betalade för pansarvagnarna till discusar nu igen?
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Gott Mats! Jag såg ju själv hur fort han blev mycket bättre på bara ett dygn när jag var hos dig sist, och nu detta...Kanonis kan jag bara säga!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Vad var det du betalade för pansarvagnarna till discusar nu igen?
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Gott Mats! Jag såg ju själv hur fort han blev mycket bättre på bara ett dygn när jag var hos dig sist, och nu detta...Kanonis kan jag bara säga!
                      3 000:- var priset för Stendkerparet.
                      Japp, det är kul att han blev bra!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Hoppas fortfarande på en ny film på Chackbrädena med inbodda Kolglödstetror
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Hoppas fortfarande på en ny film på Chackbrädena med inbodda Kolglödstetror
                          Ja, det är en grej som är lätt som en plätt! En film på brädorna kan nog komma imorgon redan. Jag har under ett par dagar försökt att ta ett par vettiga foton på boraras-figurerna - men, det låter sig inte göras tyvärr... - helt omöjliga att få ordentligt på bild, så det får vänta!
                          En film på Schackbrädorna är däremot "a walk in the park" - so to speak, så detta skall jag ordna - enkom för dig Maths!
                          Någon gång under söndagsdygnet händer det... visst är det spännande, så säg? Något av det mest spännande som händer på zoopet just nu, eller hur?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Den ligger nog på topp 3 iaf...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Den ligger nog på topp 3 iaf...
                              "bott"- 3 snarare! Halloj Mannen! Är du på jobbet nu eller?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Japp, när Ansjo är inne en minut, typ, och försvinner sådär resamt snabbt så är han på jobbet - nattskift, inget att göra åt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...