Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av tommy_g
    Ja hehe, du får trycka en bok!
    Ja, det skulle på ett sätt vara ganska kul - en trycksak på denna tråden och ett par andra trådar som blivit rena "monster", men som fallit i glömska nu...

    Kommentar

    • tommy_g
      • February 2010
      • 473

      Jag jobbar som grafiker, har alltid drömt om att få formge en akvariebok.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av tommy_g
        Jag jobbar som grafiker, har alltid drömt om att få formge en akvariebok.
        Aha, då är vi inne på lite liknande "linjer" intressemässigt. Jag är musiker och är dessutom väldigt intresserad av konst/grafik, formgivning etc.
        Om man nu bara spånar lite, så skulle en akvariebok om inredning vara intressant tror jag. Man skulle kunna visa på otaliga exempel, t.ex. hur man planerar och bygger upp inredningar, hur man kan skapa miljöer som ser naturliga ut trots att de är uttänkta i förväg, skapa djupkänsla o.s.v.
        Vi har ju i flera trådar snackat om så kallad "kaosinredning" och hur man på ett kontrollerat sätt inreder genom att bara låta inredningen "hamna där den hamnar". Det finns ju flera helt fantastiska böcker om nanokar och hur man kan inreda och ställa iordning dessa - det vore, som sagt, kul att genom maffiga bilder visa på hur man med enkla medel kan "trolla" i sina kar!

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          Om ni skriver en sån bok så köper jag den direkt! Låter mycket intressant.
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Nasso
            Om ni skriver en sån bok så köper jag den direkt! Låter mycket intressant.
            Ja, ju mer man tänker på det, blir det allt mer intressant. Jag har kompisar som gör trycksaker - almanackor o.dyl. - och jag vet vilket oerhört arbete det är med detta. Men, om man hade ett ställe där man kunde labba med ett antal kar (inte stugan nu alltså), rigga upp olika storlekar på karen och inreda dessa fulllt ut, samt ta ordentliga bilder på det hela o.s.v. så kunde ju åtminstone ett underlag till någon form av bok, eller häfte, kunna sammanställas, för att sedan låta professionellt folk arbeta med den vidare processen - till färdig trycksak.
            Jag arbetar även på en gitarrtidning redaktionellt och vet vilket arbete som ligger bakom en färdig produkt - så en akvariebok, om t.ex. inredning, är inget man bara rafsar ihop, men det är en lockande tanke - verkligen!

            Kommentar

            • tommy_g
              • February 2010
              • 473

              Jag var grafisk designer för Red Hot Rock magazine, har även gjort en hel del större trycksaker som kataloger m.m. Det svåra är ju som alltid att finansiera det. Men jag tror inte ens man behöver rigga upp kar själv, det är ju en jäkla process. Folk har så fina kameror idag och varenda tjomme har photoshop. Man kan ju helt enkelt "välja ut" folk med snygga burkar och låta de vara med med sina tips och idéer och med deras akvarier i fokus. Materialet finns ju där ute - folk med seriöst intresse för akvarier. Även om de själva inte alltid har förmågan att fota för tryck så kan man väl alltid åka runt i Sverige och plåta? Kolla bara här på Zoopet och andra forum, folk har ju fantastiska burkar, vore kul att samla dem i en bok som i grunden skulle kunna handla om ren inspiration. En folkets bok. :-)

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av tommy_g
                Jag var grafisk designer för Red Hot Rock magazine, har även gjort en hel del större trycksaker som kataloger m.m. Det svåra är ju som alltid att finansiera det. Men jag tror inte ens man behöver rigga upp kar själv, det är ju en jäkla process. Folk har så fina kameror idag och varenda tjomme har photoshop. Man kan ju helt enkelt "välja ut" folk med snygga burkar och låta de vara med med sina tips och idéer och med deras akvarier i fokus. Materialet finns ju där ute - folk med seriöst intresse för akvarier. Även om de själva inte alltid har förmågan att fota för tryck så kan man väl alltid åka runt i Sverige och plåta? Kolla bara här på Zoopet och andra forum, folk har ju fantastiska burkar, vore kul att samla dem i en bok som i grunden skulle kunna handla om ren inspiration. En folkets bok. :-)
                Visst, du har ju helt rätt i detta - och det är verkligen en lysande idé! Det gäller främst att (som vanligt) ta tag i det.

                En sak som jag har funderat på är att en gång för alla starta en inredningstråd här på forumet, där man kan lägga upp bildexempel på alla de otaliga varianter av inredningar som vi ofta diskuterar om. Alltså inte en tråd som "hur ser ditt akvarium ut" - som ju är en jättetrevlig tråd i sig - utan en tråd där man med bilder visar hur olika biotoper, olika miljöer för olika sammanhang kan byggas upp. Där man med enkla grepp kan visa hur man undviker "fällor" i sin inredning som ofta resulterar i att det ser och känns "platt" och trist ut.
                Det uppstår ju ofta frågor om t.ex. steninredningar; "hur bygger jag bäst ett stenröse i ett Tanganyika-, Malawikar?". "Hur placerar jag rötter och växter så att det ser snyggt och naturligt ut i mitt SA-kar?" o.s.v.

