Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Jadå, du kan ha båda sorterna ihop men personligen tror jag det funkar bättre att ha skilda kar för dem. Skulle det gå åt pipan försvinner inte alla, sedan blir det antalsmässigt bättre med en sort i var kar så du får ut mer ränta på insatt kapital.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av ansjo
      Jadå, du kan ha båda sorterna ihop men personligen tror jag det funkar bättre att ha skilda kar för dem. Skulle det gå åt pipan försvinner inte alla, sedan blir det antalsmässigt bättre med en sort i var kar så du får ut mer ränta på insatt kapital.
      OK, Bra! Men då väntar jag med gulfotingar tills jag har fått upp antalet på de vitprickiga - är våldsamt intresserad av dessa!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Mmmm, för att inte säga mumma till White Orchid...kanske du skulle ha ett kar färdigt tills vi åker till Duisburg till hösten? Låter ganska rimligt i tidsperspektivet nya kar inkörda - förökning kardinalräkor.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ansjo
          Mmmm, för att inte säga mumma till White Orchid...kanske du skulle ha ett kar färdigt tills vi åker till Duisburg till hösten? Låter ganska rimligt i tidsperspektivet nya kar inkörda - förökning kardinalräkor.
          Visst! Det fattas bara att den där ställningen skall fixas till mot väggen som vätter mot altanen - i den skulle man kunna sätta ett par mindre burkar till gulfotingar och white orchids! Går dessa att frakta lättare menar du? - det är ju en bit från tyskland...
          Dom där "golden"-chrystalräkorna, som jag fick av dig är ju för jävla fina - är dom svåra att få tag på? Även de svarta chrystalräkorna är en favorit!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Golden och CB räkorna är inte så svåra att få tag på, Janne Johansson har drösvis av dem lite beroende på klass och storlek på din plånbok.

            Det ska inte vara några problem att ta med sig de räkorna från Tyskland bara man planerar det snyggt. En kylväska som kläs med extra frigolit invändigt, räkorna i breathingbags samt en näve heatpack som köps där nere så är det lugna gatan. Visserligen får man nog räkna med något dödsfall, men det ska säkerligen funka finemang.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

              Här kommer jag och lånar din tråd som vanligt mats. Diskus firrarna mår fint, och lekparet går tillsammans hela tiden och bråkar med en annan i gruppen som jag tror är en stor fin hane, då han flörtar med honan i lekparet. Men för att han skall vara nöjd så skall jag hämta en stor fin snakeskin hona till honom om några veckor och förhoppningsvis kommer även dessa fatta tycke för varandra.

              MVH/Freddan

              PS: Den gruppen jag skaffat kallas Cobalt RT om någon undrar.
              Senast redigerad av 127bubbel; 31 March 2011, 14:39.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Jodå så att...
                Kom hem idag och kollade till karen, gjorde en överblick innan matning. Såg att hanen i karet där A. thomasi guinea-paret går var helt pajascrazy och nästan kolsvart. Det där tyder ju på att det är lek på gång, eller hur? Men honan var inte synlig... jag släppte ner lite artemia till dom, men det var bara hanen som kom fram och käkade. Jag tittade runt i karet och till slut såg jag flick-tösen stå och fläkta en rejäl kaka, väldigt skyddsstrategiskt placerarad nedanför och bakom en rot - i stort sett osynlig när man tittar rakt framifrån.
                Det här vildfångade unga paret gör nu sin tredje lek - och man ser på kakans täta romplacering att de har börjat få grepp om det hela. Denna gången kanske det kan bli lite frisimmare - vi får se - och jag skall såklart ta bilder om så sker. Hanen är det ingen idé att försöka få en vettig bild på - han är inte still en nanosekund.
                De två bilderna är utomordentligt dåliga då jag fick vinkla kameran helt galet, zooma, blixtra och stå i för att ens få en bild på leken - men, som vanligt... iallafall, så...
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 April 2011, 08:46.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Trevligt, då är det bara att hålla tummarna att det kanske blir något den här gången!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    "vinkla kameran helt galet, zooma, blixtra och stå i för att ens få en bild på leken "

                    Vad gör man inte för att få till kort på firrarna som andra kan njuta av, tack för att du försöker Det blev ju bra bilder i det svåra läget, hoppas att de klarar några som blir frisimmare
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Trevligt, då är det bara att hålla tummarna att det kanske blir något den här gången!
                      Japp, och blir det inte det så väntar vi in nästa lek. Min vana trogen läser jag på utav bara helvete på de fiskar jag skaffar - och just guineorna - till skillnad från de vanliga thomasi som vi ofta ser i handeln, tar några lekar på sig, speciellt om de är vildfångade - och det verkar, när man läser på olika ciklidforum, att runt tre-fyra-fem lekar är vanligt innan de kommer igång ordentligt. På lördag kommer du ju hit med lite sköna Platys (bland mycket, mycket annat...), som skall få gå hos dessa och då triggas nog beskyddarinstinkterna ännu mer!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Visst är det typiskt att de skall välja det mest insynsskyddade hörnet i karet för att lägga en kaka... mitt Baenschi-par har klämt in sig vid rothögen vid en av sidoglasen och givetvis den som är täckt
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          "vinkla kameran helt galet, zooma, blixtra och stå i för att ens få en bild på leken "

                          Vad gör man inte för att få till kort på firrarna som andra kan njuta av, tack för att du försöker Det blev ju bra bilder i det svåra läget, hoppas att de klarar några som blir frisimmare
                          Ah, det är kul att du och andra gillar bilderna! Ja, jag vill ju dokumentera vad som händer i baljorna - det är liksom det tråden går ut på. Grejer här i stugan händer hela tiden och snart blir det nya och andra blider. Jag tror nog dessa härliga ciklider drar fram en go' yngelsvärmn vad det lider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Visst är det typiskt att de skall välja det mest insynsskyddade hörnet i karet för att lägga en kaka... mitt Baenschi-par har klämt in sig vid rothögen vid en av sidoglasen och givetvis den som är täckt

                            Det är så de jobbar! Vi skall inte ha en aning!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Det är så de jobbar! Vi skall inte ha en aning!
                              Ja, det är lite det som är roligt med, de är så fiskar ska vara och de skiter i om vi vill hålla koll och sådär, de har sin egen lilla värld.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Ja, det är lite det som är roligt med, de är så fiskar ska vara och de skiter i om vi vill hålla koll och sådär, de har sin egen lilla värld.
                                Precis! jag blir riktigt stolt när jag ser att fiskarna har varit "listiga" och gömt sina förehavanden! Sedan är det klart att det är förnämligt när de lägger fram grejerna på första parkett så man kan ta lite sköna bilder!
                                Jag är också lite listig och "gömmer" bilder och filmer i en tråd som heter "akvariestugan"... hur sexigt är det på en skala? vem vill se en stuga?
                                Nä, det är kul att ni som är här gillar stuffet - det är alltid roligt att sätta in bilder och filmer när det händer lite grejer!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...