Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    jag som inte kan nåt om diskusar måste fråga är de så "gråa" när de har yngel? Är det "maten" yngeln knaprar av?

    förlåt mina dumma frågor men just nu orkar jag inte söka i forumet.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      så som jag har förstått det så blir föräldrarna gråmörka för att ynglena ska hitta dom....
      Skilja ut dom från andra vuxna diskusar... men det kanske har nåt med det där "maten" att göra
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Japp, det är riktigt! Föräldrarna mörknar betydligt vid yngelvård och de får liksom ett sekret som ynglen äter av.
        Nu är det bara 8 stycken kvar av de blå ynglen - några har dött av någon anledning... men det gör inget, nu får de snart sätta igång igen. Hyfsat många yngel kvar hos "det första" RT-paret, där kanske det banne mej kan bli några överlevare. "Det andra paret" blir nog ganska snart av med sina yngel, då de har en utsatt position i karet - mitt i - och det finns många yngelsugna fiskar som väntar.
        Ansjo; de två, av de sex, RT-discusarna som liksom har blivit över i karet står mest och trycker.
        Den vita hanen åt upp äggen även denna leken - men de är på gång igen, så det fixar sig nog för dom igen snart!

        Kommentar

        • Broddan
          • February 2007
          • 536

          Hej Mats!

          Hur går det med kardinalerna?

          Hos mig har det stått rätt still sedan jag håvade upp dem som senare kom hem till dig. Nu har mina dock kommit igång igen såg i dag 6 gravida honor, riktigt skönt.

          Snygga plattfiskar på sköna filmer. Handen på hjärtat gillar du odlingsformerna eller vildformerna bäst?

          Ha det bra.
          Hälsningar

          D

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Broddan
            Hej Mats!

            Hur går det med kardinalerna?

            Hos mig har det stått rätt still sedan jag håvade upp dem som senare kom hem till dig. Nu har mina dock kommit igång igen såg i dag 6 gravida honor, riktigt skönt.

            Snygga plattfiskar på sköna filmer. Handen på hjärtat gillar du odlingsformerna eller vildformerna bäst?

            Ha det bra.

            Jo, kardinalerna går hur bra som helst. Detta är ju lite underligt - för jag är inte särskilt bra på räkor annars, har svårt att få körsbär- och chrystal att föröka sig och överleva... Men, kardinalerna håller på som tokstollar och de blir bara fler och fler. Kardinaler - eller sulawesi-räkor är den räksort jag känner att jag vill satsa på, helt klart!

            När det gäller discus tycker jag bäst om vildformerna - dessa känns mer stabila och "riktiga" på något sätt. Men, jag gillar verkligen de färgsprakande odlingsformerna också - detta är ju också lite underligt - för jag är inte alls inne på andra ciklidarter med odlade färger... och känner inte det minsta för till exempel Malawiciklidernas färgprakt...
            Av någon anledning så facinerar odlingsfärgformerna av discus mig på något sätt ändå. Men, som sagt, ett kar med helt vanlig vildform och inredning slår allt!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Jag har inte bytt vatten i 540-baljan på någon månad nu, pga att RT-paret har sina yngel, men nu är de så kaxiga att jag tror jag stör dom minimalt om jag rensar lite skit på bottnen och putsar rutorna lite. Ynglen går själva och betar, de äter lite artemia och annan skit som dom hittar - inte ens adoketorna brysr sig om dom... tuffa rackare, de här ynglen. Jag slänger in en kass bild på några av dom, och även ett par bilder på några av de blå discusarnas yngel.
              Bifogade filer

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                dom börjar ju bli runda o fina

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Hur stora behöver diskusyngel vara för att man skall kunna börja urskilja färgen på dem?
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ja, dom blir allt större, och söker sig mer och mer mot bottnen och käkar själva - fast de återvänder hela tiden till "ryggarna" ändå - jag tror att det kan vara läge att håva upp ett gäng från varje kull nu - det vore ju på något sätt kul att dra upp några stycken. Karet står klart till dom, så om ett par dagar när jag får tid så gör jag nog en liten rokad och kollar läget!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Hur stora behöver diskusyngel vara för att man skall kunna börja urskilja färgen på dem?
                      Någon centimeter eller två ungefär, tvärs över - kan jag tänka mig. Jag har aldrig haft discusyngel i den här storleken förut, så jag är osäker.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Någon centimeter eller två ungefär, tvärs över - kan jag tänka mig. Jag har aldrig haft discusyngel i den här storleken förut, så jag är osäker.
                        Då får både du och jag vänta och se hoppas att du återkommer när du börjar se färgen.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          på foto 2 skimmrar ett yngel lite i blått

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Då får både du och jag vänta och se hoppas att du återkommer när du börjar se färgen.
                            Ursprungligen postat av freddi36
                            på foto 2 skimmrar ett yngel lite i blått

                            Japp, jag återkommer (hela tiden), överlever ynglen så skall jag dokumentera löpande!
                            Färgerna syns bra där - blixtfoto!

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              Är det bara jag eller ser ynglen nästan ut som bilbukar?
                              Vi får byta ett par yngel om vi båda får för många av "våra" arter.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              • 127bubbel
                                • March 2007
                                • 1133

                                Fan vad kul Mats med diskus ungarna där. Borde väl vara en bedrift att dom såpass många klarat sig i ett sällskapsakvarium, är la inte varje dag man får uppleva något sådant.

                                Nu har man själv gjort i ordning ett lekkar till diskus hemma på 112 liters, så nu skall jag sätta ner ett lekpar där e det tänkt. Vill inte flytta över mitt lekpar i sällskapskaret dit, eftersom jag kan tänka mig att det är ganska stressande för dom, så får försöka hitta ett annat par att sätta ner där.

                                MVH/Freddan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...