Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av 127bubbel
    Fan vad kul Mats med diskus ungarna där. Borde väl vara en bedrift att dom såpass många klarat sig i ett sällskapsakvarium, är la inte varje dag man får uppleva något sådant.

    Nu har man själv gjort i ordning ett lekkar till diskus hemma på 112 liters, så nu skall jag sätta ner ett lekpar där e det tänkt. Vill inte flytta över mitt lekpar i sällskapskaret dit, eftersom jag kan tänka mig att det är ganska stressande för dom, så får försöka hitta ett annat par att sätta ner där.
    MVH/Freddan
    Det låter spännande, Freddan. Du får rapportera här hur det går!

    (vi hörs via PM också - om lite ditt och datt)

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Självklart kommer jag att rappotera då o då. Och som sagt vi hörs vi PM också.

      Kan la rapportera en sak redan nu. Tror att min Ap. Maciliensis har rom/larver någonstans, eftersom den ene honan har varit ilsket gul i 4 dagar nu, plus ett hon försvinner långa stunder.

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av 127bubbel
        Självklart kommer jag att rappotera då o då. Och som sagt vi hörs vi PM också.
        Kan la rapportera en sak redan nu. Tror att min Ap. Maciliensis har rom/larver någonstans, eftersom den ene honan har varit ilsket gul i 4 dagar nu, plus ett hon försvinner långa stunder.
        MVH/Freddan
        Det låter som lek där, ja! Kul som fasen. Det var ena jädra fina ex. du fick tag på - jag tittade på dom och var dödssugen på att plocka hem ett gäng!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Jahapp! Har man inte bekymmer, så skaffar man sig.
          Såg idag att det bara var ett yngel kvar hos de blå discusarna - och jag märkte direkt att honan nu var mer än lovligt leksugen och hon smånappade efter detta sista yngel. Det var bara att plocka över ynglet till det väntande karet - samtidigt passade jag på att håva upp RT-ynglen också som nu hade börjat sprida sig ganska farligt i karet - de andra discusarna drar sig nämligen inte för att käka upp dom.
          Så, nu sitter man här med en balja discusyngel också... Jaja, det får la gå.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Jag känner ju inte dig Mats personligen, tyvärr. Fast jag tror faktiskt att du kommer vårda dom ömt. Du kommer hela tiden observera deras beteende in i vuxenvärlden...eller?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              Har aldrig sett discusyngel så stora som dina, de ser lite små roliga ut . Fortsätt i samma takt .
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av gullefjun
                Jag känner ju inte dig Mats personligen, tyvärr. Fast jag tror faktiskt att du kommer vårda dom ömt. Du kommer hela tiden observera deras beteende in i vuxenvärlden...eller?
                //Inger
                Lita på det! När jag tar mig an något gör jag det ordentligt - och dessa skall få så god omvårdnad det bara går! Däremot så är jag sådan att jag inte ger mig själv allt för stora förhoppningar på att det skall funka, även om jag inte är negativ på något vis - håller mer en fatalistisk inställning till det hela.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av macke_fisk
                  Har aldrig sett discusyngel så stora som dina, de ser lite små roliga ut . Fortsätt i samma takt .
                  Ja, dom ser rätt så kul ut - som små grisar. Jag skall försöka fortsätta i samma takt med de här små!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Då blir det att kläcka artemia hädanefter?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Då blir det att kläcka artemia hädanefter?
                      Ja, och jag kom på att jag inte hittar mitt artemia-stuff. Får åka till shopen idag för att fixa detta. De käkar riktigt finmosad fryst artemia nu - men det måste bli kläckning av levande snarast.
                      De såg pigga och käcka ut nu på morgonen när jag matade dom!

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ja, och jag kom på att jag inte hittar mitt artemia-stuff. Får åka till shopen idag för att fixa detta. De käkar riktigt finmosad fryst artemia nu - men det måste bli kläckning av levande snarast.
                        De såg pigga och käcka ut nu på morgonen när jag matade dom!
                        Hej Mats

                        Jag har kört med Åleds frysta artemia nauplier när jag dragit upp diskusyngel. Brukar funka från tre veckors ålder. Skönta att slippa kläckningsslabbandet ibland!

                        //Roger
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av lofstrog
                          Hej Mats
                          Jag har kört med Åleds frysta artemia nauplier när jag dragit upp diskusyngel. Brukar funka från tre veckors ålder. Skönta att slippa kläckningsslabbandet ibland!
                          //Roger
                          Bra tips där! Jo, det är ju lite bökigt att kläcka, även om det mer eller mindre sköter sig självt. Får jag tag i fryst så köper jag det också!
                          Tack skall du ha Roger!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Förresten, hade du inte skalad artemia Mats? Dessa är inte fel om du kan få dem att ta, då de har mer näring i eftersom de inte kläckts.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Förresten, hade du inte skalad artemia Mats? Dessa är inte fel om du kan få dem att ta, då de har mer näring i eftersom de inte kläckts.

                              Nu har jag köpt frysta nauplier, vanlig okläckt artemia - och Anders, jag hittade precis påsen med skalad - så nu skall det väl vara förberett för de små rackarna!

                              Kommentar

                              • VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Förresten, hade du inte skalad artemia Mats? Dessa är inte fel om du kan få dem att ta, då de har mer näring i eftersom de inte kläckts.
                                Är det bara jag som har "problemet" att de sjunker för dåligt och därmed flyter på ytan? Mina mindre ciklidyngel får då inte tag på mycket mat gentemot deras större syskon. Jag har provat blötläggning, pipett (kladdar ner insidan av denna också) och omröring vid ytan men inget ger tillräckligt resultat.
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                                Kommentar

                                Arbetssätt...