Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    Vad stora de blivit på kort tid! :o
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ni som var med i tråden då vi snackade om olika bakgrundsfärger, vet vad detta handlar om. Fan, ibland skall man helt enkelt bara gå på magkänsla. Inget "sprallande" bland ynglen - de söker sig stenhårt till föräldrarnas mörka kroppar. Tänk vad enkelt det var ändå...

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        ibland är det det enklaste som är bäst.. kul!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          TJOHOO!!!!

          Fan vad härligt max!!
          Vet inte vad jag ska säga förutom att det är HÄRLIGT!!

          pirr i magen lycka... hmm... som om det var MINA diskus men det är ju dina...glömde bort det
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            hoppas nu dessa klarar sig bra!

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Du har fått till en riktigt bra film också!
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Jag som inte kan nåt om diskus..måste få fråga varför det är skillnad på att växa upp i ett sällskapskar mot ett odlingskar? Varför får de stora ögon osv...
                Nu kommer jag med mina frågor igen... men frågar man inte så får man inget veta...

                Jag som är helt novis på diskus, undrar om en diskus som går i ett naket odlingskar blir lika långlivad som en diskus som lever i ett inrett sällskapskar? Jag menar vuxna fiskar.

                Om man ser på ett mänskligt perspektiv... så hade jag dött av tråkighet om jag bara hade ett kalt rum med en kompis att vara i men hade tyckt det var mycket roligare att leva i ett inrett hus med olika sorters kompisar och inte dött av tråkighet (allafall inte så länge det var okej kompisar..)

                Hoppas att ni förstår vad jag menar, man skall ju inte förmänskliga djur men men det kanske blir lättare att förstår vad jag menar.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Nu kommer jag med mina frågor igen... men frågar man inte så får man inget veta...

                  Jag som är helt novis på diskus, undrar om en diskus som går i ett naket odlingskar blir lika långlivad som en diskus som lever i ett inrett sällskapskar? Jag menar vuxna fiskar.

                  Om man ser på ett mänskligt perspektiv... så hade jag dött av tråkighet om jag bara hade ett kalt rum med en kompis att vara i men hade tyckt det var mycket roligare att leva i ett inrett hus med olika sorters kompisar och inte dött av tråkighet (allafall inte så länge det var okej kompisar..)

                  Hoppas att ni förstår vad jag menar, man skall ju inte förmänskliga djur men men det kanske blir lättare att förstår vad jag menar.
                  Till att börja med; Kul att ni diggar stuffet, Alla!

                  Pia - jag tror banne mig att de här "nakenkarsdiscusarna" lever längre, eller åtminstone mindre stressigt. Discusar, eller akvariefisk över huvud taget, har inte vad vi kallar för "känsla av tid", eller ens känner av något som kallas "tid" eller att något är tråkigt - de lever ut sin potential i den miljö som är bäst lämpad för dom. Därmed inte sagt att de inte har en "klocka" inom sig, eller ett högt utvecklat varseblivningssinne.
                  De här blå discusarna är uppfödda i en kub - har aldrig sett något annat - och kräver en naken kub för att trivas, helt enkelt. De vill inte ha inredda kar, och får en stressrelaterad känsla och uppträdande när man utsätter dom för inredning.
                  Vi kan inte som tredimensionella varelser projicera någon "högre mänsklig" känsla på dessa varelser, som överhuvudaget inte har vad vi kallar för närvaro-, tid-, själv- eller rumskänsla. De lever i ett ständigt: NU - innan och sedan existerar inte - därför trivs de utmärkt om de får de betingelser de behöver - det kan vi människor däremot se till att ge dom, betingelser som passar dom.
                  Akvariefiskar skiter fullständigt i oss och de "grejer" vi ställer iordning i karen - de agerar enbart på sin omgivning, de väljer själva och avgör genom instinkt om det är "bra - eller inte bra".
                  Vi kan däremot förundras och facineras över den otroligt vackra och starka drift dessa djur har, speciellt när det gäller fortplantning. Den "illusion" mäniskan lever i kan bara appliceras på just människor - vad fiskar och andra djur "tycker och tänker" kan vi inte sätta oss in i - de sinnestämningarna har dock inget med mänskliga uttryck att göra.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Jag lägger dagens bild och film i repris här - så slipper man gå tillbaka i tråden.



