Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Japp, jag är med er, guys and dolls!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Mats, jag gillar att titta på dina bilder,det får du inte *pip* sluta med.
      Får mycket inspiration och mycke transpiration bara på tänka på att genomföra dessa inspirationtankar
      här har vi en pingla som sätter ord på mina tankar
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Tillbaka till din tråd Mats, efter att vi har flöjtat ut lite hos Karrokaja

        Om vi nu ska försöka vara lite seriösa, trots att det är fredagskväll

        Din senaste film på Dicrossus som visade klara lektendenser, som jag gillade skarp, fick mig att börja fundera.

        Vi har ju skojat om att du måste ha hormoner i ditt vatten, eftersom allt du stoppar ner verkar leka. Stoppar du ner två döa sillar från Feskekyrkan så kommer nog även de till liv och leker

        Eftersom jag följt dig ett bra tag så vet jag att du var duktig på att få lek tidigare också, men inte alls i samma utsträckning som du lyckas numera.

        Det är en markant skillnad, som jag tycker, sedan du flyttade till nya huset. Jag antar att du har samma vatten i ledningarna där som förut, så vad är skillnaden?

        Jo, du har varit ute i den nya trädgården och klippt en faslig massa grena och släng ner i varje kar, åtminstone i SA karen.

        Mina funderingar är om dessa grenar, med sin färska bark, avger något som ger en impuls till SA fiskar att leka? De brukar ju leka på översvämmade marker där det borde finnas massor av färsk bark under vattnet, kan den färska barken avge något ämne/lukt som triggar dem till lek?

        Att du har lyckats kan ju vara en ren tur att just de träd du har använt har rätt kemiska sammansättning, för jag har för mig att det inte var något "vanligt" buskage du hyttade ner i burkarna?

        Ja, helt vilda funderingar, försöker bara tänka ett varv till
        Senast redigerad av c90368; 10 June 2011, 23:38.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Jaja... nänä... Då kör jag på lite själv änna... Skit samma!
          Tog ett par bilder på fjädermossan som jag köpte en minimal tuss av när vi var i tyskland. Den har inte gjort så mycket väsen av sig sedan dess, men nu jädrar så växer den så att det fräser i vattnet. Den har så otroligt tunna stänglar och blad att det nästan ser ut som en alg. Längre bak i karet (Dennerle 60-kub) ståtar en mossa jag fick ett par strån av Ansjo för ett tag sedan - (Ansjo, vad är det nu igen?) - som börjar ta sig fint runt små fina, tunna ormhasselpinnar!
          Det är om jag inte minns fel, "Erect moss" du har där Mats.
          Fjädermossan jag köpte slängde jag ur karet då den växte så förbenat, och jag hade svårt att tygla den på ett snyggt sätt, trots att jag band upp den på en spretande rot!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • fremar
            • August 2003
            • 1287

            Snyggt, hos mig är det bara fissidens fontanus som verkar klara sig. De andra tynar bort och växer inte alls typ.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av fremar
              Snyggt, hos mig är det bara fissidens fontanus som verkar klara sig. De andra tynar bort och växer inte alls typ.
              Tack skall du ha fremar! Vet inte vad jag skall säga - men jag har låtit mossan vara helt ifred i flera månader - bara låtit snäckor gå och beta (och jag har matat snäckorna med sånt som räkorna får...) och haft lampan på typ tio timmar per dag...
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 June 2011, 00:28.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ansjo
                Det är om jag inte minns fel, "Erect moss" du har där Mats.
                Fjädermossan jag köpte slängde jag ur karet då den växte så förbenat, och jag hade svårt att tygla den på ett snyggt sätt, trots att jag band upp den på en spretande rot!
                Erect moss är det ju! Den växer utå helvete nu iallafall! Och fjädermossan gör likadant!
                Bra där, Anders!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Tillbaka till din tråd Mats, efter att vi har flöjtat ut lite hos Karrokaja
                  Om vi nu ska försöka vara lite seriösa, trots att det är fredagskväll
                  Din senaste film på Dicrossus som visade klara lektendenser, som jag gillade skarp, fick mig att börja fundera.
                  Vi har ju skojat om att du måste ha hormoner i ditt vatten, eftersom allt du stoppar ner verkar leka. Stoppar du ner två döa sillar från Feskekyrkan så kommer nog även de till liv och leker
                  Eftersom jag följt dig ett bra tag så vet jag att du var duktig på att få lek tidigare också, men inte alls i samma utsträckning som du lyckas numera.
                  Det är en markant skillnad, som jag tycker, sedan du flyttade till nya huset. Jag antar att du har samma vatten i ledningarna där som förut, så vad är skillnaden?
                  Jo, du har varit ute i den nya trädgården och klippt en faslig massa grena och släng ner i varje kar, åtminstone i SA karen.
                  Mina funderingar är om dessa grenar, med sin färska bark, avger något som ger en impuls till SA fiskar att leka? De brukar ju leka på översvämmade marker där det borde finnas massor av färsk bark under vattnet, kan den färska barken avge något ämne/lukt som triggar dem till lek?
                  Att du har lyckats kan ju vara en ren tur att just de träd du har använt har rätt kemiska sammansättning, för jag har för mig att det inte var något "vanligt" buskage du hyttade ner i burkarna?
                  Ja, helt vilda funderingar, försöker bara tänka ett varv till

