Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av gullefjun
    Vilken jättebra idé!! Spinn vidare på den tycker i alla fall jag.
    Jag personligen vet exakt hur jag vill ha det när jag ska till att inreda, i alla fall i min skalle. Man har kollat på bilder och filmer och fått en massa aha-upplevelser.
    Men sen när jag har kommit till inredningen, så får jag inte till det alls såsom det såg ut i min huvud .
    Sen är man där och böka och ändrar hela tiden, man stör fiskar och växter, men blir ändå aldrig nöjd.

    Har just hämtat en 225-liters möbelkar, som jag köpt av en bekant till ett så bra pris att det bara inte gick att motstå.
    Fiskbeståndet är lite osäkert, men jag tror det lutar åt någon dvärgciklidsart. Sen vet jag inte.
    Så nu skulle jag behöva en sån tråd som du pratar om, så man kunde ha en film att kika på och bara inreda därefter. Har äntligen fått tag på trollhassel i en blombutik, så jag får väl slänga i den och inreda därefter.//Inger
    Ja, om ingen liksom startar en sådan tråd, så gör jag det gärna, men då får det bli när nästa kar skall sättas igång - så att man kan visa tydliga exempel från start.
    Nåväl, idén finns och det är bara att köra igång - jag, eller någon som ligger i startgroparna eller har bra material färdigt!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av ansjo
      Eller tvärtom?
      Ja, idéerna snurrar runt rätt gôtt i skallen nu!

      Kommentar

      • 127bubbel
        • March 2007
        • 1133

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Det tycker jag också... tur att vi bor i samma stad!

        Jepp, det är en himla tur det, hehe.

        MVH/Freddan

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          Mats, du har inte funderat på Viktoriaciklider eller runtliggande vattendrag? Om du nu får plats med fler kar.
          Såg ett gäng Latifasciata i Stockholm och vilka färger de kunde visa upp!
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            En vecka utan Zoopet så finns det tre sidor att läsa här

            Mycket spännande funderingar om inrednings bok/trådar, jag läser mellan raderna att vi inte pratar det vanliga köret med "gröna floder" och andra skulpterade varianter utan "riktiga" inredningar.

            Saknar aktuell uppdatering av yngel statusen
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Aktuell uppdatering kommer, Maths! Men, jag kan säga att det ser finfint ut - sicka härliga smågrisar!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Mats, du har inte funderat på Viktoriaciklider eller runtliggande vattendrag? Om du nu får plats med fler kar.
                Såg ett gäng Latifasciata i Stockholm och vilka färger de kunde visa upp!
                Nja... jag får kolla upp de där Viktoriacikliderna lite bättre - är ytterst dålig, eller rättare sagt, okunnig på dessa! Saknar några rejäla trådar kring dessa ciklider, där man verkligen får se vad det handlar om!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ja, här händer det inte så mycket. Bra det! 20°C i luften, då kan man öppna dörren till stugan på vid gavel, ta fram ett par öl och byta vatten i burkarna. Medans vattenbytet pågick passade RT-discusarna (par nr. 1.) att lägga en kaka på sitt vanliga ställe, i hörnet vid frontrutan - några ägg hamnade på frontglaset, så det var ju läge att ta ett par bilder.
                  Det blå paret har fått vila sig några dagar och jag satte i konen igår fredag - så gick det som det gick...

                  Vill ni ha massor av lekar och intressant yngelvård - skaffa discus!

                  Ha en riktig toppenlördag nu, Alla!

