Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • devion
    • March 2011
    • 52

    riktigt härligt ! tycker allt zoopet sover mer nu! sitter o uppdaterar konstant dagtid (dåligt med snurr på jobbet)....
    //Daniel

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      här har man inte tittat in på ett tag..
      men lika fina bilder som alltid schackbrädena är så fina!! älskar att dom är så vita

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av lillfrasse
        Amatörerna sover säkert. Vi med lite krativare sinne trivs bäst på natten
        Nänä, vid den tiden dricker man vin

        Mats! fasiken vad snygga schackisarna är
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          Maxenboy! hur går det med ditt underverk??
          Några nya planer på kokning?
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av karrokaja
            Maxenboy! hur går det med ditt underverk??
            Några nya planer på kokning?
            Underverk... stugan? Jo, det puttrar på fint! Har haft en riktigt svettig vecka - för den blå discushanen blev knall och fall rejält dålig. Han fick ett par stora fläckar (som femkronor ungefär) och de utvecklade sig till stora köttsår. Ynglen bet och åt i allt det där och han blev snabbt ordentligt kass... Så det vara bara att ta ur ynglen och sätta dom med de andra och samtidigt ta ur hanen till ett sjuk-kar och börja medicinera. Nu är han ljusblå och fin, simmar omkring - fläckarna har läkt men han kommer nog att få "ärr" i skinnet en tid. Så det ser ljust ut nu iallafall - det verkar som att han klarar sig fint. Jag skall släppa tillbaka honom till kärringen på söndag kväll.

            Om jag skall koka nåt så blir det sprit - det kan jag behöva!

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Så du var hemma!

              Saknade inlägg i tråden, ja du vet man saknar inte kon förrän den är borta
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av c90368
                Så du var hemma!

                Saknade inlägg i tråden, ja du vet man saknar inte kon förrän den är borta
                Just så! Men, "Tjuren", som jag hellre kallar mig själv, än kon - är och förblir mer och mer borta (från zoopet) nu för tiden, och lika bra är det!
                Jag har lite planer för utveckling av karen framgent; mindre "stora" ciklider som discusar (trots att jag kommer att göra allt i min makt att "rädda" de blå) - och mer infallsvinkel på mindre arter. Det blir nog en hel del Tanganyika också, längre fram.
                Har också en grandios plan att göra en riktigt fet makeover i stugan - det innebär tömning av, i stort sett, alla kar och en omplacering av dessa. Jag och Anders (Ansjo) har skissat på en del byggnation i stugan som skall tillåta detta - och ett resultat av detta kan komma senare i höst eller vinter - vi får se! En triggning kan bli Tysklandsresan, och vad den kan innebära - fiskmässigt!

                Sålänge är det givetvis kul att någon diggar stuffet i tråden... Jag kör på med bilder och filmer när något "kul" händer - närmast är; Nya räkor i Dennerlekuben - sagan om den sjuke blå Discusen - och "schackbrädornas" liv och leverne! Väl mött fortsättningsvis... (även om det blir lite sparsamt, tidsmässigt...)

                Kommentar

                • Nasso
                  • November 2010
                  • 719

                  Låter mycket intressant med mer tanganyika och byggnation! Gillar skarpt filmen på juöle ynglen! (Tillbaka från semester, mycket å ta igen...)
                  /Emil Andersson
                  120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    Lycka till med blåingarna och under ditt vakande öga så repar han sig säkert.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jahapp! Det är inte så ofta man är inne på Zoopet nu för tiden - så nu kommer en liten uppdatering i två segment;

                      Ansjo har varit här i två dagar och hjälpt oss att måla kåken. Det har blivit otroligt bra och dessutom bjöd pojkasatan på torskrygg - egenhändigt uppdragen i Norge, samt egenodlat potatis, Mums! Anders är en kille jag faktiskt skulle kunna tänka mig att gifta mig med! (Det skulle A-K också...)
                      Vi har även dragit upp riktlinjer för hur akvariestugan skall se ut efter planerad "makeover". Det blir en hel del nya ställningar och faktiskt tre större nya akvarium som skall beställas - dessa kommer att få plats tack vare helt ny placeringsplanering. Så någon gång efter tysklandsresan i höst tror jag att det kan börja närma sig lite sköna nyheter. Det skall även bli ett kar där jag skall ge mig på CO2 - fan, det är ju lika bra att ge sig - Ansjo kan ju inte ha patent på snygga kar, eller hur? Sedan hör till saken att han skall få introducera/installera hela skiten här också, så att jag lär mig!

