Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • iglosen
    • April 2009
    • 71

    Fina fiskexemplar =)
    The newbie

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av iglosen
      Fina fiskexemplar =)
      Gôtt, iglosen!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Går de att äta?
        Hur ser det annars ut på Chrystalfronten?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ansjo
          Går de att äta?
          Hur ser det annars ut på Chrystalfronten?
          På chrystalfronten ser det fint ut - behöver fler bara! Kardinalerna däremot löser antalet nya individer själv, men vill putta i fler där också, nytt blod, du vet!

          Kommentar

          • 127bubbel
            • March 2007
            • 1133

            Ja, vilken dag det var igår. Igår hämtades den nya gruppen med diskusar och dom var lite större än vad jag trodde dom var ca 13 cm. Jag blev ännu gladare när dom sa i affären att, 2 i gruppen hade bildat par och bland annat lekt i butiken. Så nu har man ett lekpar i karet också, vilket är första gången för mig. Det tog väl ca 2 timmar sen stod dom och putsade på pumpen och apade sig med varandra, ingen lek ännu men det kommer nog snart kan jag tänka mig. Din gamla vita diskus mats sken upp som en sol när dom nya kom i och började äta betydligt bättre än tidigare och det var rejäla bitar också, så just nu leker akvarielivet.

            MVH/Freddan

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av 127bubbel
              Ja, vilken dag det var igår. Igår hämtades den nya gruppen med diskusar och dom var lite större än vad jag trodde dom var ca 13 cm. Jag blev ännu gladare när dom sa i affären att, 2 i gruppen hade bildat par och bland annat lekt i butiken. Så nu har man ett lekpar i karet också, vilket är första gången för mig. Det tog väl ca 2 timmar sen stod dom och putsade på pumpen och apade sig med varandra, ingen lek ännu men det kommer nog snart kan jag tänka mig. Din gamla vita diskus mats sken upp som en sol när dom nya kom i och började äta betydligt bättre än tidigare och det var rejäla bitar också, så just nu leker akvarielivet.
              MVH/Freddan

              Mycket härligt att höra, Freddan!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                Vi är många som läser i din tråd Mats (52.000 visningar är ju rätt OK) och du kan vara glad över att vi tittar på dina foton istället för att vi alla hade besökt dig i IRL - då hade det gått åt mycket kaffe

                Keep up the good work
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Vi är många som läser i din tråd Mats (52.000 visningar är ju rätt OK) och du kan vara glad över att vi tittar på dina foton istället för att vi alla hade besökt dig i IRL - då hade det gått åt mycket kaffe
                  Keep up the good work
                  Tack för det Kjell!
                  Jo, jag förstår att en och annan tittar in och kollar på bilder och filmer - och mer av den varan kommer. Det är fantastiskt roligt att det uppskattas!
                  Jag har lite nya planer som skall realiseras, så bilder/filmer kommer löpande!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Vi är många som läser i din tråd Mats (52.000 visningar är ju rätt OK) och du kan vara glad över att vi tittar på dina foton istället för att vi alla hade besökt dig i IRL - då hade det gått åt mycket kaffe

                    Keep up the good work
                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Tack för det Kjell!
                    Jo, jag förstår att en och annan tittar in och kollar på bilder och filmer - och mer av den varan kommer. Det är fantastiskt roligt att det uppskattas!
                    Jag har lite nya planer som skall realiseras, så bilder/filmer kommer löpande!
                    Håller med Kjell, tänk vad kaffe det hade gått åt om jag hade tittat till i din stuga IRL lika många gånger som jag tittar i tråden

                    Jag blir så glad så fort jag ser att det kommer nåt nytt i tråden, hoppas alltid på bilder som man kan njuta av
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      Betyder det att jag som inte dricker kaffe har fritt fram att springa in och ut ur stugan?
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Håller med Kjell, tänk vad kaffe det hade gått åt om jag hade tittat till i din stuga IRL lika många gånger som jag tittar i tråden

                        Jag blir så glad så fort jag ser att det kommer nåt nytt i tråden, hoppas alltid på bilder som man kan njuta av
                        Jag håller med, det är hur kul som helst med denna tråd
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • putte90
                          • July 2010
                          • 62

                          VD... dricker inte kaffe? det var de tokigaste jag hört. vad gör du då under tiden du byter vatten i baljorna?! sätta fart på slangarna till vattenbytet sen sätta sig och titta med en kopp kaffe. det är livet


                          mvh patrick

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            Ursprungligen postat av putte90
                            VD... dricker inte kaffe? det var de tokigaste jag hört. vad gör du då under tiden du byter vatten i baljorna?! sätta fart på slangarna till vattenbytet sen sätta sig och titta med en kopp kaffe. det är livet


                            mvh patrick
                            Upprepar i huvudet: *Kom ihåg vattenbytet, kom ihåg vattenbytet*

                            Likt förbaskar har jag nästan översvämmat TROS at jag tittar på karet i fråga.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • putte90
                              • July 2010
                              • 62

                              Jag har samma problem. för nåt år sedan bytte jag vatten i ena 720l. stoppade i slangen och körde igång som vanligt och började fylla på. Gick och tog en kaffe och kom tillbaka 20min senare med ett fullt akvarium och ca150l vatten på golvet.. gissa om de gick åt handdukar :S?? usch då var man inte glad... En annan gång så hade vattnet dunstat bort så strilröret hade kommit över ytan och sprutat upp i lysrampen och sedan droppade ut på sidan. Även denna gång ca 100-150l på golvet

                              mvh patrick

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Ursprungligen postat av putte90
                                Jag har samma problem. för nåt år sedan bytte jag vatten i ena 720l. stoppade i slangen och körde igång som vanligt och började fylla på. Gick och tog en kaffe och kom tillbaka 20min senare med ett fullt akvarium och ca150l vatten på golvet.. gissa om de gick åt handdukar :S?? usch då var man inte glad... En annan gång så hade vattnet dunstat bort så strilröret hade kommit över ytan och sprutat upp i lysrampen och sedan droppade ut på sidan. Även denna gång ca 100-150l på golvet

                                mvh patrick
                                Jag har tvärtom tömt kar när jag ska byta vatten sprungit iväg eller tittat in i karet och missat att slangen sprutar ut vatten över golvet, ibland även översvämmade hinkar.

                                Men det värsta var när ja startade upp MIT 160 L kar i köket, det var fyllt till 2/3 och jag hade fyllt med vattenslang direkt kopplad till kranen i badrummet. Gick iväg för att fixa växterna inför planteringen. Kommer tillbaka till köket och tänker var det inte mer vatten i, det är nu alltså bara fyllt till 1/2... Tänkte att äsch jag såg fel. Gick för att fixa det sista inför inredning, kommer tillbaka och karet är bara fyllt till 1/3. Letar febrilt efter sprickor och vatten över golvet eller liknande. Hittar inga fel, får sen en snilleblixt. Kim ihåg att jag hade tagit bort slangen från kranen och lagt den i badkaret, men änden som var i akvariumet låg kvar, så det hade i och med att slangen var vattenfylld startats en häverteffekt autimatiskt. Tur att det bara var det, tog lite extra tid p.g.a detta men bättre det än att det faktiskt hade läckt.

                                Nicke
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...