Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av karrokaja
    ja det var nåt om vita fjärilar

    Aha... men det var nåt annat över filmen, kan inte sätta fingret på vad... men nåt reagerade jag på.
    Jaja, kanske för att jag ser världen med diskusägarinna-ögon?
    Åh, va kul att du ska bli ägare till dom vita fina, grattis. Hur stora är dom?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av gullefjun
      Åh, va kul att du ska bli ägare till dom vita fina, grattis. Hur stora är dom?
      //Inger
      Det här paret har en ganska tilltalande storlek, runt 12 cm från "topp till tå", inkl. fenorna - alltså inte jättegrisar som de blå Stendkerdiskusarna. Det går inte att föreställa sig hur dessa White Butterfly ser ut i verkligheten - bilder och filmer gör dom inte rättvisa. De är alltså helt pärlemorvita men har ändå ett ett fint mönster i ansiktet som går i orange och ögonen är djupt och klart lysande röda runt pupillerna. Riktiga praktdiscusar detta!
      När de blir upphetsade kommer av naturliga skäl en viss sotning i form av små svarta pigmentprickar fram på kropparna - detta tycker inte jag är missprydande utan visar snarare att de menar allvar när de stilar sig för varandra och leker.
      Jag har tyvärr lite för mycklet discus för tillfället - och detta paret är intensivt lekvilligt. Jag tycker att de kan få gå i ett stort fint kar nu istället, och jag har inget sådant kar ledigt. Karro har liksom "önskat" sig discus av denna varianten - och då tycker jag att det är dags för dom att flytta till Stockholmstrakten för ett fortsatt trevligt liv!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Det är väl ok att dessa skönheter skalll flytta men......till en stockholmare....

        Skämt åtsido, de kommer säkert att trivas och må väl i hennes fina kar
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Guineorna la en kaka idag, frsimmande yngel på båda RT-paren, frisimmande yngel på de blå Solid Turkos-paret.
          Här lite blandat RT- och ST-yngel;

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Så du har satt ihop paret igen, och det gick tydligen bra?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ansjo
              Så du har satt ihop paret igen, och det gick tydligen bra?
              Japp!

              Här är lite Kardinalräkor;

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                Hej på er, trodde ni jag hade gått under jorden, kanske dött? Nehe då, jag är bara inte riktigt igång, har precis börjat vänja mig vid att jobba sena kvällar, blir liksom inte så mkt tid med familjen så har fått omprioritera ett tag, har ett antal trådar att läsa ifatt b.la. denna, men I'll be back soon, be so sure

                Ha en trevlig helg på er

                Nicke
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Härligt att se ynglen växa!

                  Men uppdateringarna är lite glesa numera?

                  Ska väl inte klaga, är inte så frekvent jag heller. Men jag har ju inte så mycket att berätta om som du har
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Japp!

                    Här är lite Kardinalräkor;

                    http://www.youtube.com/watch?v=RgsRlqq6EWA
                    Retsticka!

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Härligt att se ynglen växa!

                    Men uppdateringarna är lite glesa numera?

                    Ska väl inte klaga, är inte så frekvent jag heller. Men jag har ju inte så mycket att berätta om som du har
                    Det är samma här, en liten downperiod på Zoopet nu känner jag då det kommer en hel del lågvattenmärken.
                    Men så har det varit på den lite ljusare årstiden sedan jag började här, och det lär nog fortsätta...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av ansjo

                      Det är samma här, en liten downperiod på Zoopet nu känner jag då det kommer en hel del lågvattenmärken.
                      Men så har det varit på den lite ljusare årstiden sedan jag började här, och det lär nog fortsätta...
                      Samma sak här, det är så mycket annat man skall göra och hinna med innan semestern, mööe jobb

                      Vi får verlkligen hoppas att zoopetaktiviteten kommer igång för alla när hösten kommer krypande
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Halloj Ape, C90, Ansjo och Pia!
                        Ja... uppdateringarna kommer glest - inte beroende på att det inte händer grejer i stugan, utan mer av den anledningen att jag inte är här på zoopet så mycket nu för tiden. Är inne korta stunder, men hittar ganska få (för min del) intressanta saker att läsa, så... man hoppar liksom vidare.

                        Imorgon söndag kommer förhoppningsvis Karrokajan och hälsar på och tar då med sig det vanvettigt vackra White Butterfly-lekparet hem. Det blir fint för dessa att sträcka ut i 900-liter. Senare i veckan skall även några RT-discusar få flytta hem till Freddan.
                        Jag håller på att sortera ut lite discus just nu, för att friställa några kar till andra projekt.

                        I 540-karet får de två RT-lekparen gå, och de blå paret skall givetvis vara kvar. De blå har frisimmande nya yngel nu - jag har fört över att antal från den förra leken till RT-yngelkaret - Ett av RT-paren har också frisimmade och det andra paret fläktar rom (fan, de här discusarna är värre än guppys...).
                        Thomasi-guineorna har kvar sin romkaka - får se om de kan få fram en liten svärm denna gången, de har bara haft frisimmare en gång innan.
                        Jag är mer eller mindre toppsäker på att adoketorna har lekt också - men de håller sig så långt inne bland "pinnarna" att jag inte kan se någon rom - honan står dock vid ett speciellt ställe, med typiskt fläktande rörelser. Och... Kardinalerna blir bara fler...
                        Jahapp - där var lite uppdateringar. Det blir mer av den varan längre fram - då nya planer i en del av burkarna skall realiseras!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Om inte så blir det när vi åker till Tyskland och mässan! Då jäklar kommer det att bli en massa lallande i trådarna!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            hmm, man kanske skulle ha ett kar redo för några nya fina ciklider vid den tiden
                            Senast redigerad av PiaJo; 28 May 2011, 13:26.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Om inte så blir det när vi åker till Tyskland och mässan! Då jäklar kommer det att bli en massa lallande i trådarna!
                              Ja, det kan du skriva upp! Då hämtar vi hem lite nytt skönt skit!

                              Jag vill bara tillägga att det här med att jag (och kanske några till) inte är så aktiva här på zoopet längre, inte beror på några sura miner - tvärtom - utan mer att det blir nya medlemmar här som givetvis tar zoopet till nya, andra och spännande nivåer, så som jag inbillar mig att jag och andra gjorde när vi började för flera år sedan. Det är så det skall vara, och det är jättebra!
                              Jag har ju gaggat om cikliders beteende, yngelvård och hur man med enkla medel kan få de flesta ciklidarter att trivas och känna sig hemma i karen, inredning och lite annat stuff, i så många trådar nu att jag liksom inte orkar upprepa mig mer, det blir bara tråkigt (och ofta väldigt långt) för alla!
                              Zoopet får nya medlemmar, och utvecklas hela tiden - mitt gubbtjôt blir bara gammaldags och trist, helt förståeligt!
                              Min lilla stugtråd kommer jag dock att vårda ömt - här kan man dra in lite sköna grejer framledes!

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                mitt gubbtjôt blir bara gammaldags och trist, helt förståeligt!
                                Nja det är allt lite falsk blygsamhet tycker jag och många med mig - det är jag övertygad om.
                                Än så länge har du inte trätt in i 3G-stadiet

                                3G = gnällig gammal gubbe
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...