Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ahhh... Jag blev nog, som vanligt, för långrandig i inlägg nr. 1990 och folk blir "put off", och orkar inte läsa genom skiten... Liiiite synd, då jag tror att en del "discusbekymmer" jag läser om här på forumet skulle kunna lösas om man beaktade åtmistone ett par parametrar som tas upp där...
    Jaja, stor sak i det, jag brer ut mig ibland - inget att fästa sig vid!
    Tror mer att folk läser, sen behöver en stund på sig för att tänka igenom och smälta det dom just har läst, för att sen få en "aha-upplevelse"..

    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av karrokaja
      Du är så söt!!

      Men jag läste hela grejen...mycket bra!
      Jag flusar om diskus hela tiden... blir sugen och sen osugen och sen lite sugen igen...
      Försöker snappa upp varenda lilla grej om diskus, för att nångång i framtiden lyckas bygga upp känslan "jag kan" tror fortfarande att det kommer sluta med DÖD om jag skaffar diskus... ska bli av med den osäkerheten och då.. BANG! (måste fixa nåt som heter pengar oxå)
      I'm with you, Honey! Jo, det kostar ju ett par spänn att liksom börja... Men, vafan, det är det värt... efter ett tag!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av HenkeP
        Tror mer att folk läser, sen behöver en stund på sig för att tänka igenom och smälta det dom just har läst, för att sen få en "aha-upplevelse"..
        Aha..! ... ...
        Jag hajar!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          I'm with you, Honey! Jo, det kostar ju ett par spänn att liksom börja... Men, vafan, det är det värt... efter ett tag!
          Och sen är det som du säger...tålamod.
          Jag vill inte ha diskus förens jag känner att allting är diskus-vänligt.
          Allt från inredning till andra akvarieinvånare till teknik.
          Jag menar... köper du en annan fisk så ser du ganska snabbt vad behöver fixas för fiskens trivsel, det vill jag inte utsätta matvägrande, dyra diskus för...

          Jaja... en nybörjares rädslor för det nya...

