Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kullgren
    • June 2010
    • 160

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ja, dom ser för jädra goa ut när de simmar, nästan hoppar fram i små ryck. Just de här; sp Rio Tapajo's har jag aldrig sett tidigare, och de verkar inte vara särskilt vanliga i handeln. Men, de vanligare Dicrossus filamentosus och D. maculatus brukar man kunna få tag i hyfsat lätt. Åleds brukar ha fina D. maculatus hemma. Här är några gamla bilder (tagna med den förra, kassa, kameran) på D. maculatus, som är lite större än D. filamentosus, men riktigt snygga!
    Jag kollade på just D.maculatus senaste gången jag var inne där men då hade han bara honor hemma och visste inte när han skulle få hem hanar. Men är dom lika fina som på dina bilder och bilden han har på hemsidan väntar jag gärna. Sätter dom högt upp på vill-ha-listan Märker du någon skillnad mellan arterna förutom färg och storlek, tänker på beteende och liknande?
    Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av kullgren
      Jag kollade på just D.maculatus senaste gången jag var inne där men då hade han bara honor hemma och visste inte när han skulle få hem hanar. Men är dom lika fina som på dina bilder och bilden han har på hemsidan väntar jag gärna. Sätter dom högt upp på vill-ha-listan Märker du någon skillnad mellan arterna förutom färg och storlek, tänker på beteende och liknande?
      Storleken är, som sagt, en skillnad, och i viss mån rörelsemönstret. Den vanliga maculatusen (som man hyfsat lätt får tag på) rör sig något "jämnare" men har den "skuttande" stilen i grunden. Annars tycker jag att deras grundbeteende påminner om varandra; fridsamt betande bland småstenar, blad och sand. Det är en matriarkal dominans och man märker att om dessa får till en lek så är det honan som tar hand om rubbet medans hanen blir ivägskickad.
      Även om dessa ciklider är ytterst fridsamma så blir honans vaktande av sin avkomma (nu talar jag om den "vanliga" maculatusen på bilderna ovan - då jag inte sett mina Rio Tapajós leka... ännu) riktigt ettrigt och hon jagar bort mycket större fiskar.

      Vill man ha en riktigt liten, fridsam och otroligt vacker ciklid i ett tättplanterat och lummigt kar kan D. filamentosus också rekommenderas. D. filamentosus har jag dock inte haft sedan jag skaffade ordentlig kamera, så tyvärr har jag inga bilder på dessa.
      Jag slänger dock in en film som c90-Maths har tagit på sina;

      This film is 8 minutes, the real action was about 16 minutes. In the parts I have cut away it was no fish visible in the sector I was filming. Cute interesti...

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Helt underbara bilder och filmer
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Helt underbara bilder och filmer
          Japp!
          Och nu; bilder från den berömda soptunnan! Man gräver i skiten i bland och kan faktiskt hitta små guldkorn ändå. Jag fotograferar karen i stort sett varje dag, men slänger de flesta bilder. Nu tittade jag precis på dagens skörd, som givetvis åkte i "soptunnan" direkt. Det är bilder med taskigt överexponerat ljus, dålig skärpa och - framför allt - dålig komposition. Men, vafan - de kan kanske vara lite kul att kolla på ändå...?
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ahh, monsterkväll på zoopet ikväll! Goody, det är alltid spännande! Då syns vi en annan gång - ha det gött på Zoopet Folks! Bye!

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              Var inte så jäkla snabb Mats.

              Läckert du fått mossan att växa, skulle offra en eller två njurar för det!
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ahh, monsterkväll på zoopet ikväll! Goody, det är alltid spännande! Då syns vi en annan gång - ha det gött på Zoopet Folks! Bye!
                Monsterkväll, jag tycker mer det känns som monstersommar...? Nä, vi får gagga vidare om det på måndag!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • lillfrasse
                  • February 2002
                  • 2228

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Monsterkväll, jag tycker mer det känns som monstersommar...? Nä, vi får gagga vidare om det på måndag!
                  Monster mycket mästerliga bilder i denna tråd mkay. Vad skall ni lurifaxar hitta på på måndag?
                  Simma lungt..
                  Lillfrasse..

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Var inte så jäkla snabb Mats.

                    Läckert du fått mossan att växa, skulle offra en eller två njurar för det!
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Monsterkväll, jag tycker mer det känns som monstersommar...? Nä, vi får gagga vidare om det på måndag!
                    Ursprungligen postat av lillfrasse
                    Monster mycket mästerliga bilder i denna tråd mkay. Vad skall ni lurifaxar hitta på på måndag?

                    Jo, VD, här går det undan! När det vankas monster på zoopet - vilket börjar bli det mest populära "ämnet" här, då försvinner jag snabbt som en avlöning - inget är är mer ointressant för min del!
                    Inte behöver du offra en eller två njurar för att få mossorna att växa - lite tid och tålamod är det enda som behövs offras - simply enough!

