Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Det hade väll varit kul att prova några yngel Kanske här finns en köpare i framtiden
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av solis
      Det hade väll varit kul att prova några yngel Kanske här finns en köpare i framtiden
      Ja, för fanken - visst skall jag försöka dra upp några stycken - helt klart!

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        gör du rätt i, jag tycker charmen är att få se dom små växa upp,lycka till när du har tid eller så bara händer det
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Jag måste säga att jag inte tycker det är svårt med discus, om man inte förstås som jag fått tag på dålig kvalitet ibland. Kan lätt bli så när man inte har möjlighet att se fisken man köper, utan man måste köpa via mellanhänder.
          Det som är svårt är det här med växter och vattenkemin. När jag köpte mina första discusar för tre år sedan, köpte jag massor av växter (dyrt), men kollade inte vad dom trivdes med för temp och ph. Självklart blev det därefter. Jag fick riva upp dåliga växter "stup i kvart", riva om i substratet och plantera nytt. Självklart kom algerna och därefter cyano, detta hemska elände. Jag har lång livserfarenhet, men tyvärr inte av akvarieväxter. Nu har jag bara anubis och javaormbuske.

          Karro: Självklart ska du ha discus!! Du kommer aldrig att ångra dig!! Dom är personliga, urvackra, och roliga. Det är klart att du klarar av dom, du är påläst, sen har du ju Mats och Anders och många fler som du kan fråga om råd. (Kan inte förstå att en del tycker discus är tråkig). Efter otaliga cyanoangrepp jag inte fick bukt med, sålde jag mina discusar, (som aldrig var sjuka) och bytte till malawi, som jag bara hade ett halvår och inte alls trivdes med. Nu är jag tillbaka igen .

          I början av maj kommer det fem nya vackra till mig från södra Sverige...längtar.

          //Inger
          Låter inte roligt gullis... kanske är så lite längre upp i sverige, glest med affärer... eller?
          då får man beställa utan möjlighet att titta, som du säger... man får ta det som kommer...

          jo max och anders finns och hela zoopet och hela internet... det är väl bara att komma till skott...
          Jag var en sån där som tyckte att diskus var astråkiga, vackra som fan, men tråkiga. men så hade jag bara sett stressade diskus i affärer, men efter att titta på Max och Anders kar (o Max filmer) så blev man mer och mer sugen... kom på mej själv att läsa en artikel på typ 10 sidor, om diskus. Och då såg jag mej själv som "omvänd"

          Tråkigt att dom försvann men det kan ju behövas en paus från eländet du fick runtomkring...
          Du får vara snabb med bilder när dom kommer
          Och lycka till
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Härligt Karro! Du kommer snart att ha lite discus i karet - det brukar bli så!

            Nu skall jag iväg och rodda musikprylar inför kvällens gig! Kikar in, lite rödögd, imorgon.
            Ha en go' fredagskväll - ALLA!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Imorgon? Inga nattliga sessioner lite halvyrt längre?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av ansjo
                Imorgon? Inga nattliga sessioner lite halvyrt längre?
                Inte före midnatt kanske
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Haha, du är rolig du karro..."gullis" . Tror att jag måste byta användarnamn. Tänk om alla här på zoopet tror att jag kallar mig själv för "gullefjun". Nää, det är smeknamnet som en av våra hundar fick när den var valp, söt som en liten gul kyckling.

                  Lägg nu undan en liten slant varje månad, så kan du snart köpa discus!!
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    tänk om folk trodde att jag kallade mej för karrokaja... det var ju en kajaunge som hette karro.
                    I vanliga livet så kallas jag faktiskt för Kråkan... HELT olika fåglar

                    Har en dykpolare som kallas för gullis ganska roligt och gulligt

                    Jodå, spara ska jag allt nu kan jag tanka pengar från en inneboende
                    ljusa vårdagar, då är man inte så deppig längre, kan jobba längre
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • 127bubbel
                      • March 2007
                      • 1133

                      Fina fina bilder och filmer Mats som vanligt. Här kommer en uppdatering från mig. Mitt diskus lekpar lekte igår igen, så dom verkar trivas. Trodde att rommen skulle försvinna under natten men nä då rommen var kvar när jag tände imorse, så jag håller tummarna för att få lite frisimmande yngel denna gången.

