Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ursprungligen postat av VisualDarkness
    Är det bara jag som har "problemet" att de sjunker för dåligt och därmed flyter på ytan? Mina mindre ciklidyngel får då inte tag på mycket mat gentemot deras större syskon. Jag har provat blötläggning, pipett (kladdar ner insidan av denna också) och omröring vid ytan men inget ger tillräckligt resultat.
    Den sorten jag har sjunker nästan för fort, så det beror kanske på "tillverkare"? Annars är det bra att blötlägga dem lite så de inte sväller i ynglens mage, en viss risk av det kan annars finnas...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Skalad artemia (jag har samma som Ansjo) sjunker fint om man håller en nypa under vattenytan en liten stund. Jag kan inte påstå att discusynglen käkar dessa med direkt stor iver dock...
      Däremot frysta artemia-nauplier gick ner som smort, en rejäl ätarfest!
      Jag hittade inte mina gamla artemiakläckningsskålar (i alla lådor efter flytten) så jag köpte nya artemiaägg igår - och en jädra slick kläckningsbytta - en rund, sluten historia som man bara fyller lite saltblandat vatten i och sedan doserar artemiaägg. Ett litet intrikat "väggsystem" (som lämnar äggskalen kvar) får de kläckta nauplierna att dra sig mot en öppning i mitten där ljus sipprar in, rakt över en liten håv som går att lyfta ur. Äggskalen hamnar alltså kvar i byttan - riktigt käckt!
      Det var en lång beskrivning (som vanligt) av en mycket enkel grej - kanske skall jag ta ett par bilder på den..?

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ja, tack!

        Ser gärna en bild så jag vet vad jag skall leta efter. Vart köpte du den och vad kostade den?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Ja, tack!

          Ser gärna en bild så jag vet vad jag skall leta efter. Vart köpte du den och vad kostade den?
          Det blir kläckning imorgon eftermiddag, så jag skall då skölja ur den och starta en ny sats - jag tar lite bilder då och sätter in!
          Jag köpte den på min nya närbutik Herkules här i Gbg, jag bor bara en liten bit därifrån, så av naturliga skäl lägger jag alla mina inköp där, skitsamma... Kläckarn är av märket "Hobby" och kändes onödigt dyr - tror den låg på typ 200:- (köpte en massa andra grejer också så det exakta priset är jag osäker på). Trots att den var dyr så tog jag ändå tillfället i akt att skaffa en dödsenkel grej att kläcka artemia med - jag har ju använt "omgjorda glassbyttor" tidigare, och det funkar hur bra som helst också, men denna kändes liksom ganska skön att ha.
          Jag skall ta en serie bilder på när jag laddar en sats nästa gång!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ah, jag handlar en del på Herkules jag med, skall dit på lördag

            Är det en sån här: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=279&page=1
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Ah, jag handlar en del på Herkules jag med, skall dit på lördag
              Är det en sån här: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=279&page=1
              Just precis den är det! Då skiter jag i att ta bilder!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                F´låt du får gärna ta bilder om du vill
                Blev så glad att det fanns ett mindre kladdfritt sätt att kläcka artemian...


                Ta gärna en bild isåfall så man ser hur stor den är, det står inga mått på den sidan.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  F´låt du får gärna ta bilder om du vill
                  Blev så glad att det fanns ett mindre kladdfritt sätt att kläcka artemian...
                  Ta gärna en bild isåfall så man ser hur stor den är, det står inga mått på den sidan.
                  Åh, det var inte så jag menade - jag tar gärna lite bilder, ingen fara! Visst, det var av den anledningen jag köpte den också, för att liksom slippa slabba - bara att lyfta på locket, skölja av och sätta en ny sats - känns liksom enkelt och bekvämt på nån vänster. Den är ungefär 20 cm i diameter, alltså inte speciellt stor!

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    En sån kläckare har jag också, dock tycker jag inte om den. Tycker den kläcker dåligt och ffa så har jag problem med att silen ligger lite högt så nauplisarna hittar inte in till silen så det slutar med att jag pippetterar upp dem ändå. Så jag har lagt den åt sidan och kör med glassburkar istället. Dock är det en smaksak, hoppas du blir nöjd med din!
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Moving Waves
                      En sån kläckare har jag också, dock tycker jag inte om den. Tycker den kläcker dåligt och ffa så har jag problem med att silen ligger lite högt så nauplisarna hittar inte in till silen så det slutar med att jag pippetterar upp dem ändå. Så jag har lagt den åt sidan och kör med glassburkar istället. Dock är det en smaksak, hoppas du blir nöjd med din!
                      OK, då vet jag vilka bekymmer som kan uppstå. Nu är den igång för första gången, så det skall bli spännande att kolla resultatet. Just den där lilla håven i "ljushålet" kan jag tänka mig har en något grund "vattenöppning" - så det kanske blir att man får "suga ur" nauplierna manuellt. Jag återkommer om resultatet!

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Åh, det var inte så jag menade - jag tar gärna lite bilder, ingen fara! Visst, det var av den anledningen jag köpte den också, för att liksom slippa slabba - bara att lyfta på locket, skölja av och sätta en ny sats - känns liksom enkelt och bekvämt på nån vänster. Den är ungefär 20 cm i diameter, alltså inte speciellt stor!
                        bara rätt mkt OT men asså... det där kan misstolkas (fst kanske bara om man heter karro)
                        Satser hit och dit. grova diametermått osv.... hmm ingen vill ju torka sats slabb
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av karrokaja
                          bara rätt mkt OT men asså... det där kan misstolkas (fst kanske bara om man heter karro)
                          Satser hit och dit. grova diametermått osv.... hmm ingen vill ju torka sats slabb
                          Haha! Jaaa... nu när man läser det med karrokajans ögon, så blir det hela glasklart - eller får en helt annan slutsats, kanske?

                          Kommentar

                          • tommy_g
                            • February 2010
                            • 473

                            Ser riktigt fint ut. Har du några bilder på hur stugan ser ut med alla karen o så? Hur många kar har du?

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av tommy_g
                              Ser riktigt fint ut. Har du några bilder på hur stugan ser ut med alla karen o så? Hur många kar har du?
                              Åh, tråden börjar bli lång - och det är så måååååånga bilder och filmer, på så många grejer... Men, på sidan 97, inlägg 1926 kan man se litegran hur det ser ut, eller rättare sagt hur det såg ut för ett tag sedan. Det är 8 kar igång just nu - och det skall upp en ny ställning, för det är fler kar som står på tur.
                              Jag skall se om jag inte kan ta lite bra bilder på alla karen och lägga upp i tur och ordning, så man får en liten överblick - men kolla sidan och bilderna jag nämnde, så får du ett hum - och kika gärna runt i tråden lite - finns ett par goa bilder på 70-kuben i början som jag tycker är rätt fina!
                              Men, jag fattar om man inte orkar cruiza runt i den här ganska massiva tråden - det blir lite mycket på en och samma gång!

                              Kommentar

                              • tommy_g
                                • February 2010
                                • 473

                                Ja hehe, du får trycka en bok!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...