Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag stod nedanför stegen... i värmen!

    @Maths - det räcker med att jag går två steg upp på den där jädra stegen så får jag sån svindel att jag svimmar ihjäl mig - måla måste man göra när man har hus
    Det är bättre att köpa nymålade hus och sedan flytta innan det är dags igen

    Nästa hus blir nog i tegel, om jag får bestämma...
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jag stod nedanför stegen... i värmen!

      @Maths - det räcker med att jag går två steg upp på den där jädra stegen så får jag sån svindel att jag svimmar ihjäl mig - måla måste man göra när man har hus, även om man får kalla in Varbergskt stål. Men, jag tycker att jag (och A-K, givetvis) varit duktiga ändå, speciellt med tanke på att jag har vårdat en mycket sjuk gammal tysk häradsbetäckare under ett par veckor - och sett till att han har fått fjong igen!
      Skönt att fler lider av höjdskräck. Vi har också målat huset. Förra veckan när jag målade, stannade en herre o påpekade lite strängt: "du vet väl att man börjar måla uppifrån, och inte som du...nerifrån"

      /Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Halloj!

        Freddan - det låter mystiskt med reaktionen på din discus vid vattenbyte... Jag har heller inget konkret svar eller teori om vad det kan vara. Kanske någon annan kan ge ett svar?

        Maths och Inger! Ja, måla är en jädra cirkus, men det blir sketagôtt när det är färdigt. Nu väntar jag spänt på att sätta igång med lite ställningsbyggnad i stugan!

        Nu skall jag ladda upp ett par filmer på YouTube - var och handlade lite "smått" idag. Vi syns om en stund!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Så spännade med ändringarna i stugan

          Vad planerar du att ha för sorts kar och storlekar på karen?
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Så spännade med ändringarna i stugan

            Vad planerar du att ha för sorts kar och storlekar på karen?
            Ja, det är inga stora grejer egentligen - det skall bara sättas upp ställningar så att man får bättre plats med fler kar. De två 50-kuberna kommaer jag antagligen att ställa undan tillsvidare och satsa på tre nya kar, i samma stil som det Ansjo har skaffat - alltså ganska låga, djupa och långa - typ 120x45x60 cm. Jag skall ge mig på att testa Co2 i ett av dessa karen också. Det blir mindre typer av fiskar, en del levandefödare, och så blir det säkerligen ett eller fler Tanganyika-kar också. Vi får se vad som "klickar in" i skallen, och vad som kan tänkas hittas i Tyskland. Du skall ju med dit, Pia, så du får förstahandsinformation när vi är där!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Idag var jag och handlade lite småfisk. Det blev 25 st. Boraras urophthalmoides, som går i 60-Dennerlekuben nu. Riktigt fina små rackare! De är lite skygga nu i början - så det kommer bättre bilder och filmer längre fram!

              Jag köpte även 50 st. Hyphessobrycon amandae - Kolglödstetra, som går hos Schackbrädorna!


              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Jag har också Kolglödstetran - gillar dessa mycket fin liten tetra som inte tar mycket plats men "lyser" fint i karet.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  Två fiskar som jag vill ha stim av i framtiden. Bra val!
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Här kommer en snutt på Kolglödstetrorna. (En fönsterputs tycks vara på plats...)

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Härliga, vänta bara tills de får sin rätta färg

                      Hur stort/vilket kar har du dessa och schackbräderna? (är lite glömsk...)
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Så du klippte till med de fiskarna, det gjorde du rätt i Mats! De är både ett par av mina favoriter!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Härliga, vänta bara tills de får sin rätta färg

                          Hur stort/vilket kar har du dessa och schackbräderna? (är lite glömsk...)
                          Yes I know, jag har haft dom förr! På filmen har de varit i karet (en 50x50x50 cm kub) ungefär fem minuter, så de är lite bleka.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Så du klippte till med de fiskarna, det gjorde du rätt i Mats! De är både ett par av mina favoriter!
                            Japps, jag är mycket nöjd! Den här typen av fisk blir det i fler kar framöver!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Här kommer en snutt på Kolglödstetrorna. (En fönsterputs tycks vara på plats...)

                              http://www.youtube.com/watch?v=SQ7vUYYpJsE
                              Det ska bli intressant att se hur de utvecklas, jag har själv aldrig haft denna tetra, men jag vet att det kommer filmbevis på hur fin den blir nu när du har skaffat den
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Idag var jag och handlade lite småfisk. Det blev 25 st. Boraras urophthalmoides, som går i 60-Dennerlekuben nu. Riktigt fina små rackare! De är lite skygga nu i början - så det kommer bättre bilder och filmer längre fram!

                                Jag köpte även 50 st. Hyphessobrycon amandae - Kolglödstetra, som går hos Schackbrädorna!


                                http://www.youtube.com/watch?v=nJq-XpR0NoU
                                Hmm, det här är tassemarker för mig

                                Men jag suger i mig allt du har att berätta, googlade lite och de är fina!
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...