Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Såg du att de gula räkorna kom idag, Mats? Ser jäkligt bra ut än så länge, jag ska snart släppa i dem i karen och hålla tummarna för att de ska klara omställningen...
    Det låter bra! Var det - liksom - rätt antal? Och sedan omställning till "stugvatten"...

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Jepp, antalet var det vi beställde. De var inte länge i karen innan de börjar färga ut, och har en markant gul rand över ryggen samt honorna verkar vara rikigt knallgula. Det ska bli trevligt ifall dessa klarar sig bra, så man kan få lite snurr på dem.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ansjo
        Jepp, antalet var det vi beställde. De var inte länge i karen innan de börjar färga ut, och har en markant gul rand över ryggen samt honorna verkar vara rikigt knallgula. Det ska bli trevligt ifall dessa klarar sig bra, så man kan få lite snurr på dem.
        De där skall vi nog få räkfrossa på - no probs Bro!

        Här kommer en film på några J. dickfeldi-yngel;

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          Villka gullungar du har
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Här kommer mera - Dicrossus maculatus sp. Rio Tapajós;

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              De där skall vi nog få räkfrossa på - no probs Bro!
              Du får komma på kräftskivan Mats och käka räkor istället för kräftor

              Här kommer mera - Dicrossus maculatus sp. Rio Tapajós
              Jäkligt snygga - fast vad är det. Besserwissern i mig säger också att så kan de inte heta.
              Antingen är det - Dicrossus maculatus, Rio Tapajós. Då är det en population av denna art
              eller så är det - Dicrossus cf. maculatus, Rio Tapajós. Då är det antingen en art som kommer från Rio och liknar. D. maculatus eller så är det en D. maculatus population. Tills man vet vad som är fallet så bör man skriva på detta sätt.
              Oavsett vilket - snygga är dom i alla fall och det är ju det viktigaste
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Äh, vafan, det är ju torsdag - så jag kör på med några fler bilder. Ett av RT-paren leker alltid på rutorna, av någon anledning, och larverna (som kläcktes idag) läggs också ofta på rutorna.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Du får komma på kräftskivan Mats och käka räkor istället för kräftor


                  Jäkligt snygga - fast vad är det. Besserwissern i mig säger också att så kan de inte heta.
                  Antingen är det - Dicrossus maculatus, Rio Tapajós. Då är det en population av denna art
                  eller så är det - Dicrossus cf. maculatus, Rio Tapajós. Då är det antingen en art som kommer från Rio och liknar. D. maculatus eller så är det en D. maculatus population. Tills man vet vad som är fallet så bör man skriva på detta sätt.
                  Oavsett vilket - snygga är dom i alla fall och det är ju det viktigaste

                  Japp, det har du så rätt i Kjell! Vi har diskuterat namnet här i tråden en hel del - och faktum är att varken jag eller andra riktigt kan avgöra vad dessa "skall" heta... Troligtvis är det en D. maculatus (Rio Tapajós) - att jag inte alltid skriver ut det här är ren slöhet.
                  Slöa är de dock inte på andra (engelskspråkiga) forum som jag söker mig till allt oftare. Jag har visat filmerna och det talas om Dicrossus warzeli när det gäller de jag har. På en hel del intressanta sidor som tar upp "schackbrädesciklider" finns det ytterligare en variant som starkt påminner om de jag har (kommer tyvärr inte ihåg namnet nu men kan kolla upp det).
                  Så, kontentan av detta är att jag faktiskt inte vet vad dessa "heter" - utan har kört namnet D. maculatus sp. Rio Tapajós, som det stod på rutan på karet där jag köpte dom.
                  Skall vi kalla dom "Rio" sålänge? - det är kort och bra iallafall...


                  (kräftskivedatumet är bokat för min del - har spelning då, tyvärr!)

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Japp, nu knäcktes sidan. Här är två filmer som låg i slutet på förra sidan - och där finns några rätt goa bilder också, för dom som orkar kolla bakåt...





                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jahapp, nu dog zoopet uppenbarligen - får söka mig annorstädes! Syns en annan gång!
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 July 2011, 03:24.

                      Kommentar

                      • lillfrasse
                        • February 2002
                        • 2228

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Jahapp, nu dog zoopet uppenbarligen - får söka mig anorstädes! Syns en annan gång!
                        Amatörerna sover säkert. Vi med lite krativare sinne trivs bäst på natten
                        Simma lungt..
                        Lillfrasse..

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          Jag dök ju just upp, klart folk flyr!
                          Filmen på ynglet går inte av för hackor, svårt att filma bättre.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av lillfrasse
                            Amatörerna sover säkert. Vi med lite krativare sinne trivs bäst på natten
                            Japp, men inte på zoopet!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av VisualDarkness
                              Jag dök ju just upp, klart folk flyr!
                              Filmen på ynglet går inte av för hackor, svårt att filma bättre.
                              Det skulle bara varit skärpa hela vägen... där när ynglet korvar sig för mamma... fan va synd att det inte var i fokus. Jaja, det blir bättre nästa gång!

                              Kommentar

                              • karrokaja
                                • March 2006
                                • 5388

                                Fy jääääsiken va fint!
                                Båda filmerna och bilderna - helt makalöst!

                                akta dej så att jag inte råkar beställa sista minuten och traska hem till dej i sömnen... chansen finns!
                                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...