Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Jag lägger bilderna från igår här i detta inlägget igen, tillsammans med filmerna då de änna hör ihop lite.



    Bifogade filer

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Vilka runda o goa minidiskusar. Hur stora är dom nu?
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av gullefjun
        Vilka runda o goa minidiskusar. Hur stora är dom nu?
        Det är några blandade kullar här, både från de blå och det ena RT-paret. De största är cirka 1,5 cm från "topp till tå" inklusive fenorna, och det är RT-yngel.
        Jag "odlar" ju inte utan dessa har jag plockat bort från föräldrarna när jag märkt att de börjar med lekbeteende igen samt att ynglen simmar längre och längre från föräldrarna och därmed blir mat för andra fiskar ganska snabbt. Det är ungefär 15 yngel i yngelkuben nu - i varierande storlek.

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          Jäklar. Vilken julle. Den är ju svart! Har du doppat honom i bläck?
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Nasso
            Jäklar. Vilken julle. Den är ju svart! Har du doppat honom i bläck?
            Haha! Ja, dom färgar ut rejält när dom får "jobba" lite! Den här jädra gottegrisen har ju tre Lady's att underhålla, så det krävs starka färger.
            Jag tycker dina transcriptus ser riktigt lödiga ut i färgerna också - riktiga snyggingar!

            Kommentar

            • 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

              Vilka matvrak diskus ungarna ser ut att vara. Ser riktigt bra ut. I mina egna kar händer det inte så mycket just nu, diskusarna leker minst 1 gång i veckan och får larver då och då, men dom har inte kommit längre ännu. Annars händer det som sagt inte så mycket förutom att en bågfens-hona vaktar rom inne och under alla bråte.

              MVH/Freddan

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ja... vafan, den här tråden degenererar ju snabbt bort nu. Visst, jag har inga direkta bekymmer med cyano, alger (inga bekymmer alls faktiskt), och jag göder inte med co2 och pmdd - och det går sådär äckligt bra i alla kar, så självklart är det inte fler än ett par, tre besökare på fyra, fem dagar. Men, jag brukar ju ta lite helkassa foton då och då, som jag genast slänger i "papperskorgen". Dessa brukar vara uppskattade - därför att man inte behöver bry sig så mycket om kvaliteten utan kan kolla på bilderna och "njuta" ändå. Här är några som jag tänkte kan vara lite kul, kanske...


                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6791.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,6 KB
ID: 2134385
                Här är ett av J. dickfeldiynglen (precis under roten, på stenen, som sticker ner i överkanten på bilden). Jag tog en kass bild här med lite för hård blixt... Det har kommit en ny batch med yngel nu men de är för svåra att ta bilder på. Förra kullens/kullarnas yngel börjar få de karaktäristiska fläckarna, som senare bli ränder.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6793.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,8 KB
ID: 2134386
                Här är samma yngel (fast utan zoom och blixt) på samma ställe på stenen. Riktig skitbild, men man kan skönja ynglet ändå... där någonstans i mitten.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6796.jpg
Visningar: 2
Storlek: 126,0 KB
ID: 2134387
                Här är en suddig bild på J. dickfeldihanen. Jag ville ta en bild på den typiska "dickfeldimustachen" i svart som dessa får. Läpparna blir vita och överläppen får ett svart fält som drar sig ner över överläppen. Kolla även in hans små gaddar i underkäken.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6799.jpg
Visningar: 3
Storlek: 102,4 KB
ID: 2134388
                Oj, oj, oj - här kan vi snacka om redigt usla bilder - men ändå. De blå hade ju en bra kull nu senast - har inte lagt upp så mycket bilder och filmer på detta då ni sett skiten 5 000 gånger innan. Jag svepte över ett gäng av dessa till discusyngelkuben för ett par dagar sedan, satte ner lek-konen och de la en kaka bara ett par timmar efteråt. Nu några dagar senare har de en bra skara nykläckta larver. Jag hade korkat nog zoomen på, så bilderna blev rejält suddiga - inget stativ heller, så därför hamnade dessa bilder i papperskorgen - och nu, här...