                    @Ansjo; Eller monsterår - jodå, vi skall nog gagga på måndag... om mindre ting - härliga räkor och annat småkrafs (som man dessutom kan ha i hur stora kar som helst - hahahahaaah)!

                    @Frasse; vi skall hitta på en jädra sejour i Varberg med omnejd, grilla och gagga - kolla Anders burkar och bara chilla!

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      För mig dör mossorna eller står helt still, förrutom phoenixen i vasen som står i mörker utan skötsel. Konstigt?
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av VisualDarkness
                        För mig dör mossorna eller står helt still, förrutom phoenixen i vasen som står i mörker utan skötsel. Konstigt?
                        Eller inte konstigt! Det karet med mossorna som du ser bilder på ovan har stått sedan ett bra tag - mer eller mindre orört! Jag har bytt vatten två gånger på ett halvår... Det skall i lite nya räkor där, samt en del "exklusiva" Endlers som jag ämnar hämta hem i höst!

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          Ska ta med dej till kolmårdens hajakvarium och dyka med dej där, säg sen att monster inte är coola (skojar bara!)

                          jag har då haft javamossa i mitt akvarium i ett helt år, visst växer den, men fan inte mkt.
                          Så... inte njurarna kanske, men en knäskål, eller några blodplättar hade jag offrat, vad nu du ska ha det till

                          grilla och räckor och småkrafs låter för jävla mysigt!
                          Hade bra !!! Hälsningar från ett mulet, kallt, blåsigt Järna
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av karrokaja
                            Ska ta med dej till kolmårdens hajakvarium och dyka med dej där, säg sen att monster inte är coola (skojar bara!)
                            jag har då haft javamossa i mitt akvarium i ett helt år, visst växer den, men fan inte mkt.
                            Så... inte njurarna kanske, men en knäskål, eller några blodplättar hade jag offrat, vad nu du ska ha det till
                            grilla och räckor och småkrafs låter för jävla mysigt!
                            Hade bra !!! Hälsningar från ett mulet, kallt, blåsigt Järna
                            Här växer det då jävlarimej så det knakar - och inte ett spår av någon jävla gödning, co2 eller nån annan skit - kranvatten och tid, det enda som behövs! Ni som är observanta kanske märker att det inte finns en enda crypto kvar i "schack"-karet...? Jo, dom har gått ner - men kommer tillbaka (har hag fått reda på från säkert håll)!

                            Jodå, stora fiskar och små fiskar - alla är lika fina, men inte i akvarium alla gånger - tycker liksom synd om de där stora jävla asen som kanappt kan vända sig om i burkarna!

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Här växer det då jävlarimej så det knakar - och inte ett spår av någon jävla gödning, co2 eller nån annan skit - kranvatten och tid, det enda som behövs! Ni som är observanta kanske märker att det inte finns en enda crypto kvar i "schack"-karet...? Jo, dom har gått ner - men kommer tillbaka (har hag fått reda på från säkert håll)!

                              Jodå, stora fiskar och små fiskar - alla är lika fina, men inte i akvarium alla gånger - tycker liksom synd om de där stora jävla asen som kanappt kan vända sig om i burkarna!
                              göder inte heller med, öser i kranvatten och hoppas på det bästa,
                              allt växer men javamossan (som ska växa som en kåt kanin) vill inte

                              Tycker vi kan byta! du får bo här, med sjuka äckliga diskus, en korkad katt som dricker skurvatten och en gubbe som dricker kaffe.
                              OCH en galen mupp som pissar i folks brevlådor, samt ett antal små pyromaner som springer runt och tänder på.

                              Så tar jag en helt stuga, med ultrapippande dikus och annat trevligt, 3 katter som dricker skurvatten, en gumma som dricker kaffe.
                              samt en något yngre tvillingsyster som springer runt och plockar löv
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av karrokaja
                                göder inte heller med, öser i kranvatten och hoppas på det bästa,
                                allt växer men javamossan (som ska växa som en kåt kanin) vill inte
                                Tycker vi kan byta! du får bo här, med sjuka äckliga diskus, en korkad katt som dricker skurvatten och en gubbe som dricker kaffe.
                                OCH en galen mupp som pissar i folks brevlådor, samt ett antal små pyromaner som springer runt och tänder på.
                                Så tar jag en helt stuga, med ultrapippande dikus och annat trevligt, 3 katter som dricker skurvatten, en gumma som dricker kaffe.
                                samt en något yngre tvillingsyster som springer runt och plockar löv
                                Men, du kan ha allt det där - ge det bara lite tid och tålamod så skall du se! Allt kommer att lösa sig!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...