Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Men, du kan ha allt det där - ge det bara lite tid och tålamod så skall du se! Allt kommer att lösa sig!
    får jag gumman också?
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Det är tur att det finna andningshål på Zoopet som inte handlar om dessa monster, så jag tycker verkligen inte att vi snackar mer om dessa och förstör även den här tråden.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        Ursprungligen postat av ansjo
        Det är tur att det finna andningshål på Zoopet som inte handlar om dessa monster, så jag tycker verkligen inte att vi snackar mer om dessa och förstör även den här tråden.
        Det där kan jag skriva under på. Ni får ha det nice på måndag.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av ansjo
          Det är tur att det finna andningshål på Zoopet som inte handlar om dessa monster, så jag tycker verkligen inte att vi snackar mer om dessa och förstör även den här tråden.

          Det är tur att det finns andningshål utan monster och dåligt väder så man kan surfa lite utan att få dåligt samvete
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Nädå, här skall det inte handlas om monster inte - bara fin småfisk!

            Pia, såg du att det var lite bilder på förra sidan? - du gillar ju det!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Nädå, här skall det inte handlas om monster inte - bara fin småfisk!

              Pia, såg du att det var lite bilder på förra sidan? - du gillar ju det!
              Åh, ja! missar inget det vet du ju
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Hur går det med Kardinalern, Mats? Kan du uppskatta antalet ungefär, och blir det någon mer Sulawesiräka till hösten?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Hur går det med Kardinalern, Mats? Kan du uppskatta antalet ungefär, och blir det någon mer Sulawesiräka till hösten?
                  Ja, det är just Sulawesiräkor det handlar om för min del (även om det blir lite nya vanliga gula också, i Dennerlekuben).
                  Det blir nya räklingar hela tiden - skulle tro att en mycket rundnätt uppskattning på antalet blir bortemot 30 st, men jag tror det är fler ändå...

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Ah, jag som trodde de närmade sig 100-sträcket nu...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • kullgren
                      • June 2010
                      • 160

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Storleken är, som sagt, en skillnad, och i viss mån rörelsemönstret. Den vanliga maculatusen (som man hyfsat lätt får tag på) rör sig något "jämnare" men har den "skuttande" stilen i grunden. Annars tycker jag att deras grundbeteende påminner om varandra; fridsamt betande bland småstenar, blad och sand. Det är en matriarkal dominans och man märker att om dessa får till en lek så är det honan som tar hand om rubbet medans hanen blir ivägskickad.
                      Även om dessa ciklider är ytterst fridsamma så blir honans vaktande av sin avkomma (nu talar jag om den "vanliga" maculatusen på bilderna ovan - då jag inte sett mina Rio Tapajós leka... ännu) riktigt ettrigt och hon jagar bort mycket större fiskar.

                      Vill man ha en riktigt liten, fridsam och otroligt vacker ciklid i ett tättplanterat och lummigt kar kan D. filamentosus också rekommenderas. D. filamentosus har jag dock inte haft sedan jag skaffade ordentlig kamera, så tyvärr har jag inga bilder på dessa.
                      Jag slänger dock in en film som c90-Maths har tagit på sina;
                      Dom är ju riktigt fina, är inte långt ifrån att gå från vill-ha-listan till måste-ha-listan.
                      Vilken film med! Lite tråkigt slut men annars så, ser fram emot att läsa om din Rio Tapajós lek med
                      Om inte åleds har vet du någon som säljer dom nuförtiden?
                      Jag får snart starta en egen tråd om detta så du får ha din ifred
                      Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av kullgren
                        Dom är ju riktigt fina, är inte långt ifrån att gå från vill-ha-listan till måste-ha-listan.
                        Vilken film med! Lite tråkigt slut men annars så, ser fram emot att läsa om din Rio Tapajós lek med
                        Om inte åleds har vet du någon som säljer dom nuförtiden?
                        Jag får snart starta en egen tråd om detta så du får ha din ifred

                        Det är lugna puckar!
                        Riosarna har inte lekt ännu, men de gör små ansatser då och då. Blir det lek på dessa så lita på att det dyker upp filmer!
                        Jag vet inte någon shop som har maculatus eller filamentosus för tillfället - men jag har inte jättekoll på zooaffärerna. Det bästa är nog att ringa runt i sitt närområde och kolla.

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Här är en lite snutt på adoketorna;
                          http://www.youtube.com/watch?v=7qnkFNUSIHo
                          Håller på att jobba ifatt efter lite resande.

                          De här filmen var verkligen häftig, inte bara fiskarna utan hela miljön, kunde varit en film från naturen utan tvekan.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Aha, nu kommer en liten filmsnutt på Schackbrädorna!
                            http://www.youtube.com/watch?v=zLWWPYFE17U
                            Grymt fina, fortfarande!

                            Här har du en utmaning, som är värdig dig...
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Härligt att se dig här Maths! Det var ett tag sedan! Jo, "brädorna" är en utmaning, men jag tar det isigt och låter karet gå för sig självt. Nu väntar jag bara på att cryptosarna skall komma tillbaka (det finns pyttesmå nya späda blad) och sedan skall jag försöka hitta några häftiga små ungfödare att ha i burken - skall koncentrera mig på detta i tyskland i höst!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Ja det blev ju lite gaggande om den lilla stugan i början på veckan när vi hade vår lilla grillafton. En del idéer som kan vara värda att spåna vidare på för oss båda, och det ska bli kul att se vad som kommer att hända...snart blir det en liten make-over iaf!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...