                Nu vet jag inte om en sådan tråd har relevans, men det kunde ju vara käckt med en tråd där man snabbt kunde gå in och få en samlad information om hur man gör, vad man bör tänka på och dessutom en massa olika exmpel i bild- och filmform.

                Jaja, det är en idé att fundera på iallafall!
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 May 2011, 12:16.

                Kommentar

                • 127bubbel
                  • March 2007
                  • 1133

                  Här kommer en liten uppdatering från mig Mats. Diskusarna lekte igår igen 4:e leken nu, så får la se om det blir nåt denna gången. Förra gången hade dom ju larver så man kan ju hoppas på frisimmande. Det är la ca 10-15 rom som möglat utav dom 100-130 som lagts. Även Ap.Maciliensis hona nr 2 lekte igår, så dom verkar vara inne i en lekperiod för tillfället.

                  MVH/Freddan

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av 127bubbel
                    Här kommer en liten uppdatering från mig Mats. Diskusarna lekte igår igen 4:e leken nu, så får la se om det blir nåt denna gången. Förra gången hade dom ju larver så man kan ju hoppas på frisimmande. Det är la ca 10-15 rom som möglat utav dom 100-130 som lagts. Även Ap.Maciliensis hona nr 2 lekte igår, så dom verkar vara inne i en lekperiod för tillfället.
                    MVH/Freddan
                    Mycket kul att höra, Freddan! Det blir garanterat frisimmande discusar snart! Sedan är man ju rejält sugen på utveckligen av dina mac:ar - tänk om du kunde få upp några exemplar där...!

                    Kommentar

                    • 127bubbel
                      • March 2007
                      • 1133

                      Ja, det finns kar ledigt för att dra upp yngel i, jag har faktiskt gått i tankarna på att dra upp lite Maciliensisar eftersom jag tycker dom är grymt snygga.

                      MVH/Freddan

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av 127bubbel
                        Ja, det finns kar ledigt för att dra upp yngel i, jag har faktiskt gått i tankarna på att dra upp lite Maciliensisar eftersom jag tycker dom är grymt snygga.
                        MVH/Freddan
                        Det tycker jag också... tur att vi bor i samma stad!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Visst, du har ju helt rätt i detta - och det är verkligen en lysande idé! Det gäller främst att (som vanligt) ta tag i det.

                          En sak som jag har funderat på är att en gång för alla starta en inredningstråd här på forumet, där man kan lägga upp bildexempel på alla de otaliga varianter av inredningar som vi ofta diskuterar om. Alltså inte en tråd som "hur ser ditt akvarium ut" - som ju är en jättetrevlig tråd i sig - utan en tråd där man med bilder visar hur olika biotoper, olika miljöer för olika sammanhang kan byggas upp. Där man med enkla grepp kan visa hur man undviker "fällor" i sin inredning som ofta resulterar i att det ser och känns "platt" och trist ut.
                          Det uppstår ju ofta frågor om t.ex. steninredningar; "hur bygger jag bäst ett stenröse i ett Tanganyika-, Malawikar?". "Hur placerar jag rötter och växter så att det ser snyggt och naturligt ut i mitt SA-kar?" o.s.v.

                          Nu vet jag inte om en sådan tråd har relevans, men det kunde ju vara käckt med en tråd där man snabbt kunde gå in och få en samlad information om hur man gör, vad man bör tänka på och dessutom en massa olika exmpel i bild- och filmform.

                          Jaja, det är en idé att fundera på iallafall!
                          Vilken jättebra idé!! Spinn vidare på den tycker i alla fall jag.
                          Jag personligen vet exakt hur jag vill ha det när jag ska till att inreda, i alla fall i min skalle. Man har kollat på bilder och filmer och fått en massa aha-upplevelser.
                          Men sen när jag har kommit till inredningen, så får jag inte till det alls såsom det såg ut i min huvud .
                          Sen är man där och böka och ändrar hela tiden, man stör fiskar och växter, men blir ändå aldrig nöjd.

                          Har just hämtat en 225-liters möbelkar, som jag köpt av en bekant till ett så bra pris att det bara inte gick att motstå.
                          Fiskbeståndet är lite osäkert, men jag tror det lutar åt någon dvärgciklidsart. Sen vet jag inte.
                          Så nu skulle jag behöva en sån tråd som du pratar om, så man kunde ha en film att kika på och bara inreda därefter. Har äntligen fått tag på trollhassel i en blombutik, så jag får väl slänga i den och inreda därefter.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Det med en inredningsbok är ingen dum idé, och läser Kjell tråden snart så vet vi vad näst-nästa BTN-bok kommer att handla om!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Det med en inredningsbok är ingen dum idé, och läser Kjell tråden snart så vet vi vad näst-nästa BTN-bok kommer att handla om!
                              Skulle en sådan bok bli till så kanske man skulle kunna bidra med några exempel...?

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Eller tvärtom?
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...