Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Det paret som du kallar det första paret, är det honan med den lite mörkare ryggfenan? Det var mitt "första" par i kuben, så vi snackar om samma djur...
    Ta du igen dig Mats, det kan du nog behöva!
    Jag får kolla det. Det "första" paret står nu iallafall och putsar samma gren som de la sin lek på, skakar inför varandra - och fajtas med "det andra paret" som har larver, som vi såg på bilden från tidigare idag. Discus tråkiga...?

    Nu har jag iallafall (helt genomsvett) placerat nya kuben där den skall stå - och nu väntar... sandtvätt... ja, fy fan vad tråkigt, men det blir fint sedan när det skitgörat är klart. Inledningsvis får jag ha ett lysrör till kuben, men jag skall beställa hem en sats med ledlampor - det är ju det enda alternativet, som jag ser det - nu med nya amazonas-slimlinen och djungliga hasselgrenar som sticker ner genom vattenytan... mumma!

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jo, i stugan är det full fart - själv har jag legat ett par dagar i en helt otroligt enveten förkylning. Jag brukar inte bli speciellt "sjuk" när jag får förkylningar - men denna gången drog det till ordentligt. Jag har alltså inte orkat med att joxa med karen, som jag hade tänkt...

      Lekplatsen var precis i siliconskarven, i hörnet av front- och sidoglaset och jag har ju ett ram-kar så det blev svårt att ta bilder där då inga ägg syntes mer än uppifrån ytan... men nu är larverna flyttade till en pinne i närheten - jag var precis ute nu och knäppte ett kort.
      Ser mycket roligare ut än lekkoner, lycka till!
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av VisualDarkness
        Ser mycket roligare ut än lekkoner, lycka till!
        Jaa.. jo... det gör det ju förvisso - men vissa av de här "odlingsdiscusarna" trivs med koner - dom vet ju inget annat - och liksom kräver den miljön. Jag försökte att köra lite inrett till fetediscusarna, som är de enda discusar här som har en kon, men se det gick inte alls, de bara ställde sig i ett hörn och glodde, när de fick naken inredning och en lek-kon så drog dom igång direkt - så lek-kon eller inte, man får ge dom det de vill ha... liksom...

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ja, lugn och ro tycks inte bekomma de här discusarna speciellt mycket... mitt i villervallan med spänner, sand och brôte i stugan så passar det "första" paret på att lägga en kaka. Inte på samma gren som tidigare, men alldeles i närheten. Jag skickade bara av ett blixtfoto rätt in i karet (ljuset har inte satts på ännu) så det är lite oskarpt, men jag skall ta lite bättre bilder senare!
          Bifogade filer

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Jaa.. jo... det gör det ju förvisso - men vissa av de här "odlingsdiscusarna" trivs med koner - dom vet ju inget annat - och liksom kräver den miljön. Jag försökte att köra lite inrett till fetediscusarna, som är de enda discusar här som har en kon, men se det gick inte alls, de bara ställde sig i ett hörn och glodde, när de fick naken inredning och en lek-kon så drog dom igång direkt - så lek-kon eller inte, man får ge dom det de vill ha... liksom...
            Synd att det är så men ekonomi och effektivitet styr...
            De såg duktiga ut på bilden i alla fall.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Här var det samling vid pumpen märker jag...
              Skitsamma - idag har jag röjt lite i stugan, satt Dennerlekuberna på en provisorisk byrå - där de får stå tills ställningen kommer - som skall täcka hela den väggen.
              Nya kuben drogs igång lite lätt idag också - det är dimmigt som fan nu, och helt fel ljus - men jag tror det blir fint så småning om.
              Här är några bilder i dagsljus, och därför reflexer - men som sagt, det blir bättre bilder senare!
              Bifogade filer

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Jadu, den där nya Slimlinen ser inte fel ut. Jäklar vilken biotop det blev helt plötsligt med lite löv och grenar på botten, skitsnyggt! Är det lite större sten du har lagt med, det syns lite dåligt?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Jadu, den där nya Slimlinen ser inte fel ut. Jäklar vilken biotop det blev helt plötsligt med lite löv och grenar på botten, skitsnyggt! Är det lite större sten du har lagt med, det syns lite dåligt?
                  Ja, det är dimmigt och jävligt nu - skall ta bättre bilder senare!
                  Jappsydaisy, gick ut i carporten och plocka ett par nävar singel som ligger där och dräller, kokade skiten för säkerhets skull och flängde i baljan - blev faktiskt riktigt bra!

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    sorry att man inte hänger med men har det kommit en ny typ av slimline? jäkligt snyggt iallafall!!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av freddi36
                      sorry att man inte hänger med men har det kommit en ny typ av slimline? jäkligt snyggt iallafall!!
                      Japp, gå ett par sidor bak här i tråden så finns det en hel del bilder på den. BTN Slimline Amazonas. Jag tror att denna kommer att finnas att köpa till hösten!

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        har du köpt den i tyskland då?

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av freddi36
                          har du köpt den i tyskland då?
                          Nej, den finns inte att köpa ännu. Det var "kontaktmannen" Ansjo som via Kjell fick loss en provbit från BTN. Ansjo-Anders kommer att ha de tre olika bakgrundsdelarna i sitt nya räk-kar inom kort också. Jag har bara en av de tre "rutorna", som man kommer att kunna kombinera - men den gör sig förjävvla fint i den här 50x50x50cm-kuben!

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            Så det kommer alltså A/B/C? Goda nyheter för de med större kar.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              haha.. lyckostar

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                                Så det kommer alltså A/B/C? Goda nyheter för de med större kar.
                                Jadå - precis som de andra slimlinarna - och har man små kuber, så passar de riktigt bra i dessa också!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...