Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av c90368
    Det ska bli intressant att se hur de utvecklas, jag har själv aldrig haft denna tetra, men jag vet att det kommer filmbevis på hur fin den blir nu när du har skaffat den
    Ursprungligen postat av c90368
    Hmm, det här är tassemarker för mig

    Men jag suger i mig allt du har att berätta, googlade lite och de är fina!

    Kommer du ihåg tråden med P. subocellatus-paletterna? Där hade jag ett fint stim med Kolglödstetror - de blev djupt orangefärgade, och i mitt tycket, vrålsnygga!

    Borarasgruppen är nu överallt i det lilla Dennerlekaret - men det får vänta med film till en annan dag. Nu i helgen skall jag gigga, så det får bli på söndag! Det är otroligt små fiskar, någon knapp centimeter och de passar hur fint som helst i nanoburkar. Det svarta strecket över kroppen och den svarta punkten på stjärtfensbasen skimrar i regnbågens alla färger - det vore ju för fränt om man kunde få till ett bra foto... vi får se.

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Här kommer en snutt på Kolglödstetrorna. (En fönsterputs tycks vara på plats...)

      http://www.youtube.com/watch?v=SQ7vUYYpJsE
      De ser ut som små stearinljuslågor.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Kommer du ihåg tråden med P. subocellatus-paletterna? Där hade jag ett fint stim med Kolglödstetror - de blev djupt orangefärgade, och i mitt tycket, vrålsnygga!
        Nu när du påminner mig ja, men jag har inte blivit helt övertygad om superlativen "vrålsnygga". Har inte sett dem live eller på film där jag har "gjort vågen". Kan ha med ljuset att göra? Svårt att filma i svagt ljus och återge "skimmret" som finns live.

        Eftersom jag har växter och mycket ljus så har jag inte funderat på denna tetra, men jag kan bli överbevisad

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Borarasgruppen är nu överallt i det lilla Dennerlekaret - men det får vänta med film till en annan dag. Nu i helgen skall jag gigga, så det får bli på söndag! Det är otroligt små fiskar, någon knapp centimeter och de passar hur fint som helst i nanoburkar. Det svarta strecket över kroppen och den svarta punkten på stjärtfensbasen skimrar i regnbågens alla färger - det vore ju för fränt om man kunde få till ett bra foto... vi får se.
        Detta är en riktig mini fisk, jag är lite nyfiken på hur de beter sig, går de att likna med små Smycketetror? eller är det hela havet gungar som gäller?
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av VisualDarkness
          De ser ut som små stearinljuslågor.
          Japp - det är inte långt ifrån!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av c90368
            Nu när du påminner mig ja, men jag har inte blivit helt övertygad om superlativen "vrålsnygga". Har inte sett dem live eller på film där jag har "gjort vågen". Kan ha med ljuset att göra? Svårt att filma i svagt ljus och återge "skimmret" som finns live.
            Eftersom jag har växter och mycket ljus så har jag inte funderat på denna tetra, men jag kan bli överbevisad
            Detta är en riktig mini fisk, jag är lite nyfiken på hur de beter sig, går de att likna med små Smycketetror? eller är det hela havet gungar som gäller?
            Jodå, de är vrålsnygga! Jag skall försöka ta några bra foton och filmer på kolglödarna!

            Dessa små boraras beter sig ungefär som mindre tetror... vet inte riktigt hur jag skall beskriva det bättre, men hyfsat i stim och ett undersökande sätt - simmar omkring och kollar liksom. Jag skall filma dessa också, ordentligt!

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              Har du tänkt att odla på de nya fiskarna?
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Har du tänkt att odla på de nya fiskarna?
                Menar du boraras och Kolglöd? Isåfall; Nej gudbevaremigväl! Jag är så enastående trött på yngel så hälften kunde vara nog. Jag har gjort mitt när det gäller yngeluppdragande. Det är fullt sjå med J. dickfeldiyngel som kommer att kräva lång tids "uppsnappande" och utplacering (det blir la zooshopen som får ta dom...) kommande år. Sedan har vi alla discusyngel som går i 50-kuben - vart skall jag göra av dom när de blir stora nog? Och så kommer nog det blå discusparet (hanen ser riktigt bra ut nu) att producera yngel en tid till... Nä, fy fan, yngelvårdande fiskar får vara, ett bra tag framöver nu - jag vill sitta framför burkarna och dricka vin och bara njuta av utsikten!
                Nä, nu skall det bli fiskar som sköter sig själva - jag kan tänka mig ett riktigt fett "princess"-Tanganyika-kar, med en crazystor koloni, som man inte behöver fundera på mer än årsvis - och liknande grejer. Jag är sugen på lite mer växtorienterade kar, kanske med ungfödare som huvudfiskar - har även ett starkt strömmande kar i funderingarna. Idéerna är lika många som det finns yngel här nu, men mina "odlar"-instinkter är insomnade, sedan länge!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Wohoo, nu är jag tillbaka från Brännö - makalöst gig (som alltid)!. Här i tråden är det action - det är bra det! Keep it up folks!

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    Det är bara jag som är uppe och kan hjälpa dig sätta fart på den.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Idag var jag och handlade lite småfisk. Det blev 25 st. Boraras urophthalmoides, som går i 60-Dennerlekuben nu. Riktigt fina små rackare! De är lite skygga nu i början - så det kommer bättre bilder och filmer längre fram!
                      http://www.youtube.com/watch?v=nJq-XpR0NoU
                      Såg dessa, Boraras urophthalmoides, i min fiskaffär idag, mycket pluttiga men mycket söta blev nästan lite sugen men det blev fint färgade Kardinalfiskar för min del.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • 127bubbel
                        • March 2007
                        • 1133

                        Jag fick ordning på diskus-honan Mats. Jag körde en medecin mot baketerier och efter ett par dagar så började det lossna nån vit gegge från henne. Så nu när jag bytte vatten förrgår så var det ingen reaktion. Så det var detta som hade stört henne, men konstigt ändå att hon bara blev irriterad utav det vid vattenbyte.

                        MVH/Freddan

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av 127bubbel
                          Jag fick ordning på diskus-honan Mats. Jag körde en medecin mot baketerier och efter ett par dagar så började det lossna nån vit gegge från henne. Så nu när jag bytte vatten förrgår så var det ingen reaktion. Så det var detta som hade stört henne, men konstigt ändå att hon bara blev irriterad utav det vid vattenbyte.

                          MVH/Freddan
                          Gôtt!

                          Kommentar

                          • lillfrasse
                            • February 2002
                            • 2228

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Wohoo, nu är jag tillbaka från Brännö - makalöst gig (som alltid)!. Här i tråden är det action - det är bra det! Keep it up folks!
                            Alltid gött med bra gigs. Såg du spökar runt på kontrollpanelen också.
                            Simma lungt..
                            Lillfrasse..

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av lillfrasse
                              Alltid gött med bra gigs. Såg du spökar runt på kontrollpanelen också.
                              Ja, det är fint att få dra på vollen lite!

                              Kommentar

                              • lillfrasse
                                • February 2002
                                • 2228

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ja, det är fint att få dra på vollen lite!
                                Jo byxfladder är the shit. Man måste ju damma fronttyget ibland.
                                Simma lungt..
                                Lillfrasse..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...