          OT... har en inneboende här som snarkar som bara fan
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            Jag måsta skaffa discus efter allt jag läst och sett här, det är ett måste. Frågan är bara när, var och hur?
            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Aha..! ... ...
            Jag Discus!
            Rättat!
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              Ursprungligen postat av VisualDarkness
              när, var och hur?
              imorrn, från affären, köpa.
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                Ursprungligen postat av karrokaja
                imorrn, från affären, köpa.
                Ska bara sätta bubblor i guldfiskskålen innan det bär av...
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  Ursprungligen postat av tommy_g
                  haha, jäklar! Här snackar vi old school från gubbar med erfarenhet.
                  Man är inte äldre än man känner sig. Eller hur Mats och andra med lite livserfarenhet?
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ja, som sagt, jag tog mig an discus långt senare - bara för några år sedan. Mitt gift var andra SA-ciklider och förutom dessa - framför allt; Tanganyika!
                    Det finns några trådar här på zoopet, precis när jag hade introducerat mig själv (hade "stalkat" på zoopet nästan ett år innan jag vågade bli medlem) som handlar om mina darrande första försök med discus.
                    Jag tänkte såhär; För Fan, nu har du haft krävande, jobbiga, känsliga ciklider i årtionden - och egentligen aldrig haft några större problem - mycket beroende, om jag får säga det själv, på att jag har ett enormt intresse av att studera beteenden - och det är detta jag inriktar mig på; beteende och miljö. Sagt och gjort - hur jävla svårt skulle det vara att skaffa en grupp discus och se hur de beter sig?
                    Det visade sig att discusar var otroligt lätta att "läsa av" - de visar med ytterlig skärpa om de trivs eller om det är något som är fel. Grupperingar och utmobbningar av individer som blir "hack-kycklingar" är inget ovanligt bland ciklider i slutna miljöer, som akvarium är. Det handlar bara om att ha nerver att låta viss mobbning gå till en viss gräns - och samtidigt hålla koll på vilka i gruppen som parar ut och hävdar revir.
                    Ett stort misstag är när man stör den här grupperingen - och liksom vill "skipa rättvisa" i discusgruppen, då har man redan i initialskedet misslyckats. Det är därför jag brukar gagga om tålamod och att ta god tid på sig - och att framför allt, för helvete, låta karet och fiskarna vara ifred - dom soreterar ut sig själva efter ett tag.
                    Inredning är en högst viktig detalj också - det spelar ingen roll hur jävla "tjusigt" man ordnar sitt kar - discusarna skiter fullständigt i detta. Dom vill ha god plats - men mycket "snåriga" inredningsdetaljer, så att de kan ställa sig i lönndom och leka och ta hand om sina yngel.
                    Kolla mitt 540-kar; där finns utomordentliga platser för paren att leka - men vad väljer dom? Jo, ett hörn vid frontrutan där det är så snårigt med tunna grenar att de knappt får plats själva - men det är det som är själva grejen; där finns tätheten av pinnar och grenris, där kan de stå hyfsat ostörda och där blir det svårt för andra fiskar att ta sig fram för att tjuva till sig deras avkomma.
                    Kan man skita i "tjusigheten" och svälja att ens kar inte skulle ta hem några poäng i vackra inredningsdetaljer, så har man kommit en bit på väg att få uppleva discusars vanvettigt fina yngelvård - det är när man utgår från konceptet "kill your darlings", inredningsmässigt, som framgångarna med discus kommer - när man, så att säga, låter dom sköta sig själva i en "vild" miljö - då funkar det!
                    Discusar är som guppys - de leker hela tiden - det handlar bara om att man skall ge dom friheten att få göra det ostörda!
                    Där har du mig, Bosse, en fullkomlig "vilde" när det gäller discusar - jag låter dom vara ifred - och dom struntar totalt i mig!
                    Kloka ord Mats,
                    Häller med om allt. Men framför allt om att studera beteende och att ha tålamod.
                    Vi kan bara gissa vad fisken vill ha att dom sedan ofta skiter i vad vi tycker hör liksom till. Men ställer vi oss frågan varför kan vi ibland fixa till läget lite bättre. Alltså inreda efter fiskens smak och inte vår. Lyckas man sen få till det så det inte ser för jävligt ut är man riktigt duktig som du.
                    Jag tror förresten att vad du skriver inte bara gäller Diskus utan i stort sätt all fisk.
                    Jag tänker ofta på mina stapplande steg med Malawi. När man undrade varför i herrans namn de inte funkade som SA ciklider eller paletter. De senare kommer ju från samma världsdel och allt. Det var timmar och åter timmar framför burkarna samt letande efter information (inte lätt utan Internet) som till slut ledde fram till ett hyffsat resultat.
                    Misstänker du hade samma erfarenhet med Tangisar.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Ursprungligen postat av karrokaja
                      Du är så söt!!

                      Men jag läste hela grejen...mycket bra!
                      Jag flusar om diskus hela tiden... blir sugen och sen osugen och sen lite sugen igen...
                      Försöker snappa upp varenda lilla grej om diskus, för att nångång i framtiden lyckas bygga upp känslan "jag kan" tror fortfarande att det kommer sluta med DÖD om jag skaffar diskus... ska bli av med den osäkerheten och då.. BANG! (måste fixa nåt som heter pengar oxå)
                      I ärlighetens namn fattar jag inte vad du tvekar på! Du har nog det mesta som krävs. Bra akvarie, visst tålamod men framför allt lusten att lära och studera. Att du ofta tänker mer på fiskens behov än ögonfröjd är ett stort plus tycker jag.
                      Mats tror inte du tösabiten är redo för plattfisk?
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Klart Karro är redo! Jag och Ansjo har varit hos henne och tittat på karet. Det var det första jag tänkte när jag satt framför det stora, jättefina 900(?)-liters karet; Jävlar, här skall ju 6-8 discus gå, lite vackert sådär...
                        Det är bara att titta ut en grupp feta, välmående discusar, se till att byta vatten regelbundet, ha en temp på runt 29° - och låta dom hålla på.

