Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ursprungligen postat av fremar
    Glöm inte bort att filma när ni försöker håva tetror
    Den filmen skulle jag inte vilja se, Tystnaden av Ingemar Bergman räcker!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Nä, vi skippade tetrahåvning - det löser sig längre fram. Dennerlekuben är nu uppdaterad med "golden", "svarta" och vanliga "röda"-crystalräkor.
      Den vite "White Butterfly"-hanen har fått en redigt präktig RT-hona som sällskap - (och de ser riktigt fina ut tillsammans - även om tösen är bra mycket större än pojkvaskern).
      Det blev ingen xenotilapia "kickstart" idag - däremot fick jag tag på en ovanlig variant av; Anomalochromis thomasi, med tilläggsnamnet; guinea - mycket mer färgsprakande och vacker än den vanliga - och dessa går i det gamla adoketa-karet nu!

      Sedan måste jag tacka Anders med familj för en helt makalös dag, eftermiddag och kväll - med helt underbar thaimat - men framför allt vansinnigt roligt umgänge och gemenskap!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Kan inte göra annat än att säga detsamma, och mätta och belåtna är vi fortfarande!
        Det dröjer nog inte så länge innan det blir en repris tänker jag....
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ansjo
          Kan inte göra annat än att säga detsamma, och mätta och belåtna är vi fortfarande!
          Det dröjer nog inte så länge innan det blir en repris tänker jag....

          Lita på det!

          Jag har inte varit ute i stugan ännu och kollat, men slänger in en uppdatering senare!
          Gick det fint med räkorna?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Jepp, de har åkt ner i karet nu. En av de största Deep blue tiger räkorna som jag såg redan när jag fångade den att den hade lite dålig fart, simmade upp och ner i påsen. Annars ser de pigga ut!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av ansjo
              Den filmen skulle jag inte vilja se, Tystnaden av Ingemar Bergman räcker!
              Då är ni inte som jag....jag muttrar och talar om för fiskarna hur dumma de är när de smiter åt fel håll
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Jo, jag tror man hade fått censurera den filmen så det blir en stumfilm. De som kan läsa på läppar hade nog annars fått sig ett gott skratt!

                Nä, fånga in tetror med en massa rötter och grenar i karet är inget man vill göra en lördagskväll med trevligt sällskap och mat på bordet som väntar...
                Sedan tror jag Mats fick en del att fundera på när vi spånade loss, lite omplaceringar av karen i stugan så kan man få plats med bra mycket mer kar i det utrymmet.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Sedan tror jag Mats fick en del att fundera på när vi spånade loss, lite omplaceringar av karen i stugan så kan man få plats med bra mycket mer kar i det utrymmet.

                  Låter som att det kommer bli fortsatt massor skoj bilder och text att vänta på
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Lite blandade bilder från akvariestugan:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8791.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,0 KB
ID: 2132225Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8792.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,1 KB
ID: 2132226Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8794.jpg
Visningar: 2
Storlek: 92,8 KB
ID: 2132227Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8795.jpg
Visningar: 2
Storlek: 78,9 KB
ID: 2132228Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8800.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,3 KB
ID: 2132229Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8809.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,7 KB
ID: 2132230Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8812.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,2 KB
ID: 2132231Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8818.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,9 KB
ID: 2132232Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8820.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,3 KB
ID: 2132233Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8829.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,5 KB
ID: 2132234Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8786.jpg
Visningar: 2
Storlek: 114,2 KB
ID: 2132224Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8834.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,1 KB
ID: 2132235
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Aaaa! Bilden med ölburken säger väl allt! Och för dom som mot all förmodan undrar vad det är för vita bollar på grenarna i Dennerle-kuben - så är det bara lite sånt där vitt rotklägg som ofta uppstår när grenarna nyss har kommit i vattnet - detta försvinner om ett tag.

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Aaaa! Bilden med ölburken säger väl allt! Och för dom som mot all förmodan undrar vad det är för vita bollar på grenarna i Dennerle-kuben - så är det bara lite sånt där vitt rotklägg som ofta uppstår när grenarna nyss har kommit i vattnet - detta försvinner om ett tag.
                        Tänkte iofs på nåt HELT annat när jag såg det där vita

                        Jävlar vilka najsa bilder! (fast rutorna var inte riktigt rena)
                        Och nu ser man också hur mossan kommer att växa i kuben där... var lite skeptisk först, men nu fattar jag helfränt kommer det bli!
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          Ursprungligen postat av karrokaja
                          Tänkte iofs på nåt HELT annat när jag såg det där vita

                          Jävlar vilka najsa bilder! (fast rutorna var inte riktigt rena)
                          Och nu ser man också hur mossan kommer att växa i kuben där... var lite skeptisk först, men nu fattar jag helfränt kommer det bli!
                          Den där Maxen kan inte ens putsa rutorna han. Eller så är det "...skitiga rutor har vi allihopa, allihopa, allihopa..."!
                          Nej, läckra bilder det där. Jag skulle gärna se en ancistrus som akrobatiskt försöker äta bollarna!
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ja, jag såg på Anders bilder att rutorna är skitiga på utsidan, men så blir det när det är tätt mellan karen och man skvätter vatten lite hit och dit då täckglas och blöta håvar flyttas runt.

                            Den nya discus RT-honan tycks trivas fint. Hon och den vite hanen simmar runt tillsammans - men inga som helst tecken på att det är något på gång, de bara simmar bredvid varandra.

                            Sedan måste jag säga att det var ett litet guldfynd att jag hittade paret av "Anomalochromis thomasi guinea", en mycket vacker ciklid som jag inte sett tidigare. De är fortfarande lite skygga när man närmar sig karet men är nyfikna och pigga för övrigt. De går själva i ett 112-liters kar nu och jag planerar att dra i lite ungfödare i den baljan, som utfyllnad.

                            Röda chrystalräkor är ju fräna, men de svarta och de helt vita "golden" är ju ännu snyggare - det blir absolut ett chrystal-kar av 60-dennerle-kuben.

                            Fasen, det var en redigt bra helg detta, goda vänner, god mat och god uppdatering med ny fisk och en ny 50x50x50 cm kub i stugan!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Kul att du gillade Chrystalräkorna, har man väl fått smak på dessa så blir det snart lite bättre klassade räkor!

                              Du får fota/filma Thomasiicikliderna när de inte gömmer sig, de var riktigt snygga!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Kul att du gillade Chrystalräkorna, har man väl fått smak på dessa så blir det snart lite bättre klassade räkor!

                                Du får fota/filma Thomasiicikliderna när de inte gömmer sig, de var riktigt snygga!
                                Visst, jag skall låta det nya dennerlekaret bli en riktigt skön chrystal-burk! Bilder på "guinea"-figurerna kommer!
                                Tycker du inte att det skulle passa fint med en grupp corysar i 540-baljan?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...