                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Till att börja med; Kul att ni diggar stuffet, Alla!

                      Pia - jag tror banne mig att de här "nakenkarsdiscusarna" lever längre, eller åtminstone mindre stressigt. Discusar, eller akvariefisk över huvud taget, har inte vad vi kallar för "känsla av tid", eller ens känner av något som kallas "tid" eller att något är tråkigt - de lever ut sin potential i den miljö som är bäst lämpad för dom. Därmed inte sagt att de inte har en "klocka" inom sig, eller ett högt utvecklat varseblivningssinne.
                      De här blå discusarna är uppfödda i en kub - har aldrig sett något annat - och kräver en naken kub för att trivas, helt enkelt. De vill inte ha inredda kar, och får en stressrelaterad känsla och uppträdande när man utsätter dom för inredning.
                      Vi kan inte som tredimensionella varelser projicera någon "högre mänsklig" känsla på dessa varelser, som överhuvudaget inte har vad vi kallar för närvaro-, tid-, själv- eller rumskänsla. De lever i ett ständigt: NU - innan och sedan existerar inte - därför trivs de utmärkt om de får de betingelser de behöver - det kan vi människor däremot se till att ge dom, betingelser som passar dom.
                      Akvariefiskar skiter fullständigt i oss och de "grejer" vi ställer iordning i karen - de agerar enbart på sin omgivning, de väljer själva och avgör genom instinkt om det är "bra - eller inte bra".
                      Vi kan däremot förundras och facineras över den otroligt vackra och starka drift dessa djur har, speciellt när det gäller fortplantning. Den "illusion" mäniskan lever i kan bara appliceras på just människor - vad fiskar och andra djur "tycker och tänker" kan vi inte sätta oss in i - de sinnestämningarna har dock inget med mänskliga uttryck att göra.
                      För engångsskull har vi lite olika meningar I en del av ovanstående men jag håller med att det kan vara bättre för de flesta fiskar att leka för sig själva. Jag tror också på att vuxna par av diskus som växt upp som ensampar blir stressade i ett sällskapskar. Detta kan faktiskt hända med scalarer till exempel.
                      Jag tror dock att lekfrekvensen kan bli för hög och att man bränner ut fisken.
                      Nu skall man ju inte jämföra olika fiskar men som en liten förklaring: Jag odlar Tilapia kommersiellt. Vi har kommit fram till att man får större och friskare kullar om man häller hanar och honor separerade och sedan släpper ihop dem 1 gång i månaden.
                      Med exempelvis Tilapia och annan fisk tycks det vara bra att cirkulera vattnet mellan han och hon burkar. Då tycks det bli lek direkt när man släpper ihop paren eller grupperna. Jag tror det stämmer på all fisk.

                      Anders, ansjo hade en viktig synpunkt i en annan tråd att man inte skall börja leka av fisk i för ung ålder. Gör man det blir det ofta inte bra resultat. Dina diskusar ser inte ut att vara ungtuppar direkt utan välvuxna och livserfarna exemplar!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av bossep
                        För engångsskull har vi lite olika meningar I en del av ovanstående men jag håller med att det kan vara bättre för de flesta fiskar att leka för sig själva. Jag tror också på att vuxna par av diskus som växt upp som ensampar blir stressade i ett sällskapskar. Detta kan faktiskt hända med scalarer till exempel.
                        Jag tror dock att lekfrekvensen kan bli för hög och att man bränner ut fisken.
                        Nu skall man ju inte jämföra olika fiskar men som en liten förklaring: Jag odlar Tilapia kommersiellt. Vi har kommit fram till att man får större och friskare kullar om man häller hanar och honor separerade och sedan släpper ihop dem 1 gång i månaden.
                        Med exempelvis Tilapia och annan fisk tycks det vara bra att cirkulera vattnet mellan han och hon burkar. Då tycks det bli lek direkt när man släpper ihop paren eller grupperna. Jag tror det stämmer på all fisk.