                        Jag kan förstå att man tvekar inför discus, jag gjorde det själv - trots att jag hade haft mycket "knepigare" ciklider under lång tid innan, men jag måste säga att när man väl får lite blick för dessa stora, vackra ciklider är de ganska lätta att ha att göra med. Det finns detaljer man får se upp med - och ja, de kan bli "svåra" i vissa situationer - matvägra, skita vitt och dra på sig en del olustiga sjukdomar, men dessa hinder får man liksom lära sig att ta sig över - och inse att man får bortfall ibland.

                        Ja, Bosse - det jag skrev innan där - det gäller så klart fiskar i allmänhet, inte bara Discus!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Jag måste säga att jag inte tycker det är svårt med discus, om man inte förstås som jag fått tag på dålig kvalitet ibland. Kan lätt bli så när man inte har möjlighet att se fisken man köper, utan man måste köpa via mellanhänder.
                          Det som är svårt är det här med växter och vattenkemin. När jag köpte mina första discusar för tre år sedan, köpte jag massor av växter (dyrt), men kollade inte vad dom trivdes med för temp och ph. Självklart blev det därefter. Jag fick riva upp dåliga växter "stup i kvart", riva om i substratet och plantera nytt. Självklart kom algerna och därefter cyano, detta hemska elände. Jag har lång livserfarenhet, men tyvärr inte av akvarieväxter. Nu har jag bara anubis och javaormbuske.

                          Karro: Självklart ska du ha discus!! Du kommer aldrig att ångra dig!! Dom är personliga, urvackra, och roliga. Det är klart att du klarar av dom, du är påläst, sen har du ju Mats och Anders och många fler som du kan fråga om råd. (Kan inte förstå att en del tycker discus är tråkig). Efter otaliga cyanoangrepp jag inte fick bukt med, sålde jag mina discusar, (som aldrig var sjuka) och bytte till malawi, som jag bara hade ett halvår och inte alls trivdes med. Nu är jag tillbaka igen .

                          I början av maj kommer det fem nya vackra till mig från södra Sverige...längtar.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Härlig läsning, Inger. Jag kan bara hålla med dig!

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              Visst blir man sugen på diskus det hade varit jättekul att prova.
                              Hade en fundering på när jag såg din film med dina vackra d med yngel, har du provat att ta några yngel från dom nån gång för att se om du kan dra upp dom själv så du får fler?(vet inte om det står någonstans tråden uppdateras så fort och jag hinner inte alltid läsa allt)
                              Eller du har kanske lyckats få yngel att leva till vuxen ålder redan
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av solis
                                Visst blir man sugen på diskus det hade varit jättekul att prova.
                                Hade en fundering på när jag såg din film med dina vackra d med yngel, har du provat att ta några yngel från dom nån gång för att se om du kan dra upp dom själv så du får fler?(vet inte om det står någonstans tråden uppdateras så fort och jag hinner inte alltid läsa allt)
                                Eller du har kanske lyckats få yngel att leva till vuxen ålder redan

                                Grejen är att jag inte är sådär jätteintresserad av dra upp yngel... det låter givetvis dödscrazy, jag vet, men jag har haft så mycket yngel på andra ciklider genom åren - och dragit upp dessa till vuxna fiskar - och det slutar alltid med att man får ge bort dom till slut. Visst, jag har lämnat till zooaffärer o.s.v. men det blir änna tjôtigt i längden.
                                Men, tanken på att dra upp lite discusyngel finns där i bakskallen ändå - men då krävs det fler kar till ynglen och en massa merjobb... mja, jag vet inte riktigt. Så, discusyngel har jag inte dragit upp i vuxen storlek - alla mina discusar har gått i kar med en massa annan fisk som "tar hand" om ynglen på ett effektivt sätt. Det stora blå paret som går i egen kub skulle jag kunna tänka mig att försöka dra upp en kull på, dock. Man skulle nog behöva lite större lokaler också, men i pytteliten skala, så...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...