                  Ahh, skönt! Låt oss vara lite seriösa en stund!
                  Om jag skall vara riktigt ärlig tror jag inte det har så mycket med "pinnarna" att göra - utan mer; "vad kräver just exakt den här typen av ciklid för miljö".
                  Vi måste givetvis tala om vattenparametrar - men då jag är fullkomligt värdelös på detta så tänker jag; "hmmm, lågt, mycket lågt ph-värde (i fallet med dessa tapajós - ett ph på, gärna 3-4-5) och ganska kallt vatten, runt 25°C beroende på de bifloder de lever i (Rio Tapajós).
                  Så, när jag skaffade dessa - och andra - går jag fullständigt ner mig i ett sökande efter information. Jag kan sitta timtals vid datorn och läsa avhandlingar om hur hållande av arten ifråga beskrivs.
                  Vad jag mer eller mindre alltid kommer fram till är; att jag kan omöjligt bereda de ciklider jag har köpt samma betingelser som experterna beskriver. Men, jag kan faktiskt besluta mig för att skita i reglerna och göra mitt bästa. Jag kan alltså enbart göra det som jag är kapabel att utföra på egen hand - på ett lowtech-aktigt sätt.
                  Jag såg att de D.m. sp. R-T. jag Köpte för sin trevnad ville ha massor av blad på bottnen - därför att de tydligen letar föda genom att flytta runt blad och nappa åt sig smådjur där bladet legat.
                  Sagt och gjort - jag gav dom blad att böka under.
                  Det fanns ju såklart inga djur under bladen i mitt kar - så jag kläckte artemia och fångade vilda hjuldjur i dammar och adderade i vattnet - för att simulera deras sätt att samla föda.
                  Hanen bryr sig inte om lek! OK, han behöver inte ett harem - men han behöver ett område där det finns fler honor! Jag köper tre honor!
                  Honan triggas (enligt avhandlingar på nätet) på att det finns fler honor i området - OK, det behövs fler honor i karet...

                  Det är så här jag håller på... Om det är sunt eller ej vet jag inte - men det tycks som om det funkar hyfsat iallafall...
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 June 2011, 00:24.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Dra i ett näve alkottar och ekblad så kommer snart pH:t att vara där du vill ha det.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Dra i ett näve alkottar och ekblad så kommer snart pH:t att vara där du vill ha det.
                      Javisstl, halva karet är fullt med löv nu - alkottar skall jag snoka reda på!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Sög till om du inte hittar så kan jag ta med en bärkasse full när vi ses nästa gång.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Sög till om du inte hittar så kan jag ta med en bärkasse full när vi ses nästa gång.
                          Dig kan man alltid lita på!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ahh, skönt! Låt oss vara lite seriösa en stund!
                            Om jag skall vara riktigt ärlig tror jag inte det har så mycket med "pinnarna" att göra - utan mer; "vad kräver just exakt den här typen av ciklid för miljö".
                            Vi måste givetvis tala om vattenparametrar - men då jag är fullkomligt värdelös på detta så tänker jag; "hmmm, lågt, mycket lågt ph-värde (i fallet med dessa tapajós - ett ph på, gärna 3-4-5) och ganska kallt vatten, runt 25°C beroende på de bifloder de lever i (Rio Tapajós).
                            Så, när jag skaffade dessa - och andra - går jag fullständigt ner mig i ett sökande efter information. Jag kan sitta timtals vid datorn och läsa avhandlingar om hur hållande av arten ifråga beskrivs.
                            Vad jag mer eller mindre alltid kommer fram till är; att jag kan omöjligt bereda de ciklider jag har köpt samma betingelser som experterna beskriver. Men, jag kan faktiskt besluta mig för att skita i reglerna och göra mitt bästa. Jag kan alltså enbart göra det som jag är kapabel att utföra på egen hand - på ett lowtech-aktigt sätt.
                            Jag såg att de D.m. sp. R-T. jag Köpte för sin trevnad ville ha massor av blad på bottnen - därför att de tydligen letar föda genom att flytta runt blad och nappa åt sig smådjur där bladet legat.
                            Sagt och gjort - jag gav dom blad att böka under.
                            Det fanns ju såklart inga djur under bladen i mitt kar - så jag kläckte artemia och fångade vilda hjuldjur i dammar och adderade i vattnet - för att simulera deras sätt att samla föda.
                            Hanen bryr sig inte om lek! OK, han behöver inte ett harem - men han behöver ett område där det finns fler honor! Jag köper tre honor!
                            Honan triggas (enligt avhandlingar på nätet) på att det finns fler honor i området - OK, det behövs fler honor i karet...

                            Det är så här jag håller på... Om det är sunt eller ej vet jag inte - men det tycks som om det funkar hyfsat iallafall...
                            Helt rätt, du gör som varje seriös akvarist gör, söker kunskap på nätet. Då inräknas inte twitter på Zoopet

                            Men det har du alltid gjort, med den äran! Men sen du flyttade in dina kar i stugan så har det exploderat i alla kar där du har grenar från trädgården. Jag ger mig inte, jag tror att miljön är mycket viktig, men kemin sätter pricken över I. Vilka träd var det du var och klippte i i vintras?
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              När jag nu håller på och YT bombar Karro med en massa nostalgi så är det väl inte mer än rätt att du också får en liten film att titta på

                              Ha tålamod, det blir lite bumpabumpa en bit in i filmen

                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Helt rätt, du gör som varje seriös akvarist gör, söker kunskap på nätet. Då inräknas inte twitter på Zoopet

                                Men det har du alltid gjort, med den äran! Men sen du flyttade in dina kar i stugan så har det exploderat i alla kar där du har grenar från trädgården. Jag ger mig inte, jag tror att miljön är mycket viktig, men kemin sätter pricken över I. Vilka träd var det du var och klippte i i vintras?
                                Haha! Ja, det är gôtt Maths! För det första - vad är twitter? Är det en sån där snabb idoitgrej där man skriver vad man gör just nu - typ; jag käkade en macka nu - och så får man svar på det?

                                Ja, jävlar, hela grejen kanske har med de hasselgrenar jag resolut - utan kokning, avsköljning eller annan preparation tryckt ner i karen..?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...