                      MVH/Freddan

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ja, som sagt, jag tog mig an discus långt senare - bara för några år sedan. Mitt gift var andra SA-ciklider och förutom dessa - framför allt; Tanganyika!
                        Det finns några trådar här på zoopet, precis när jag hade introducerat mig själv (hade "stalkat" på zoopet nästan ett år innan jag vågade bli medlem) som handlar om mina darrande första försök med discus.
                        Jag tänkte såhär; För Fan, nu har du haft krävande, jobbiga, känsliga ciklider i årtionden - och egentligen aldrig haft några större problem - mycket beroende, om jag får säga det själv, på att jag har ett enormt intresse av att studera beteenden - och det är detta jag inriktar mig på; beteende och miljö. Sagt och gjort - hur jävla svårt skulle det vara att skaffa en grupp discus och se hur de beter sig?
                        Det visade sig att discusar var otroligt lätta att "läsa av" - de visar med ytterlig skärpa om de trivs eller om det är något som är fel. Grupperingar och utmobbningar av individer som blir "hack-kycklingar" är inget ovanligt bland ciklider i slutna miljöer, som akvarium är. Det handlar bara om att ha nerver att låta viss mobbning gå till en viss gräns - och samtidigt hålla koll på vilka i gruppen som parar ut och hävdar revir.
                        Ett stort misstag är när man stör den här grupperingen - och liksom vill "skipa rättvisa" i discusgruppen, då har man redan i initialskedet misslyckats. Det är därför jag brukar gagga om tålamod och att ta god tid på sig - och att framför allt, för helvete, låta karet och fiskarna vara ifred - dom soreterar ut sig själva efter ett tag.
                        Inredning är en högst viktig detalj också - det spelar ingen roll hur jävla "tjusigt" man ordnar sitt kar - discusarna skiter fullständigt i detta. Dom vill ha god plats - men mycket "snåriga" inredningsdetaljer, så att de kan ställa sig i lönndom och leka och ta hand om sina yngel.
                        Kolla mitt 540-kar; där finns utomordentliga platser för paren att leka - men vad väljer dom? Jo, ett hörn vid frontrutan där det är så snårigt med tunna grenar att de knappt får plats själva - men det är det som är själva grejen; där finns tätheten av pinnar och grenris, där kan de stå hyfsat ostörda och där blir det svårt för andra fiskar att ta sig fram för att tjuva till sig deras avkomma.
                        Kan man skita i "tjusigheten" och svälja att ens kar inte skulle ta hem några poäng i vackra inredningsdetaljer, så har man kommit en bit på väg att få uppleva discusars vanvettigt fina yngelvård - det är när man utgår från konceptet "kill your darlings", inredningsmässigt, som framgångarna med discus kommer - när man, så att säga, låter dom sköta sig själva i en "vild" miljö - då funkar det!
                        Discusar är som guppys - de leker hela tiden - det handlar bara om att man skall ge dom friheten att få göra det ostörda!
                        Där har du mig, Bosse, en fullkomlig "vilde" när det gäller discusar - jag låter dom vara ifred - och dom struntar totalt i mig!
                        Härlig och lärorik läsning
                        Det är nästan nästan att jag önskar att jag hade ett större kar så jag kunde hysa några fina plattisar

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ahhh... Jag blev nog, som vanligt, för långrandig i inlägg nr. 1990 och folk blir "put off", och orkar inte läsa genom skiten... Liiiite synd, då jag tror att en del "discusbekymmer" jag läser om här på forumet skulle kunna lösas om man beaktade åtmistone ett par parametrar som tas upp där...
                        Jaja, stor sak i det, jag brer ut mig ibland - inget att fästa sig vid!
                        Du har fel, fel...
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          Ursprungligen postat av karrokaja
                          tänk om folk trodde att jag kallade mej för karrokaja... det var ju en kajaunge som hette karro.
                          I vanliga livet så kallas jag faktiskt för Kråkan... HELT olika fåglar
                          Det var som tusan jag trodde det var ditt efternamn Stod det inte något karrokaja på dörren?

