Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av freddi36
    ja alltid händer här nå´t
    grattis till alla lekarna, men du är väll van nu efter alla
    Jodå, det händer något kul hela tiden, och fasen vet om man blir van vid lekarna - jag tycker det känns härligt varenda gång det blir lek någonstans!
    Just precis nu passade det blå paret att lägga en kaka också...
    Det har ju varit lite sisådär med deras förmåga att hålla sina yngel någon längre tid - vilket jag tycker är mycket konstigt med tanke på att det här är ett beprövat gammalt par.
    Så jag tittade runt lite på nätet, just på den här typen av naket inredda kar - och upptäckte att i stort sett alla liknande kar har vita bakgrunder... hmmm...
    Problemet med mitt par är att ynglen liksom sprids runt i karet och dom samlas inte alls bra vid föräldrarna.
    Discusyngel tyr sig till sina föräldrars mörka kroppar - och man ser tydligt att dessa discusar blir mycket mörka vid yngelvården. Jag har ju haft kolsvarta bakgrunder på alla tre sidor av kuben - och kom på att det kunde vara svaret på bekymren. Jag har på känn att ynglen har dragits till de svarta sidorna på karet, istället för att söka sig till föräldrarna.
    En grej till jag har märkt är att vid lek blir båda föräldrarna oerhört aggressiva mot sina "spegelbilder" som syns i glaset, då bakgrunderna har varit svarta och de själva har varit i belysning - och spenderat lång tid med att fajtas spegelbilderna - så att ynglen har yrt omkring. Jag har bytt till helt vita bakgrunder nu, och "spegelbilderna" är borta, och föräldrarna kommer att synas fint för ynglen. Så får vi se om det blir någon förbättring!
    Bifogade filer

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      håller verkligen tummarna superhårt nu!!
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av karrokaja
        håller verkligen tummarna superhårt nu!!
        Ja, det gör jag också - det vore ju liksom kul om man hade kunnat få se yngelvård som blir mer än någon vecka gammal.

        En grej till nu... det är nästan så att jag inte vågar skriva det - men det vita WB-paret la en kaka i sin kub nu också - dock med klent resultat (de har ju varit så duktiga förut i 540-baljan, med härliga frisimmande svärmar) för hanen åt upp alltihop... jahapp, ny miljö och kanske lite missriktad aggressivitet - han kanske behöver munhuggas lite med den "överblivna" vita hanen som fortfarande går i 540-karet... hmmm...?
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 April 2011, 21:17.

        Kommentar

        • HenkeP
          • January 2009
          • 886

          Där kan du nog ha slagit huvudet på spiken Mats.

          Edit: Är ju lite slö i tangentplinkandet, syftade på mörk/ljus bakgrund...
          Senast redigerad av HenkeP; 12 April 2011, 21:12. Anledning: Edit:

          Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av HenkeP
            Där kan du nog ha slagit huvudet på spiken Mats.
            Jaaa... jag vågar inte riktigt hoppas på det ännu - men jag kan få såna där "AHAAAH... Där har vi det-känslor" ibland - och i många fall är det rätt - det kan handla om inredningsdetaljer som triggar till lek o.s.v. Fasen, det vore, som sagt, kul att få se dessa bjässar valla runt en skön hord!

            Edit; Japp, jag var med dig på den grejen!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Gnällis - dina Slimline-amazonas befinner sig just nu i Varberg
              Jepp, dessa hämtar jag upp tidigare än faen i morgon förmiddag! Nu ska det grejas!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                gilla.se

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Jepp, dessa hämtar jag upp tidigare än faen i morgon förmiddag! Nu ska det grejas!
                  Ahh, Gott Gry, Ansjomannen! Det där låga, djupa karet kommer att bli så jädra snyggt!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Nämen... nu är jag här igen och uppdaterar, med en liten filmsnutt från igår kväll!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Faen vad gott att se, det värmer i hjärtat kan jag lätt medge!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Faen vad gott att se, det värmer i hjärtat kan jag lätt medge!
                        Ja, det är duktiga krabater. Nu vet jag ju att de inte kommer att ha ynglen någon längre tid - de kommer att trycka på det ställe där de står, men om någon/några dagar så vill föräldrarna simma omkring i karet med ynglen och då är det klippt. Spelar roll, det är kul att de får hålla på lite iallafall!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ouuhff... Harrejävvlar sicken rikstäckande, kinapuffsbrakande knallsuccé filmsnutten gjorde...
                          Hua, ja, då är det inte mer än rätt att Bosse får kolla lite på kuben - jag vet att han gärna ville se ett par kvicka snapshots på bakgrunden. Nu är grundstommen till inredningen satt och nu gäller det att välja ut några fint slingrande grenar att addera för att binda lite småbladig Anubias på. Jag funderar på att använda några små tuvor Windelöv också - jag har en feeling att man kan accentuera ganska effektivt på så vis. Mer om detta senare!
                          Lysröret ger ett riktigt blaskigt ljus, så det blir mycket bättre med led-lampor senare!
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ja, det är duktiga krabater. Nu vet jag ju att de inte kommer att ha ynglen någon längre tid - de kommer att trycka på det ställe där de står, men om någon/några dagar så vill föräldrarna simma omkring i karet med ynglen och då är det klippt. Spelar roll, det är kul att de får hålla på lite iallafall!
                            Det skulle vara riktigt roligt med ett så fantastiskt par utan yngeltjuvar. Tänk dig att se dem glida runt med yngelsvärmen tills de växt upp.
                            Som vanligt fin video som nu är sparad här!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ouuhff... Harrejävvlar sicken rikstäckande, kinapuffsbrakande knallsuccé filmsnutten gjorde...
                              Hua, ja, då är det inte mer än rätt att Bosse får kolla lite på kuben - jag vet att han gärna ville se ett par kvicka snapshots på bakgrunden. Nu är grundstommen till inredningen satt och nu gäller det att välja ut några fint slingrande grenar att addera för att binda lite småbladig Anubias på. Jag funderar på att använda några små tuvor Windelöv också - jag har en feeling att man kan accentuera ganska effektivt på så vis. Mer om detta senare!
                              Lysröret ger ett riktigt blaskigt ljus, så det blir mycket bättre med led-lampor senare!
                              <<< Sitter och dräglar.

                              Det där ser ungefär ut som jag tänkte mig! På bilden ser det i alla fall ut som om överdelen försvinner bort. Jag tror det kunde vara snyggt med ett par ekgrenar som barken är kvar på.
                              Tror du inte det kunde bli fräckt med en enkel spot bara på gruset i framkant?
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Nämen... nu är jag här igen och uppdaterar, med en liten filmsnutt från igår kväll!
                                Hmm, en ann är ju snabb på att kolla dina filmer så du hinner ju inte få upp dem på forumet innan jag varit inne och både kollat och satt betyg

                                Ser nästan overkligt ut med så mycket yngel i en tank med andra fiskar, har du försökt att uppskatta antalet?
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...