Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Edit; alltså, inte den vanliga hassel (dom grenarna kommer från ett helt annat hasselträd) som finns i 540 och nya kuben, utan slingrande ormhassel i räk-kuberna
    Ja det var de jag syftade på
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Idag la det andra RT-paret en fin kaviarmacka i 540-baljan - på skarven mellan front- och sidoglaset... när det finns så mycket bra ställen att lägga på... Så nu är det två par som håller på.
      Anders, det ena paret lekte gärna på rutorna när de var hos dig också, va?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Jepp. Kaj berättade något som stämmer jäkligt bra när vi diskuterade diskuslek en gång. Om man har ett par som leker ofta men inte få rtill det med larver osv, så brukar de leka på samma ställe 3-4 ggr, för att sedan byta plats. När jag följde dessa paren gjorde de precis på det sättet, men hur de skulle funka i ett "naket" kar med lekkon är nog en annan femma.
        Då gick honan som du hade ihop med WG tillbaka till sin hanne? Det var ju ganska trevligt isf!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ansjo
          Jepp. Kaj berättade något som stämmer jäkligt bra när vi diskuterade diskuslek en gång. Om man har ett par som leker ofta men inte få rtill det med larver osv, så brukar de leka på samma ställe 3-4 ggr, för att sedan byta plats. När jag följde dessa paren gjorde de precis på det sättet, men hur de skulle funka i ett "naket" kar med lekkon är nog en annan femma.
          Då gick honan som du hade ihop med WG tillbaka till sin hanne? Det var ju ganska trevligt isf!
          Ja, den killen, WB, white butterfly, kallar jag för: "polisen" - han är så jädra intresserad av allt och alla och åker med all förmodan ur 540-karet imorgon, eller på söndag. Honan som gick med honom återvände till sin gamla hane. Imorgon skall jag göra iordning nya kuben - och så skall WB-paret få gå där - "polisen" får gå i den gamla kuben tills vidare. Jag får hitta ett hem till honom någonstans... Det löser sig!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Hur går det med räkorna? Att dina kardinaler funkar vet jag/vi, men har Chrystalräkorna visat något ännu?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Ja, den killen, WB, white butterfly, kallar jag för: "polisen" - han är så jädra intresserad av allt och alla
              En sådan har vi på jobbet, ingen diskus men en som kallas för "polisen"...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ansjo
                Hur går det med räkorna? Att dina kardinaler funkar vet jag/vi, men har Chrystalräkorna visat något ännu?
                Kardinalerna är det full fart på, som sagt... Chrystalräkorna går där i sitt kar... men inget mer...

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Det kommer, det kommer! Jag skulle tippa på att du skulle behöva dubbla gänget som går där så kommer det nog att bli snurr på det karet med. Mer på inköpslistan till Duisburg, mannen!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Det kommer, det kommer! Jag skulle tippa på att du skulle behöva dubbla gänget som går där så kommer det nog att bli snurr på det karet med. Mer på inköpslistan till Duisburg, mannen!

                    U Bet!

                    Kommentar

                    • 127bubbel
                      • March 2007
                      • 1133

                      Då har man haft sin först diskuslek någonsin. Lekparet lekte i förrgår, men detta är ett ungt lekpar och oerfarna så när det blev matdags senare på kvällen så stack båda ifrån rommen för att äta, och då passade andra firrar på att äta sig mätta på lite kaviar. Tråkigt dom lär sig väl inom ett tag, men jag har fått et tecken på att dom trivs iallafall. Det roligaste man sett var nog när dom återvände efter dom ätit och skulle kolla sina rom så såg dom riktigt fundersam ut som "Vart fan tog rommen vägen".

                      MVH/Freddan

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Ursprungligen postat av 127bubbel
                        Det roligaste man sett var nog när dom återvände efter dom ätit och skulle kolla sina rom så såg dom riktigt fundersam ut som "Vart fan tog rommen vägen".

                        MVH/Freddan

                        Haha ja det kan jag tänka mig, där fick de lite huvudbry Men som sagt det är väll en del i biten att lära sig att vårda ynglen gissar jag särskilt om de är odlade fiskar som kanske inte har samma typ instinkter etc.



                        Mats, låter som att det är full fart och fläkt i vanlig ordning, nice. Kanske en bild på "skarvleken" eller iaf kakan om du har, vore kul att se denna lite mer ovanliga "lekplats".

                        Nicke
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ApeviaX
                          Mats, låter som att det är full fart och fläkt i vanlig ordning, nice. Kanske en bild på "skarvleken" eller iaf kakan om du har, vore kul att se denna lite mer ovanliga "lekplats".
                          Nicke
                          Jo, i stugan är det full fart - själv har jag legat ett par dagar i en helt otroligt enveten förkylning. Jag brukar inte bli speciellt "sjuk" när jag får förkylningar - men denna gången drog det till ordentligt. Jag har alltså inte orkat med att joxa med karen, som jag hade tänkt...

                          Lekplatsen var precis i siliconskarven, i hörnet av front- och sidoglaset och jag har ju ett ram-kar så det blev svårt att ta bilder där då inga ägg syntes mer än uppifrån ytan... men nu är larverna flyttade till en pinne i närheten - jag var precis ute nu och knäppte ett kort.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Jepp, riktigt duktiga föräldrar det där. Hoppas de passar dem bättre i ditt större kar än vad de gjorde i min kub, där hann de aldrig bli frisimmande då övrig fisk han ta dem...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Jepp, riktigt duktiga föräldrar det där. Hoppas de passar dem bättre i ditt större kar än vad de gjorde i min kub, där hann de aldrig bli frisimmande då övrig fisk han ta dem...
                              Det är nog en ganska liknande situation i detta karet är jag rädd, även om oddsen kanske är en aning bättre för att de skall få gå med ynglen en tid - vi såg ju det vita paret valla runt yngel ganska länge.
                              Det första RT-paret som lekte har nog blivit av med sina yngel - jag kan inte se att de har några iallafall. Så, kanske det här andra paret får en liten chans att gå med sina ett tag. Jo, det verkar vara riktigt duktiga discusar det här - nu är det bara problemet med den "överblivna" vita WB-hanen - "Polisen" - han är överallt och ingenstans och lägger sig i. Jag skall kolla om jag kan förmå mig (hostar som en crazy-tok och näsan rinner...) att göra iordning de kar som jag hade tänkt denna helgen - så får WB-killen gå själv ett tag tills jag hittar ett bra hem till honom.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Det paret som du kallar det första paret, är det honan med den lite mörkare ryggfenan? Det var mitt "första" par i kuben, så vi snackar om samma djur...
                                Ta du igen dig Mats, det kan du nog behöva!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...