                          Har en dykpolare som kallas för gullis ganska roligt och gulligt

                          Jodå, spara ska jag allt nu kan jag tanka pengar från en inneboende
                          ljusa vårdagar, då är man inte så deppig längre, kan jobba längre
                          Det låter bra! Lås in deppis i garderoben och jobba hårt!
                          Vad kostar lite halvstor platt fisk i dag om man vill ha någon naturform (vilket jag tror du vill)
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            Ursprungligen postat av bossep
                            Det var som tusan jag trodde det var ditt efternamn Stod det inte något karrokaja på dörren?

                            Det låter bra! Lås in deppis i garderoben och jobba hårt!
                            Vad kostar lite halvstor platt fisk i dag om man vill ha någon naturform (vilket jag tror du vill)
                            tja... om du säger Recht väldigt snabbt och upprepade gånger så låter det som ett Krax...

                            ehh...det vet jag inte... beror väl på hur den ser ut kvalité osv...
                            har inte riktigt koll på priser det är ju samma diskus även om den ena är brunröd och den andra är lysande blå.
                            det är bara det olika färgerna och utseende som får priset att svaja...
                            Kaj.p sysslar ju med diskus, han borde ju veta om någon.

                            Jag vet inte vad jag vill alla är otroliga på sina sätt.. dom blåa som max har är ju MAGISKA!!!
                            Vildformerna som max o anders hade förut är också helt... ahhrgg!! ljuvliga!!
                            Och WB är ju... finns inte ord...nackdelen med dessa är att om dom blir sotiga så tappar dom genast tonvis av sin skönhet...
                            VF passar ju bäst i mitt redan vilda kar.
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Ursprungligen postat av karrokaja
                              tja... om du säger Recht väldigt snabbt och upprepade gånger så låter det som ett Krax...
                              Ja just så vardat. Gubben har blivit riktigt gaggig!

                              ehh...det vet jag inte... beror väl på hur den ser ut kvalité osv...
                              har inte riktigt koll på priser det är ju samma diskus även om den ena är brunröd och den andra är lysande blå.
                              det är bara det olika färgerna och utseende som får priset att svaja...
                              Kaj.p sysslar ju med diskus, han borde ju veta om någon.

                              Jag vet inte vad jag vill alla är otroliga på sina sätt.. dom blåa som max har är ju MAGISKA!!!
                              Vildformerna som max o anders hade förut är också helt... ahhrgg!! ljuvliga!!
                              Och WB är ju... finns inte ord...nackdelen med dessa är att om dom blir sotiga så tappar dom genast tonvis av sin skönhet...
                              VF passar ju bäst i mitt redan vilda kar.
                              Kommer tid kommer råd. Det finns nog en del här som kan sälja dig några fina ungdjur. Se bara till att det blir från någon som kan diskus.
                              Bättre att betala lite mer än att shoppa på REA.
                              VF skulle jag nog vara lite försiktig med. Men ett par fina F1 or skulle nog sitta fint hos dig.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • karrokaja
                                • March 2006
                                • 5388

                                Ursprungligen postat av bossep
                                Ja just så vardat. Gubben har blivit riktigt gaggig!


                                Kommer tid kommer råd. Det finns nog en del här som kan sälja dig några fina ungdjur. Se bara till att det blir från någon som kan diskus.
                                Bättre att betala lite mer än att shoppa på REA.
                                VF skulle jag nog vara lite försiktig med. Men ett par fina F1 or skulle nog sitta fint hos dig.
                                Med VF mendade jag (för tillfället) Vild Former...alltså vild former men inte nödvändigtvis vildfångade...

                                nää precids När jag köper diskus så är det inte från vem som helst... känner att det är rätt viktigt att hålla koll på vart dom kommer ifrån. så att man får snygga välmående djur

                                Satte på täckglasen på karet nu.. första gången sen jag skaffade det för ett år sedan... för att se om tempen stiger till 29-30

                                gonatt!
                                Senast redigerad av karrokaja; 16 April 2011, 01:35.
                                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...