Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Jodu, först får man hjälpa till att styra upp med målningen av huset, och till råga på allt får man sedan ställa sig och laga mat! Men det gör jag så gärna så, tack för det otroligt trevilga sällskapet (som vanligt)!

    Inger, vi tar tag i det här, det går inte att ha en sådan massa namnam liggandes utan att man använder det!
    Där ser du Inger!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jo, det kan nog bli lite nya sköna grejer i stugan framöver. Jag skall öka storleken på karen - och minska storleken på invånarna, samt mer växter!
      Du har funnit vägen

      Mina kar är gröna, men inte med några svåra växter eller högre ambitioner. Någon gång i framtiden när jag får mer tid, då ska de bli både och förhoppningsvis

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jodå, det ser ut som att han repar sig fint. Då jag inte kan ett skit om sjukdomar
      Problemet med att köpa vildfångat eller vuxna fiskar är att man har ingen aning om ålder. Det är ett faktum att vi alla ska avsluta livet av någon anledning. Väldigt sällan någon, varken fisk eller människa, dör utan vara sjuk. Ett faktum som många verkar ha svårt att acceptera i dagens moderna värld

      Hoppas du har gett honom en liten respit tills han ska till andra sidan.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av c90368
        Du har funnit vägen

        Mina kar är gröna, men inte med några svåra växter eller högre ambitioner. Någon gång i framtiden när jag får mer tid, då ska de bli både och förhoppningsvis



        Problemet med att köpa vildfångat eller vuxna fiskar är att man har ingen aning om ålder. Det är ett faktum att vi alla ska avsluta livet av någon anledning. Väldigt sällan någon, varken fisk eller människa, dör utan vara sjuk. Ett faktum som många verkar ha svårt att acceptera i dagens moderna värld

        Hoppas du har gett honom en liten respit tills han ska till andra sidan.

        Helt rätt! Just detta med åldern (vilken jag visste var hög på de här fiskarna - annars säljs dom inte så lättvindigt) var något jag kalkylerade med. Jag har hela tiden funderat på vem av dom som, så att säga, skall kasta in handuken först - och samtidigt haft en barnslig/romantisk förhoppning om att de skall dö båda två, typ samma dygn - som ett gammalt kärlekspar... Javisst, snacka om löjligt!
        Det här är också fiskar som man kanske inte i lättaste laget placerar om - när en av dom kilat vidare, det är också en tanke jag bearbetat den senaste veckan.
        Faktum är att jag och Anders diskuterade just åldersleaterade anledningar till varför han blev som han blev - och just den senaste yngelkullen var helt enorm och ynglen åt, bokstavligen, upp skinnet på föräldrarna. Det verkar som om - även om han tycks repa sig hyggligt - att tiden inte är så lång tills de här två dukar under - och visst, det kan vara åldersrelaterade sjukdomar, utmattning - de har kanske snart gjort sitt!
        Jag gör det jag kan göra - om det så är att ge en kortare respit. Hade han "velat" dö nu så hade det faktiskt varit helt OK för min del. Det är nog snart dags för båda två i vilket fall som helst.

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          om du vill ha dom lite längre så att säga så ska du nog se till att dom inte får så mycket yngel att ta hand om. det är nog ganska så jobbigt.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av freddi36
            om du vill ha dom lite längre så att säga så ska du nog se till att dom inte får så mycket yngel att ta hand om. det är nog ganska så jobbigt.
            Visst! Jag brukar ta ur lek-konen när de har frisimmande yngel. När ynglen vuxit till sig för att flyttas, så brukar jag alltid ge dom "semester" en tid utan kon. Denna gången var yngelsvärmen riktigt stor - och de ynglen går nu tillsammans med lite RT-yngel i ett annat kar...

            Kommentar

            • 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

              Tjena Mats. Kul att se att din diskus hanne är på bättrings vägen, aldrig kul när dom blir sjuka. Jag har själv haft lite problem med min hona i lekparet, eller problem och problem vet jag inte, men när jag byter vatten så blir hon jävligt konstig, hon blir kolsvart och klistra ihop fenorna för att sedan efter ca 30 min bli helt sig själv igen och äta som en galning igen, och hon har också lekt direkt efter att hon varit så här. Jag använder medel som tar bort klor och andra ämner när jag byter vatten, så jag kan inte fatta att hon blir så konstig, ingen av dom övriga 5 gör så här. Nån som har någon förklaring på detta?