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6800.jpg
Visningar: 4
Storlek: 106,5 KB
ID: 2134389
                Här är de i full fart med att flytta över larverna till den andra sidan av lek-konen. Honan i förgrunden.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6804.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,6 KB
ID: 2134390
                Honan plockar undan larver och släpper på andra sidan konen.

                Ja, det här är en knippe sketbilder - men kanske tycker någon att det är lite spännande ändå - trista Tanganyika och "heldöda" discusar (som bara "står still" i karen).

                På återseende!
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 July 2011, 00:10.

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  Du får se till går dåligt för dej! då blir det drag
                  Kanske pröva att ta ut packningarna ur dina filter... eller köpa nya fräscha kinestillverkade filter som låter och skakar och går sönder!
                  Eller kanske pröva att byta 50% vatten varje dag och hälla i en massa beredningsmedel! glöm för bövelen inte att mäta nitrit, ph, amonuim, kh, gh. och allt vad det heter!

                  J. dickfeldihanen ser ut som en snäll form av Hitler med den muschen
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    Du får se till går dåligt för dej! då blir det drag
                    Kanske pröva att ta ut packningarna ur dina filter... eller köpa nya fräscha kinestillverkade filter som låter och skakar och går sönder!
                    Eller kanske pröva att byta 50% vatten varje dag och hälla i en massa beredningsmedel! glöm för bövelen inte att mäta nitrit, ph, amonuim, kh, gh. och allt vad det heter!

                    J. dickfeldihanen ser ut som en snäll form av Hitler med den muschen
                    Jag skiter i allt - och det funkar hur bra som helst!

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      det gör alla andra också verkar det som.. alla utom jag! ett troget fan ♥
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av karrokaja
                        det gör alla andra också verkar det som.. alla utom jag! ett troget fan ♥
                        Helt rätt - skit i den här tråden nu, det är ingen som kollar på sketbilder här ändå! Det är mer action i din tråd, lägg krut där nu istället!

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          Jag har märkt att hela det där "skita i allt" och inte vara speciellt noga med saker fungerar rätt bra, men nackdelen är just att inget händer och det blir lite tråkigt att rapportera om. Fiskarna leker, karet tuffar på och själv gör man nada.

                          Skulle jag lägga upp en rapportering nu om Altosarna skulle det bli: "Ynglen växer och övar på revirstrider. Algerna har just nu skiftat från grönalger till cyano till bruna för att sedan börja om. Föräldrarna förbereder lek."

                          Hört allt detta förrut?
                          Ursprungligen postat av karrokaja
                          det gör alla andra också verkar det som.. alla utom jag! ett troget fan ♥
                          Moi? Jag läser dagligen men skriver för trögt för att alltid kommentera...
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av VisualDarkness
                            Jag har märkt att hela det där "skita i allt" och inte vara speciellt noga med saker fungerar rätt bra, men nackdelen är just att inget händer och det blir lite tråkigt att rapportera om. Fiskarna leker, karet tuffar på och själv gör man nada.

                            Skulle jag lägga upp en rapportering nu om Altosarna skulle det bli: "Ynglen växer och övar på revirstrider. Algerna har just nu skiftat från grönalger till cyano till bruna för att sedan börja om. Föräldrarna förbereder lek."

                            Hört allt detta förrut?

                            Moi? Jag läser dagligen men skriver för trögt för att alltid kommentera...

                            Helt rätt VD! Men du har algerna och cyanon där som intresserar folk - det är det som är grejen - och gödning såklart! Herrejävlar, vad är ett kar utan gödning?

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Vad tycker ni om sketbilderna förresten?

                              Kommentar

                              • karrokaja
                                • March 2006
                                • 5388

                                det borde ju vara fiskarnas trivsel som är intressant, men istället öppnar man ögonen när det blir problem i karen...
                                Kan inga ljushuvuden försöka lista ut varför det går så jävla bra för max? inte kan det väl bara vara för att han är gullig? måste ligga nåt mer i det! eller?
                                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...