Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av karrokaja
    Vilka duktiga föräldrar!!!

    Hur många gånger har RT-paret lekt max??
    Jag tror det är andra eller möjligtvis tredje leken - men dom har lekt flera gånger innan när de gick hos Anders, så de har vanan inne!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      Aha... trodde detta var deras typ 3:e gång - all time, och då hade dom varit grymt bra på att dra upp yngel..
      Men nu har dom ju övat lite hos anders också, men det är ändå rätt imponerande hur duktiga dom är...

      Det där som anders skrev, (och du tänkte) att låt några yngel gå hos fet-paret... funkar det?
      Asså kommer dom bli "accepterade"??
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av karrokaja
        Aha... trodde detta var deras typ 3:e gång - all time, och då hade dom varit grymt bra på att dra upp yngel..
        Men nu har dom ju övat lite hos anders också, men det är ändå rätt imponerande hur duktiga dom är...

        Det där som anders skrev, (och du tänkte) att låt några yngel gå hos fet-paret... funkar det?
        Asså kommer dom bli "accepterade"??

        Helt ärligt; Jag vet inte! Det är helt otroligt att Anders föreslog detta - för precis efter att jag tagit de senaste bilderna så råkade en av de discusar i karet som inte ingår i något par liksom "sväva" in i yngelparets revir - och det blev ett jädra buller och bång - båda föräldrarna simmade ifrån sina yngel - för att försvara dom - och ett par tre stycken yngel åkte i villervallan över till det andra paret som står och vaktar "sprattlare". Ynglen hoppade direkt upp på det andra parets ryggar (givetvis på något sätt...) men blev inte långvariga där, Rosentetrorna tog dom, ganska lätt vill jag påstå. Men jag hann tänka tanken att det kanske skulle gå att släppa ner typ 10-15 yngel till de blå - som redan har rätt feta yngel nu - och då jag bara har ett kar redo för discusyngel i en möjlig förlängning... Och så kom Anders kommentar. Ja, det är knepigt att man tänker så lika ibland.
        Men, jag har inte en aning om detta funkar i praktiken - jag skall se om någon dag, om jag kan suga upp ett antal RT och försiktigt släppa ner dom hos de blå - går det så går det. Å andra sidan vill jag också kolla hur länge RT-paret kan hålla sina yngel utan inblandning från min sida. Angenäma bekymmer, eh?

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          Jag tycker du ska pröva... om inte nu så senare, dina plattisar leker ju hela tiden
          Men nu när båda har yngel som simmar och pickar så lär det funka bättre än om du skulle ge simmande yngel till föräldrar som vaktar "sprattlare"

          Sen behöver du ju inte ta alla:O
          Vet inte hur många yngel RT-paret har... men bara några liksom.

          vissa fåglar har ju ovanan att lägga sina ägg i andra fåglars bon, och dom fåglarna ser inte skillnad på sina och deras ägg... även om det främmande ägget är 5 gånger större.
          Och alla vet ju hur lika fisk och fågel är... både miljö och beteende (ironi)
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av karrokaja
            Jag tycker du ska pröva... om inte nu så senare, dina plattisar leker ju hela tiden
            Men nu när båda har yngel som simmar och pickar så lär det funka bättre än om du skulle ge simmande yngel till föräldrar som vaktar "sprattlare"

            Sen behöver du ju inte ta alla:O
            Vet inte hur många yngel RT-paret har... men bara några liksom.

            vissa fåglar har ju ovanan att lägga sina ägg i andra fåglars bon, och dom fåglarna ser inte skillnad på sina och deras ägg... även om det främmande ägget är 5 gånger större.
            Och alla vet ju hur lika fisk och fågel är... både miljö och beteende (ironi)

            Jag skall kolla hur jag gör med dom - men det var bara de två-tre ynglen som förvirrade sig bort från gruppen som åkte upp på det andra parets ryggar. Dom andra stannade tryggt kvar hos sina föräldrar - och dom går och betar gott som vanligt nu!

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              Vad roligt att det går så bra för dina discusar och yngel, men jag får snart sluta läsa denna tråden för jag blir bara mer och mer sugen på att skaffa(har inte direkt råd med några heller)men jag får väll drömma vidare ett tag till.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Om man föder upp diskus och man har ett flertal lekpar som har ungefär lika stora yngel kan det vara ett sätt att få dem att behålla ynglen. Även yngel som har svårt att hitta föräldrarna kan vara värt att testa en sådan grej, med adoptivföräldrar.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Om man föder upp diskus och man har ett flertal lekpar som har ungefär lika stora yngel kan det vara ett sätt att få dem att behålla ynglen. Även yngel som har svårt att hitta föräldrarna kan vara värt att testa en sådan grej, med adoptivföräldrar.
                  Just nu är det sådan skön balans - man bara sitter och njuter av att titta på dom...

                  Vågar jag säga att det vita paret är på gång i den nya kuben (med AZ-bakgrunden)...?
                  Så får vi se vad som händer där.
                  A. thomasi guinea-figurerna håller på också (dessa måste ju vara de mest efterfrågade cikliderna på hela forumet... not! Inte en kommentar - men det gör inget) men dom skiter jag i att dokumentera vidare här tills vidare - filmar dom i lönndom ändå!
                  Och faktum är att Kardinalräkorna ökar i antal... sedan är ju adoketorna ganska så kolsvarta just nu...
                  Så, det puttrar på rätt bra i burkarna.
                  Anders - det skall bli kul att träffas snart, så vi får gagga loss riktigt ordentligt!

                  Ha nu en redigt skön påsk, Alla - så syns vi här snart igen!
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 April 2011, 00:14.

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    Det känns som att det är dags för en uppdaterad foto-sammanställning av alla karen i ett inlägg nu.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Det känns som att det är dags för en uppdaterad foto-sammanställning av alla karen i ett inlägg nu.
                      Jaaa, varför inte? - det är 8 kar igång för tillfället!

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Jaaa, varför inte? - det är 8 kar igång för tillfället!
                        Det är svårt att få en riktig uppfattning om allt man kan se i stugan just nu när det händer så mycket. Vore härligt att få en!
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Det är svårt att få en riktig uppfattning om allt man kan se i stugan just nu när det händer så mycket. Vore härligt att få en!
                          tycker jag med
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av VisualDarkness
                            Det är svårt att få en riktig uppfattning om allt man kan se i stugan just nu när det händer så mycket. Vore härligt att få en!
                            Det är svårt att fånga på bild - men jag skall försöka göra en skön foto-översikt på karen!

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                              Ha nu en redigt skön påsk, Alla - så syns vi här snart igen!
                              Du vet Emo... Det är deras nationaldag idag... Skär-torsdag
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av karrokaja
                                Du vet Emo... Det är deras nationaldag idag... Skär-torsdag
                                Fan, jag kan inte ett skit om sådant - jag är ju född förra årtusendet... Är det såna där panda-boys & girls med jätevida brallor med sjuhundra dragkedjor som skär sig i underarmarna du menar?

                                Jag kan bara typ spela lite gura och fylla på ett akvarium med kranvatten... that's it... änna...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...