Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Yepp säger att så är det ju med stugan och det är ju det trevliga... Men som sagt tålamodet är viktigt och jaa det vet du u och trots nya manövrar lyckas du bibehålla fina kar etc. med balans och glada fiskar.
    Jag ska göra ett nytt fäste av ett par reservsugproppar och plexiglas, samt akvariesilicon. Postar en bild på resultatet sen
    Nicke
    Ja, man lär sig att "skynda långsamt" och att vara förberedd på det man har en vision om!
    Det skall bli spännande att se hur du löser fastsättningen!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Jag säger Hejdå på ett tag - sticker iväg nu för några sköna giggs i Göteborgs fina skärgård. Ha en fin helg, Alla!

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Ja, man lär sig att "skynda långsamt" och att vara förberedd på det man har en vision om!
        Det skall bli spännande att se hur du löser fastsättningen!
        Japp, och här finns det visioner åt alla håll och kanter, mitt 180 L där Scalarer och nyckehål, smat lite stim och corys ska gå är inte klart ännu, massor växter som börjar ta sig men scapen är "fel"...

        Japp, det blir ett spännande äventyr med fästet till pumpen, men när det är klart så ska ett 54 L i förrådet startas för att dra upp lite växter

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jag säger Hejdå på ett tag - sticker iväg nu för några sköna giggs i Göteborgs fina skärgård. Ha en fin helg, Alla!
        Ha en trevlig helg du med,


        MVH Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Hur går det Mats? Fler Kardinalräklingar i krokarna? Diskuslek mellan min fd. RT och WG kanske?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ansjo
            Hur går det Mats? Fler Kardinalräklingar i krokarna? Diskuslek mellan min fd. RT och WG kanske?
            Nämen... tänk, ändå Ansjo... att du skulle fråga detta! Nu när zoopet öser över oss av högst intressanta trådar - och speciellt denna tråd fullständigt kokar av folk som vill veta vad som händer i stugan. Ja, jag säger då det...!
            De vita discusarna har larver i plenty som snart är frisimmande - de blå står och fläktar en fin ägg-kaka. Den vita hanen och RT-honan har inte visat något intresse alls att komma till skott - men de simmar tillsammans, äter och tycks trivas... så, vem vet..?
            Jag tycker mig se en saftig adoketa-lek också...

            Men, det blir inga bilder på detta - däremot skall jag sätta in ett par bilder på det som tusentals läsare i tråden velat veta mer om, sedan senaste bildsviten, och som det hela tiden strömmar in kommentarer om; thomasi-cikliderna! Jojomensan - nu skall alla ni som undrat och frågat er hur det går få veta!
            Första leken blev inget av - och ett ihärdigt läsande på nätet gav mig information om att det kan ta ett par tre lekar innan resultat gives...
            Så det var trevligt att se att de lekte idag onsdag på en annan plats än den förra - nu i lite mer skyddat territorium. Så får vi se om det kan bli lite frisimmare denna gång.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Härligt Mats, härligt!

              Har väntat såå på att få reda hur det står till i stugan väntar på dina härliga filmer

              Måste få fråga...vad heter det medlet du har i vattnet?
              Menar det medlet som får dina fiskar att leka som galningar...
              Senast redigerad av PiaJo; 23 March 2011, 19:44.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Måste få fråga...vad heter det medlet du har i vattnet?
                Menar det medlet som får dina fiskar att leka som galningar...
                Det vill du inte veta...

                Gott att se dina Tomasi trivs som fisken i vattnet, då blir det till att hålla tummarna så det blir lite resultat den här gången!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Jo, jag göder karen med LKVIF - ett mycket fint vattenpreparat som gör att fiskarna leker hela tiden!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Anders... jag glömde berätta för dig att det har, som du undrade om, kommit en hel del nya kardinalräklingar - två honor har släppt och två andra honor går med rom!
                    Det kan vara så att jag täpper till nyhetsflödet på zoopet nu. Stannar hela sidan upp, så ber jag om ursäkt - man vet aldrig...
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 March 2011, 00:17.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Trevligt, trevligt! Nu är man inte mindre avis kan jag meddela...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • 127bubbel
                        • March 2007
                        • 1133

                        Nu var det några dagar sen man skrev i tråden här, så här kommer en uppdatering om dina gamla diskusar mats. Den ene äter varje dag och är helt med. Den andre tog jag däremot upp för några dagar sen då jag tyckte den såg väldigt svag ut. Jag fick ett bevis på detta då den dog så fort den kom upp ovanför vattenytan. Men nu kommer det lite nya kompisar till den ensamna diskusen imorgon, så imorgon blir det en spännande dag.

                        MVH/Freddan

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av 127bubbel
                          Nu var det några dagar sen man skrev i tråden här, så här kommer en uppdatering om dina gamla diskusar mats. Den ene äter varje dag och är helt med. Den andre tog jag däremot upp för några dagar sen då jag tyckte den såg väldigt svag ut. Jag fick ett bevis på detta då den dog så fort den kom upp ovanför vattenytan. Men nu kommer det lite nya kompisar till den ensamna diskusen imorgon, så imorgon blir det en spännande dag.
                          MVH/Freddan
                          Halloj Freddan!
                          Det låter bra tycker jag. Det var synd att den ena inte pallade - men då har du åtminstone en som kan gå med de andra. Uppdatera gärna med någon bild, om du har möjlighet - det är alltid lika spännande att se bilder!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Det händer inget speciellt i stugan - men lite yngel å grejer är det alltid på gång. Vi får se vad guineorna och adoketorna kan tänkas hitta på. Discusarna är som guppys och jag slänger in ett par bilder på hur det ser ut nu på fredagskvällen. Det skall röjas lite imorgon - nya kar skall in och en liten ommöblering skall sättas i verket. Eventuellt skall lite fisk avvecklas också!
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 25 March 2011, 22:11.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Läser varje dag, med stor intresse!
                              Senast redigerad av c90368; 25 March 2011, 23:27.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Läser varje dag, men mina kommentarer känns lite onödiga. Du vet, klia min rygg osv....
                                Vet precis, kliat rygg dåligt på sistone - och när jag gör det är det dessutom för långt och för länge (bokstavligt talat)... Zoopet ahoy!
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 25 March 2011, 23:08.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...