                        Anders, ansjo hade en viktig synpunkt i en annan tråd att man inte skall börja leka av fisk i för ung ålder. Gör man det blir det ofta inte bra resultat. Dina diskusar ser inte ut att vara ungtuppar direkt utan välvuxna och livserfarna exemplar!
                        Jag vet inte om vad vi tycker olika...? Jag är ingen förespråkare för att man skall låta fiskarna slita ut sig med upprepade lekar - men vad skall man göra då ens fiskar leker i karet? Jag har endast ett enda "nakenkars-discuspar" - köpta som sådana, och hållna som sådana. De tar timeouter när de inte leker så frekvent, de sköter alltså detta själva.
                        Givetvis kan det möjligtvis vara "stressande" eller tärande för fiskarna att hela tiden leka, men blir lekarna lyckade går de ju med sina yngel ganska lång tid och det är en cykel jag tror de kan behöva utagera.
                        Akvariemiljö går inte att jämföra med naturlig miljö - och jag tror att vi enbart kan göra vårt bästa att förse fiskarna med så naturliga betingeleser som det bara går. Detta är anledningen till att jag inte sätter de två RT-paren i nakna kuber (de skulle i och för sig kuna få gå ensamma i ett inrett kar - om man nu vill spara ynglen) och att de blå enkom kommer att få gå i sin nakna kub!
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 April 2011, 00:31.

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jag vet inte om vad vi tycker olika...? Jag är ingen förespråkare för att man skall låta fiskarna slita ut sig med upprepade lekar - men vad skall man göra då ens fiskar leker i karet? Jag har endast ett enda "nakenkars-discuspar" - köpta som sådana, och hållna som sådana. De tar timeouter när de inte leker så frekvent, de sköter alltså detta själva.
                          Givetvis kan det möjligtvis vara "stressande" eller tärande för fiskarna att hela tiden leka, men blir lekarna lyckade går de ju med sina yngel ganska lång tid och det är en cykel jag tror de kan behöva utagera.
                          Akvariemiljö går inte att jämföra med naturlig miljö - och jag tror att vi enbart kan göra vårt bästa att förse fiskarna med så naturliga betingeleser som det bara går. Detta är anledningen till att jag inte sätter de två RT-paren i nakna kuber (de skulle i och för sig kuna få gå ensamma i ett inrett kar - om man nu vill spara ynglen) och att de blå enkom kommer att få gå i sin nakna kub!
                          Jag tänkte inte på den här biten utan mer det där med fiskars känslor vad de har i huvudet, osv.
                          Ibland tror jag fiskar är både smartare och klokare än vad vi människor är!
                          Jag håller dock helt med om att vi inte skall jämför folk och fisk!
                          Det skulle vara intressant att se vad som händer i det scenariot. Dina fina RT i ett lek kar och sedan tillbaks i den stora burken. Jag gjorde ofta så men det skulle vara intressant att se hur det skulle funka hos dig. Det är ju kanske lite riskabelt med så fina fiskar och sedan går det ju åt en hel del plats att dra upp en eller ett par kullar!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            Mats, du är jobbig med tanke på hur sugen man blir på diskus...
                            Tyvärr känns mitt tomma 222l i minsta laget, speciellt på höjden.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Ursprungligen postat av VisualDarkness
                              Mats, du är jobbig med tanke på hur sugen man blir på diskus...
                              Tyvärr känns mitt tomma 222l i minsta laget, speciellt på höjden.
                              Kommer tid kommer råd som min gamla morsa sa!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

                                Ursprungligen postat av bossep
                                Kommer tid kommer råd som min gamla morsa sa!
                                Men tiden går lååångsamt när man väntar. *stampar i protest*
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                                Kommentar

                                Arbetssätt...