                      Sedan har vi (åtminstone mitt) trauma med den blå discushanen som blev sjuk för snart två veckor sedan. Jag brukar inte bli så speciellt hjärtnupen när det händer mina fiskar något - men denna gången gick det så fort och kom så plötsligt att jag bara kunde reagera med en konstig "sorg" som inte ville släppa. Hanen fick snabbt fem, sex rejäla utslag på kroppen. Dessa var som små "vulkaner" med vitt "skinnludd" i mitten och inflamerat kött runtomkring. En fläck bredde ut sig och blev stor som en femkrona - där alla fjäll ramlade av och köttet under blottades. Samtidigt försvann simförmågan och han låg platt mot bottnen. Därefter följde (givetvis) matvägran.
                      Det var bara att flytta över honom till ett eget kar och börja medicinera. Nu är han tillbaka hos honan i det stora karet - fläckarna har börjat läka riktigt fint och det växer fram nya fjäll. Igår åt han också för första gången på nästan två veckor.
                      Jag har inga direkta förhoppningar på att han skall bli återställd - men det ser ändå hyfsat ljust ut.
                      Jag vågar inte sätta ner lek-konen i karet för då vill kärringen lägga en plätt genast och det tror jag inte han orkar med just nu!
                      Här är en bild på fläckarna som håller på att läka riktigt fint;
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        Ansjo får gärna hjälpa till att måla här också - fast det kan vänta till nästa sommar


                        Lycka till till med den "nya" akvariestugan
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jahapp! Det är inte så ofta man är inne på Zoopet nu för tiden - så nu kommer en liten uppdatering i två segment;
                          Sedan har vi (åtminstone mitt) trauma med den blå discushanen som blev sjuk för snart två veckor sedan. Jag brukar inte bli så speciellt hjärtnupen när det händer mina fiskar något - men denna gången gick det så fort och kom så plötsligt att jag bara kunde reagera med en konstig "sorg" som inte ville släppa. Hanen fick snabbt fem, sex rejäla utslag på kroppen. Dessa var som små "vulkaner" med vitt "skinnludd" i mitten och inflamerat kött runtomkring. En fläck bredde ut sig och blev stor som en femkrona - där alla fjäll ramlade av och köttet under blottades. Samtidigt försvann simförmågan och han låg platt mot bottnen. Därefter följde (givetvis) matvägran.
                          Det var bara att flytta över honom till ett eget kar och börja medicinera. Nu är han tillbaka hos honan i det stora karet - fläckarna har börjat läka riktigt fint och det växer fram nya fjäll. Igår åt han också för första gången på nästan två veckor.
                          Jag har inga direkta förhoppningar på att han skall bli återställd - men det ser ändå hyfsat ljust ut.
                          Jag vågar inte sätta ner lek-konen i karet för då vill kärringen lägga en plätt genast och det tror jag inte han orkar med just nu!
                          Här är en bild på fläckarna som håller på att läka riktigt fint
                          ;
                          det där är alldrig kul hoppas att han repar sig.

                          vad använder du för medecin? den ser ju ut til att funka.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Hoppas din diskushane repar till sig, även jag blir hjärtnupen när jag läser vad han råkat ut för. Har du en aning om vad det kan vara?
                            Kul att du uppdaterat igen. Ska bli skoj att läsa om nyheter framöver.

                            Du har tur du Mats, som har ansjo till hjälp med CO2, här går vi bara omkring och blänger på Co2-anläggningen som fortfarande ligger på golvet.

                            /Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Jodu, först får man hjälpa till att styra upp med målningen av huset, och till råga på allt får man sedan ställa sig och laga mat! Men det gör jag så gärna så, tack för det otroligt trevilga sällskapet (som vanligt)!

                              Inger, vi tar tag i det här, det går inte att ha en sådan massa namnam liggandes utan att man använder det!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Ansjo får gärna hjälpa till att måla här också - fast det kan vänta till nästa sommar
                                Lycka till till med den "nya" akvariestugan
                                Ursprungligen postat av freddi36
                                det där är alldrig kul hoppas att han repar sig.
                                vad använder du för medecin? den ser ju ut til att funka.
                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                Hoppas din diskushane repar till sig, även jag blir hjärtnupen när jag läser vad han råkat ut för. Har du en aning om vad det kan vara?Kul att du uppdaterat igen. Ska bli skoj att läsa om nyheter framöver.
                                Du har tur du Mats, som har ansjo till hjälp med CO2, här går vi bara omkring och blänger på Co2-anläggningen som fortfarande ligger på golvet.

                                /Inger

                                @Kjell. Jo, det kan nog bli lite nya sköna grejer i stugan framöver. Jag skall öka storleken på karen - och minska storleken på invånarna, samt mer växter!

                                @Freddi. Jodå, det ser ut som att han repar sig fint. Då jag inte kan ett skit om sjukdomar - men ändå, på något sätt, kan lista mig till vad som är fel, så uppfattade jag de fula utslagen som något bakteriellt. Därför gav jag killen en rejäl kur med "Bacterial Killer" - hela kuren oavbrutet, och ingen övrig inblandning från min sida - hur läbbigt det än såg ut!

                                @Inger. Jo, jag tror nog trots allt att han repar sig - han har käkat ordentligt idag, och även "stilat" sig lite för frugan. Men, jag kan inte svara på vad som var själva sjukdomen - utslag, taskig simförmåga och matvägran - men såg det som ett bakteriellt angrepp. Och, jo, det blir nog lite mer nyheter framöver!
                                Jag såg ju Anders makalösa nya kar för ett par veckor sedan - och då fick jag liksom ge mig. Jag vill också testa att skapa ett sånt där vackert växtkar - inte med räkor dock, utan baserat på rötter och mossor samt med små fiskar. Anders har gått igenom vad som behövs och får nog assistera mig en smula i början så att jag får häng på det. Jag har verkligen tur och lyckan att ha den killen som nära vän - det betyder mycket!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...