Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Här kommer lite Discusyngel på film!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      Underbart , igen!
      Fasen vad ynglen växer!!

      varför rycker föräldrarna sådär??
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • kullgren
        • June 2010
        • 160

        Jäklar var läckra Schackbrädorna är
        Finns det något inlägg om dom längre bak om hur många dom är och könsfördelning osv?
        Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av karrokaja
          Underbart , igen!
          Fasen vad ynglen växer!!

          varför rycker föräldrarna sådär??

          Rycken är signaler till ynglen - "Kom hit till Mamma - det är en idiot därute med en kamera, det är bäst att hålla sig till mig nu, nära ryggen tills flanen har filmat klart". Det blir extra tydligt med föräldrasignaler när cikliderna är såpass stora som dessa är (mat-tallriksstorlek) och syns därför ganska tydligt. Det är också dessa signaler ynglen behöver lära sig - präglas av - för att själva kunna bli bra föräldrar längre fram - ergo; alla scalarer, fjärilar o.s.v. som föds upp utan föräldrarnas närvaro, då det till slut blir skit av alla yngel och till slut ciklider som inte kan föda upp frisimmande yngel... Med andra ord; rycken betyder: Fara - håll ihop nära den mörka trygga ryggsidan!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av kullgren
            Jäklar var läckra Schackbrädorna är
            Finns det något inlägg om dom längre bak om hur många dom är och könsfördelning osv?
            Japp, det finns både bilder och filmer längre bak i tråden (kan kolla upp var imorgon och skriva till - orkar inte med det just nu). Det är en hane och tre honor. Det finns bland annat en rätt skön film på förmodade lekförberedelser.

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Rycken är signaler till ynglen - "Kom hit till Mamma - det är en idiot därute med en kamera, det är bäst att hålla sig till mig nu, nära ryggen tills flanen har filmat klart". Det blir extra tydligt med föräldrasignaler när cikliderna är såpass stora som dessa är (mat-tallriksstorlek) och syns därför ganska tydligt. Det är också dessa signaler ynglen behöver lära sig - präglas av - för att själva kunna bli bra föräldrar längre fram - ergo; alla scalarer, fjärilar o.s.v. som föds upp utan föräldrarnas närvaro, då det till slut blir skit av alla yngel och till slut ciklider som inte kan föda upp frisimmande yngel... Med andra ord; rycken betyder: Fara - håll ihop nära den mörka trygga ryggsidan!
              aha!

              Jag tänkte typ att hon signalerade till hanen "nu är det din tur att passa dom små"
              Där ser man... riktigt häftigt
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av karrokaja
                aha!

                Jag tänkte typ att hon signalerade till hanen "nu är det din tur att passa dom små"
                Där ser man... riktigt häftigt
                Japp, det är grymt häftigt att kolla på! Du kommer att få uppleva det själv i ditt kar snart!

                Nu knäckte vi sidan - så till nytillkomna tittare; det finns lite filmer på en massa småskit i slutet av förra sidan.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Här är två överjävligt kassa bilder på RT-ynglen - de största är typ 2 cm stora nu. Det är ungefär 20 st i burken.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • kullgren
                    • June 2010
                    • 160

                    Jag fastnade lite fram för datorn så började kolla bakåt i tråden, filmen med lekbeteendet finns med i inlägg 2307.
                    Vilket speciellt rörelsemönster dom har, hoppas jag får plats med några såna i mitt kar sen
                    Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      hur länge är discus yngelna hos föräldrarna? till vilken storlek ungefär?

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av kullgren
                        Jag fastnade lite fram för datorn så började kolla bakåt i tråden, filmen med lekbeteendet finns med i inlägg 2307.
                        Vilket speciellt rörelsemönster dom har, hoppas jag får plats med några såna i mitt kar sen
                        Ja, dom ser för jädra goa ut när de simmar, nästan hoppar fram i små ryck. Just de här; sp Rio Tapajo's har jag aldrig sett tidigare, och de verkar inte vara särskilt vanliga i handeln. Men, de vanligare Dicrossus filamentosus och D. maculatus brukar man kunna få tag i hyfsat lätt. Åleds brukar ha fina D. maculatus hemma. Här är några gamla bilder (tagna med den förra, kassa, kameran) på D. maculatus, som är lite större än D. filamentosus, men riktigt snygga!
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 15 July 2011, 13:52.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av freddi36
                          hur länge är discus yngelna hos föräldrarna? till vilken storlek ungefär?
                          Ja, jag vill ju egentligen inte hålla på att dra upp en massa yngel... men de får gå hos föräldrarna tills de blir ett par mm. ungefär - eller när jag märker att ynglen drar iväg på ganska farliga soloturer från föräldrarna, när de är ett par veckor gamla. Detta främst hos RT-paren då de går i "sällskapskar", men hos de blå får ynglen gå längre.

                          Kommentar

                          • 127bubbel
                            • March 2007
                            • 1133

                            Ser riktigt bra ut med allting Mats och jäklar vad diskus ungarna växer fort alltså. I mitt kar händer det lite saker för tillfället då bl.a att fjärilscikliderna lekte igår och rommen är fortfarande kvar och dessa vaktas väldigt noga. Fjärilarna drar sig inte för att flyga på diskusarna om dom kommer för nära rommen.

                            Så man får la se om det kan bli lite yngel kanske.

                            MVH/Freddan

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av 127bubbel
                              Ser riktigt bra ut med allting Mats och jäklar vad diskus ungarna växer fort alltså. I mitt kar händer det lite saker för tillfället då bl.a att fjärilscikliderna lekte igår och rommen är fortfarande kvar och dessa vaktas väldigt noga. Fjärilarna drar sig inte för att flyga på diskusarna om dom kommer för nära rommen.

                              Så man får la se om det kan bli lite yngel kanske.



                              MVH/Freddan
                              Hoppas det! Det vore kul om du lyckades med dessa!

                              Kommentar

                              • 127bubbel
                                • March 2007
                                • 1133

                                Ja, det hade varit kul med lite Fjärils yngel. Vad jag vet så kan dom ju vara lite små knepiga att få yngel på, när jag haft fjärilar förut så brukade dom äta upp rommen efter ca 5-6 timmar men än så länge ser det bra ut.

                                MVH/Freddan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...