              MVH/Freddan

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av 127bubbel
                Tjena Mats. Kul att se att din diskus hanne är på bättrings vägen, aldrig kul när dom blir sjuka. Jag har själv haft lite problem med min hona i lekparet, eller problem och problem vet jag inte, men när jag byter vatten så blir hon jävligt konstig, hon blir kolsvart och klistra ihop fenorna för att sedan efter ca 30 min bli helt sig själv igen och äta som en galning igen, och hon har också lekt direkt efter att hon varit så här. Jag använder medel som tar bort klor och andra ämner när jag byter vatten, så jag kan inte fatta att hon blir så konstig, ingen av dom övriga 5 gör så här. Nån som har någon förklaring på detta?
                MVH/Freddan
                Halloj Freddan!
                Jag kan iallafall inte svara på vad det är som händer med din hona vid vattenbyten... Kanske någon annan vet? De där medlen du använder kanske bidrar? Du skulle inte kunna pröva att skippa dessa ett par gånger när bytrer vatten - och se om hon reagerar likadant?

                Jo, nu tror jag nästan att jag vågar säga att den blå hanen är frisk. Han äter som ett svin och stilar sig för honan. Jag skall dock vänta med att sätta ner konen i karet - vill att han skall ha lite mer semester först.
                De stora köttsåren har läkt fint och nya fjäll är på väg!
                Bifogade filer

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Det var gott att höra, bara två dagar sedan jag såg honom och då var han inte så kaxig!

                  Hur gick det, grundat klart huset?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Det var gott att höra, bara två dagar sedan jag såg honom och då var han inte så kaxig!

                    Hur gick det, grundat klart huset?
                    Han blev snabbt sjuk (två veckors konvalescens) och uppenbarligen, snabbt frisk. Ja, det är stöddiga pansarfordon de här tyska Stendkerdiscusarna!

                    Vi tog lite målarsemester - och så skall jag ju gigga en del framöver så jag har koncentrerat mig på det. Men, det blir snart helt grundat - och vi ger oss även på huvudfärgen!


                    (sedan får du komma hit igen...)

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Han blev snabbt sjuk (två veckors konvalescens) och uppenbarligen, snabbt frisk. Ja, det är stöddiga pansarfordon de här tyska Stendkerdiscusarna!

                      Vi tog lite målarsemester - och så skall jag ju gigga en del framöver så jag har koncentrerat mig på det. Men, det blir snart helt grundat - och vi ger oss även på huvudfärgen!


                      (sedan får du komma hit igen...)
                      Tyskt industristål! Trevligt att höra att han har mer krut att ge.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Vi tog lite målarsemester -
                        Jo jag tackar jag, det var ett väldigt positivt ord för att stå i ångorna från målarfärg på en stege mitt sommaren när man kan göra mycket trevligare saker!

                        Ja, jag har erfarenhet av eländet
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Jo jag tackar jag, det var ett väldigt positivt ord för att stå i ångorna från målarfärg på en stege mitt sommaren när man kan göra mycket trevligare saker!

                          Ja, jag har erfarenhet av eländet
                          Jag vet vem som stog på stegen i värmen!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Jag vet vem som stog på stegen i värmen!
                            Jag stod nedanför stegen... i värmen!

                            @Maths - det räcker med att jag går två steg upp på den där jädra stegen så får jag sån svindel att jag svimmar ihjäl mig - måla måste man göra när man har hus, även om man får kalla in Varbergskt stål. Men, jag tycker att jag (och A-K, givetvis) varit duktiga ändå, speciellt med tanke på att jag har vårdat en mycket sjuk gammal tysk häradsbetäckare under ett par veckor - och sett till att han har fått fjong igen!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              (sedan får du komma hit igen...)
                              Det vet du!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • 127bubbel
                                • March 2007
                                • 1133

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Halloj Freddan!
                                Jag kan iallafall inte svara på vad det är som händer med din hona vid vattenbyten... Kanske någon annan vet? De där medlen du använder kanske bidrar? Du skulle inte kunna pröva att skippa dessa ett par gånger när bytrer vatten - och se om hon reagerar likadant?

                                Jo, nu tror jag nästan att jag vågar säga att den blå hanen är frisk. Han äter som ett svin och stilar sig för honan. Jag skall dock vänta med att sätta ner konen i karet - vill att han skall ha lite mer semester först.
                                De stora köttsåren har läkt fint och nya fjäll är på väg!
                                Jag har testat att byta vatten även utan medel men det blir exakt samma reaktion. Jag börjarde nyss använda medel när jag gjorde vatten byten eftersom jag tänkte att det var kloret som irriterade henne, men det kan det inte ha varit det heller. Så jag har inget riktigt svar på denna "gåta".

                                MVH/Freddan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...