                  Edit; jag skrev fel dag - men som tur var har ingen kollat tråden på ett par timmar, så nu är det ändrat och ingen fara skedd!
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 May 2011, 20:53.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ja... nu när det inte är så många inne på forumet kan jag lite obemärkt sätta in några bilder på tisdagskvällens begivenheter.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Trevligt, är det första paret av diskusarna som har sprattel?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Trevligt, är det första paret av diskusarna som har sprattel?
                        Japp! So here we go again...
                        Ynglen från föra kullen + ett från de blå, i yngelkaret, käkar nykläckt artemia samt frysta nauplier så magarna står i zenith! Där ett litet antal, runt 15 stycken exemplar som kan bli något. Vissa av dom växer lite snabbare än de andra, och ett par stycken ser lite mindre bra ut - lite taniga sådär. Jag får ha koll på dom som ser lite taskiga ut och kanske ta bort dom tidigt. Dom andra får växa på sig.

                        Ja, jag fortsätter lite sakta och vackert att dokumentera här i tråden. Just nu händer det väl inte så mycket - det puttrar på liksom... så jag återkommer när det blir lite goa bilder och filmer!

                        Ha det gôtt så länge!

                        Kommentar

                        • Nasso
                          • November 2010
                          • 719

                          Jag har precis läst klart din tråd om ditt 960L tanganyika-kar. Jag orkar inte ge mig på en sån tråd till, så jag frågar istället

                          Hade du inte lite tanganyika ciklider i ett hörn i stugan? Jag har för mig att jag såg det för ett tag sedan. Altolamprologus? Var länge sedan vi såg några bilder på dem!
                          /Emil Andersson
                          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Nasso
                            Jag har precis läst klart din tråd om ditt 960L tanganyika-kar. Jag orkar inte ge mig på en sån tråd till, så jag frågar istället
                            Hade du inte lite tanganyika ciklider i ett hörn i stugan? Jag har för mig att jag såg det för ett tag sedan. Altolamprologus? Var länge sedan vi såg några bilder på dem!
                            Haha! Jag förstår att när trådarna blir så här långa - med bilder och filmer, så tar det emot att liksom kolla igenom hela skiten!
                            Nej, T-ciklider har det inte varit i stugan faktiskt - du kanske tänker på "Tanganyika i 600-liter"-tråden?
                            Men det skall dock bli lite T-ciklider längre fram, är vrålsugen på det igen!

                            Kommentar

                            • Nasso
                              • November 2010
                              • 719

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Haha! Jag förstår att när trådarna blir så här långa - med bilder och filmer, så tar det emot att liksom kolla igenom hela skiten!
                              Nej, T-ciklider har det inte varit i stugan faktiskt - du kanske tänker på "Tanganyika i 600-liter"-tråden?
                              Men det skall dock bli lite T-ciklider längre fram, är vrålsugen på det igen!
                              Jag bläddrade 10 sidor tillbaka och letade tanganyika, men hittade inget.. 600L-tråden var det dock jag tänkte på! Den var inte så lång så det får bli kvällsläsning ikväll

                              Har du plats för fler kar i stugan? Finns det några konkreta ideér ännu eller är det väldigt långt fram?
                              /Emil Andersson
                              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Nasso
                                Jag bläddrade 10 sidor tillbaka och letade tanganyika, men hittade inget.. 600L-tråden var det dock jag tänkte på! Den var inte så lång så det får bli kvällsläsning ikväll
                                Har du plats för fler kar i stugan? Finns det några konkreta ideér ännu eller är det väldigt långt fram?
                                Jodå, det finns plats för fler kar, men jag måste stacka dom på höjden i ställningar - det börjar dock bli ganska trångt nu.
                                Jag hade planer på lite snäckskalslekare i ett kar, men där går en massa discusyngel nu - som jag i ärlighetens namn inte planerat för. Fler yngel blir det tydligen också - kolla bilder och filmer nedan. Idag la väl RT-par nr. 2 en kaka också... Men detta par har en sådan utsatt plats i karet att deras yngel ofta stryker med.

                                I den nya ställningen planerar jag ett lågt och djupt kar, liknande det som Ansjo skaffade för sina växter och räkor - där jag tänkte lite Tanganyika sand-sillar kunde få gå alternativt snäckskalslekare - funderar på stappersi.

                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...